باتوجه به شرایط خاص دانشگاه‌ها به اجرای قانون جهش مسکن کمک می‌کنیم

تهران - ایرنا - معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: این وزارتخانه به عنوان عضوی از دولت با قانون قانون جهش تولید مسکن در کشور همراه و موافق است و با لحاظ شرایط خاص دانشگاه‌ها به اجرای آن کمک می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، نخستین نشست اعضای اتاق فکر اقتصاد آموزش عالی وزارت علوم با سید فرزاد نجاتی نیا معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی و مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به ریاست علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم برگزار و مقرر شد: به زودی جلسات کارشناسی معاونین ۲ وزارتخانه و همچنین جلسه مشترک وزیر علوم و راه و شهرسازی در خصوص قانون جهش تولید مسکن تشکیل شود.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این نشست محور اصلی فعالیت اتاق فکر اقتصاد و آموزش عالی را تنوع‌بخشی به درآمدهای دانشگاه‌ها و ایجاد منابع مالی پایدار دانست و گفت: باید وابستگی بودجه دانشگاه‌ها به بودجه عمومی کشور کاهش یابد.

خطیبی افزود: ارکان دولت و سازمان برنامه و بودجه انتظار دارند دانشگاه‌ها به اتکا به سرمایه دانشی و ظرفیت‌های علمی فراوان در زمینه حل مشکلات جامعه به دولت کمک کنند و در امور مختلف اقتصادی و اجتماعی مشاوره و راهکار ارایه کنند.

وی به ابلاغ و اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه به عنوان عضوی از دولت با این قانون همراه و موافق است و با لحاظ شرایط خاص دانشگاه‌ها به اجرای آن کمک می‌کند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: هر کدام از دانشگاه‌ها در کشور شرایط خاصی به لحاظ تعداد دانشجو، امکانات، وسعت اراضی و ماموریت علمی دارند و از همه آنها نمی‌توان انتظار داشت که زمین‌های خود را برای تولید مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

خطیبی اظهار داشت: در برآورد اراضی مازاد دانشگاه‌ها باید به وضعیت کنونی و طرح جامع توسعه دانشگاه‌ها دقت کرد و توجه داشت که اگر امروز دانشگاه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات مالی نتواسته‌اند دانشکده و ساختمان جدید بسازند به معنی نیاز نداشتن به این اراضی و نداشتن برنامه برای ساخت آنها در سال‌های آتی نیست.

وی تاکید کرد: دانشگاه همانند یک واحد اداری شهری نیست، بلکه تربیت دانشجو در کنار کلاس به فضای ورزشی، کارگاه و آزمایشگاه نیز نیاز دارد.

خطیبی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) ، ساخت مسکن برای دانشگاهیان اعم از اعضای هیأت علمی و کارکنان و ساخت خوابگاه برای دانشجویان به ویژه دانشجویان متأهل را عرصه‌هایی دانست که دانشگاه‌ها می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن با دولت همکاری کنند.

سید فرزاد نجاتی‌نیا معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: شرایط دانشگاه‌ها با سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت است و باید در نشست مشترک بین ۲ وزارتخانه شرایط خاص دانشگاه‌ها بررسی و بیان شود.

روسای دانشگاه‌های منتخب هم در این نشست به مشکلات حقوقی، فرهنگی و دانشجویی واگذاری اراضی دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن ارزان اشاره کردند و خواستار ارایه راهکار در این زمینه شدند.

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در این جلسه حضور داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha