۲۶ کیلومتر از راه‌های عشایری استان اردبیل بهسازی شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از شن‌ریزی و بهسازی ۲۶ کیلومتر از راه‌های ارتباطی عشایر این استان خبر داد.

حاتم طهماس‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال نیز ۲۸ کیلومتر از راه‌های عشایری استان شن‌ریزی و بهسازی شود.

وی ادامه داد: در سال جاری در حوزه مشگین‌شهر و ۲ قشلاق این شهرستان راه ارتباطی عشایر به طول ۶ کیلومتر با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و مورد استفاده عشایر قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به تخریب برخی راه‌های عشایری شهرستان مشگین‌شهر در اثر جاری شدن سیل در هفته‌های گذشته ادامه داد: با هماهنگی اداره کل مدیریت بحران استانداری اردبیل و اختصاص ۲۰ میلیارد ریال ۵۰ کیلومتر از راه‌های عشایری تخریب شده در حوزه شهرستان مشگین‌شهر تسطیح ، مرمت و بازسازی شد.

وی خدمت و حمایت از قشر زحمتکش و تولید کننده عشایر را وظیفه همه دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات بهتر و مطلوب به جامعه عشایر استان از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل امور عشایر است و تلاش می‌شود با کمک سایر دستگاه‌های اجرایی سطح ارائه خدمات به این قشر ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

این عشایر در ۱۱ شهرستان استان ساکن بوده و دارای ۴۵ طایفه هستند و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha