دانه روغنی «کاملینا» برای اولین بار در اراضی گیلانغرب کشت شد

قصرشیرین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: دانه روغنی «کاملینا» برای اولین بار در سطح ۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی بخش گواور این شهرستان کشت شد.

«سعید حیدرپور» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاملینا (گیاه کَش) گیاهی دارویی-روغنی است که در سال‌های اخیر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

وی اظهار داشت: از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه می‌توان به انجام کشت آن در پاییز و برداشت در اواخر فروردین‌ماه، نیاز آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به شیوع آفات و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: روغن نباتی بیشتر از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا تهیه می‌شود که نیاز به آب زیادی دارد همچنین دارای محدودیت‌هایی از نظر جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی است.

حیدرپور ادامه داد: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفت‌های نباتات و امراض گیاهی بسیار مقاوم است و همچنین مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون «سوسک گرده‌خوار»  دارد.

او اضافه کرد: مهمترین ویژگی‌ کاملینا قابلیت رشد در زمین‌های کمتر حاصل خیر که نیاز به آبیاری و کود دهی کمتر دارند، است از این رو درصددهستیم تا با برنامه ریزی جهت انجام بازدید های کشاورزان و ترویج آن در سطح منطقه به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق درآمد کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.

کاملینا گیاهی علفی و دارای ساقه راست، ارتفاع آن ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا ۸۵ تا ۱۰۰روز است.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه، ۴۱ هزار هکتار زمین های کشاورزی و باغی دارد و سالیانه بیش از ۹۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha