اهتمام به پژوهش در شاخص ارزیابی دستگاههای اجرایی برجسته شود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: رویکرد مدیریت اجرایی استان بیش از گذشته توجه به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و مبتنی بر پژوهش است و این مهم از شاخص‌های موثر ارزیابی مدیران اجرایی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در جشنواره استانی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کردستان اظهار داشت: حرکت پژوهش محور و توجه به آن از منویات رهبری است که این رویکرد حرکتی رو به رشد دارد و باید در استان این گفتمان را به گفتمان غالب مدیریت اجرایی استان تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه با معضلاتی در نظام اجرایی کشور مواجه هستیم، افزود: پژوهش محور نبودن نگاه مدیر اجرایی منجر به استفاده از اعتبار پژوهشی در جای دیگری می‌شود که سقوط دستگاه متبوع را در پی دارد و باید اصلاح شود.

استاندار کردستان تاکید کرد: باید شاخص‌های ارزیابی کلیشه‌ای بازنگری شود چراکه اگر این امتیاز مدیران رده های بالا است، پس دلیل و علت این همه مشکلات چیست، لذا نیازمند همراهمی مجموعه‌های علمی و پزوهشی برای بازکردن گره‌های توسعه استان هستیم.

زارعی کوشا بر لزوم بررسی کشور از لحاظ علمی برای قرار گرفتن در میان هفت کشور برتر دنیا تاکید کرد و گفت: در افق طراحی شده در بیان رهبری و اسناد بالادستی کشور نکات برجسته‌ای وجود دارد که رسیدن به این افق‌ها دور از دسترس نیست.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش در آینده نزدیک باید تبدیل به یکی از مهمترین مناسبتهای کشور شود، افزود: همه باید اهتمام ویژه‌ای به امر پژوهش داشته و اهمیت و ضرورت آن و تولید علم بیش از گذشته شود تا مسیر کشور برای رسیدن به افق های آینده، توسط پژوهشگران طراحی و ریل گذاری شود.

استاندار کردستان اضافه کرد: از جمله مسایل مهم دو دهه گذشته در کشور به پرچمداری و تدبیر رهبری که حامی اصلی پژوهشگران و حوزه علم و پژوهش هستند، این بود که حوزه تحقیق و تولید علم به یک گفتمان تبدیل شد اما هنوز فاصله معناداری داریم، البته نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتر است.

زارعی کوشا یادآور شد: برخی مشکلاتی که به بحران تبدیل شده به دلیل خلا عدم توجه به پژوهش و کارهای تحقیقاتی است که نمونه آن بحران آب در مرکز کشور است و صنایع آب‌بر بدون هیچ مبنای پژوهشی راه‌اندازی و تبدیل به بحران شده است.

وی با بیان اینکه پژوهشگران سرمایه‌های علم و دانش هستند، اظهار داشت: این قشر فرهیخته از سالمترین اقشار جامعه هستند که با وجود همه بی مهری‌ها دغدعه‌مندانه از مسائل گره‌گشایی می کنند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه برخی رویکردها باید در بعد کلان بررسی و اصلاح شده تا در فصای استان و دانشگاه اجرایی شود، افزود: در برخی موارد فرآیند کار پژوهشی در تعریف مساله شاید با نیاز جامعه سنخیتی نداشته باشد و پژوهشگر را در مسیری قرار دهد که تنها رفع تکلیف اداری باشد در حالیکه باید گره گشایی و باید این فرایندها بازتعریف و پیوندی بین نظام مسایل اساسی و توان پژوهشگری استان ایجاد شود.

برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ با شعار «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» از ۲۰ تا ۲۵ آذر برگزار خواهد شد.

سه هزار و ۲۸۰ دانشجو در ۴۳ رشته و هشت مقطع تحصیلی در پنج دانشکده دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha