بزرگترین پروژه سازمان عشایر کشور در اردبیل در دست اجرا است

اردبیل - ایرنا- مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: طرح آب رسانی به قشلاقات به عنوان بزرگترین پروژه سازمان عشایر کشور در این استان در دست اجرا است.

معرفت آذری روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های در دست اجرای امور عشایری استان اردبیل افزود: با تکمیل و بهره برداری از مجموعه آب‌رسانی خط تفکیک انتقال آب "آج اِشمه" روزانه ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده برای مصارف شرب، کشاورزی و دامی تامین می شود.

وی اظهار کرد: پیش از این میزان پمپاژ آب شرب در این پروژه ۵۰ لیتر بر ثانیه بود که کفاف آب شرب عشایر منطقه را نمی‌داد که با اجرای این طرح ۵۰ لیتر در ثانیه به ۱۲۰ لیتر در ثانیه ارتقا خواهد یافت تا آب شرب عشایر منطقه به صورت پایدار تامین گردد.

وی با بیان اینکه ۱۰ کیلومتر خط انتقال با لوله GRP در این پروژه انجام شده است، بیان کرد: این طرح با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی، حدود ۲۲۰ قشلاق با ۴۰۰ هزار واحد دامی و ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار با جمعیت ۱۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

او از تامین اعتبار مورد نیاز و  خرید پمپ های لازم برای این پروژه خبر داد و اضافه کرد: برای تکمیل و اجرای این طرح در مجموع بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال هزینه شده و تا ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: امسال برای اجرا و تکمیل سایر پروژه های آب رسانی و راه در قشلاقات شهرستان های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار در مجموع بیش از ۹۵۰ میلیارد ریال، در شهرستان گرمی ۵۲۰ میلیارد ریال، در شهرستان مشگین شهر ۳۶۰ میلیارد ریال و در شهرستان خلخال و کوثر ۸۵ میلیارد ریال و در مجموع ۲ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

بزرگترین پروژه سازمان عشایر کشور در اردبیل در دست اجرا است

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: تاکنون برای تامین آب شرب و کشاورزی قشلاقات استان در مجموع بیش از ۱۲۰ کیلومتر لوله گذاری شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

آذری افزود: از مجموع ۵۷۲ قشلاق موجود در نقاط مختلف استان هم اکنون فقط ۱۴۸ قشلاق فاقد آب شرب پایدار هستند و مابقی با اجرای طرح های مختلف آب رسانی دارای آب شرب پایدار هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون آب شرب ۱۴۸ قشلاق در نقاط مختلف استان از طریق تانکرهای آب رسان سیار تامین می شود، اظهار کرد: با اجرای پروژه های آب رسانی به سایر قشلاقات تا ۲ سال آینده تمامی قشلاقات استان از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

او با اشاره به اینکه نهضت آبرسانی به عشایر استان همچنان ادامه دارد، بیان کرد: با اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی در سال های اخیر مشکلات عدیده ای را برای قشر زحمتکش عشایر بوجود آورده است، اما تلاش می شود تا با تامین اعتبار و اجرای پروژه های آبرسانی مشکلات آنها برطرف شود.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: امسال در مجموع ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های آب رسانی و احداث، تسطیح، مرمت و بهسازی راه عشایری در این استان مصوب و هزینه خواهد شد.

آذری با بیان اینکه هزار میلیارد ریال از این مبلغ در سفر رئیس جمهور محترم به استان اردبیل مصوب شده است، افزود: امیدواریم با تخصیص کامل این اعتبار انقلابی در خدمات به عشایر زحمتکش استان صورت بگیرد.

او اظهار کرد: با تلاش و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان عالی استان تخصیص بودجه به حوزه عشایر استان قابل مقایسه با سال های گذشته نیست.

بزرگترین پروژه سازمان عشایر کشور در اردبیل در دست اجرا است

وی بیان کرد: با اینکه به لحاظ جمعیت عشایر استان اردبیل در جایگاه هشتم کشور قرار دارد، اما در سه سال اخیر بیشترین اعتبار ملی به عشایر این استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اعتبار ۱۰۰ سال اخیر به عشایر استان اردبیل اختصاص می یابد، اضافه کرد: ۳۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۸،  ۱۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۹  و امسال نیز ۲ هزار میلیارد ریال در حوزه راه و اجرای طرح های آب رسانی به عشایر استان اردبیل اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه پرورش دام و تولید محصولات متنوع دامی از جمله فلسفه اصلی عشایر است، ادامه داد: با تامین زیرساخت های لازم، تامین نهاده های دامی، تامین آب شرب، راه دسترسی و ارائه خدمات مطلوب به عشایر حقیقی تولیدات آنها افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

ارزش تقریبی تولیدات سالانه عشایر استان هزاران میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha