علاج مشکلات کشور تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: کشور با چالش‌ها و مشکلاتی دست به گریبان است که علاج این مشکلات دستیابی به اهداف و راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

« فرزاد مخلص‌الائمه» عصر چهارشنبه در آئین رونمایی از محصولات فناور و دانش‌بنیان شهرک‌های مستقر در پارک و علم فناوری استان مرکزی در اراک، افزود: اقتصاد مقاومتی ۲ رکن دارد که اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش‌بنیان است و باید در تحقق این ارکان تلاش مضاعف داشت.
وی بیان کرد: تکیه بر رشد، شکوفایی در عین فشار و عبور از تحریم با باروری ظرفیت‌های داخلی از موضوعات مهم برای شکوفایی اقتصادی است.
استاندار مرکزی ادامه داد: نفت عامل اقتصاد تک محصولی و یک معضل برای رشد اقتصاد کشور در نیم قرن اخیر بوده است و اگر بخواهیم به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم باید به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان توجه جدی شود.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: تا زمانیکه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت گسترده در جای‌جای کشور فراگیر نشوند، نمی‌توان  مدعی باروری قتصاد مقاومتی بود.
استاندار مرکزی افزود: بخش تعاون تجلی اقتصاد مردمی است که سهم اندکی در اقتصاد کشور دارد و باید آگاهانه رشد کرده و مدنظر باشد.
مخلص الائمه اظهار داشت: ۷۷ درصد اقتصاد کشور در شرایط عادی متکی به نفت است و اقتصاد نفتی پدیده دیوان سالاری منفی، مفرط و بیمار را در نیم قرن اخیر رقم زده است و اقتصاد متکی به نفت توانایی حمایت از بدنه خود و بازآرایی خود را ندارد.
وی گفت: طرحی در استان مرکزی در راستای تحول نظام بنیادین کشور تحت عنوان تبنا در حال تهیه است.
استاندار مرکزی افزود: این آمادگی در استانداری وجود دارد و همه دستگاه‌های اجرایی هم باید بروکراسی را به نفع شرکت‌های دانش بنیان بشکنند.
مخلص‌الائمه یادآور شد: روند فروش نفت در کشور خوب است اما، نباید به اقتصاد عمیق نفتی برگردیم و تمام پژوهشکده‌های استان از روزهای گذشته به عضویت در کمیسیون‌ها دعوت شده‌اند.
وی ادامه داد: بحث زمین، راه، گاز و سایر نیازهای پارک علم و فناوری استان مرکزی با جدیت دنبال می‌شود چراکه به آینده اقتصاد دانش‌بنیان کشور امیدهای زیادی است  و در این راستا ظرفیت و پتانسیل‌های خوبی در استان مرکزی وجود دارد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: وجود ۶۱ دانشگاه، بیش از ۲۳۰ رشته دانشگاهی و ۶۰ هزار دانشجو، پتانسیل خوب و موجود در استان مرکزی است.
مخلص‌الائمه اضافه کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در فروش محصولات خود موانعی دارند حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت می‌گیرد و اگر محصولاتشان شناخته شده نیست، آمادگی برای انجام بازاریابی این محصولات نیز وجود دارد.
وی تاکید کرد: استان مرکزی باید و به سرعت به یکی از قطب‌های مهم علم و فناوری کشور تبدیل شود.

در این آئین، پارک و علم و فناوری استان مرکزی تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، فرماندهی انتظامی و کانون شکوفایی و خلاقیت اداره کل زندان‌های استان مرکزی منعقد کرد و از ۲۰ محصول شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم وفناوری رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha