۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84566042
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرسایش خاک در چهارمحال و  بختیاری ۱۷ تن در هکتار است

شهرکرد -ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: میزان فرسایش خاک در استان سالانه ۱۷تن در هکتار است که هفت تن از این میزان سالانه تبدیل رسوب می‌شود.

علی‌محمد محمدی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی خاک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش آبی و ۳۰ تن در هکتار فرسایش بادی در کشور رخ می‌دهد که حجم زیادی از خاک کشور را از دسترس خارج می‌کند، افزود: در استان چهامحال و بختیاری فرسایش بادی وجود ندارد.

به گفته وی، ۱۰ تن از فرسایش خاک استان وارد شبکه رودخانه و سدها نمی‌شود و فقط از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌ها و اقدامات آبخیزداری بسته به نوع عملیات افزود: اجرای اقدامات آبخیزداری بین پنج تا ۱۰ تن در هکتار  در سال در کاهش فرسایش خاک اثرگذار است.

محمدی اظهار داشت:هم‌اکنون عملیات آبخیزداری در بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان از جمله عملیات مکانیکی شامل بندهای خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری اجرا شده است.

وی به اجرای بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک درسطح استان در سالجاری خبر داد و گفت:  از ابتدای اجرای طرح‌های آبخیزداری تاکنون بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون‌بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شد.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۴۶ هکتار مساحت دارد و که سرچشمه سه رود حوضه آبی کارون و زاینده‌رود و بخشی از دز است که حوضه کارون و دز ۸۸ درصد مساحت استان و حوضه زاینده رود ۹ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

شعار ۱۴ آذرماه روز جهانی خاک امسال "تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره وری خاک" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha