۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۵:۱۴
کد خبر: 84571734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو آزادسازی بخشی از دارایی‌های افغانستان در صندوق بازسازی این کشور را ناکافی می‌داند و خواستار دسترسی کامل این کشور به این دارایی‌ها به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس"، ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در یک نشست خبری توضیح داد: ما از تصمیم بانک جهانی برای تخصیص ۲۸۰ میلیون دلار از وجوه مسدود شده صندوق بازسازی افغانستان به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) حمایت می‌کنیم. با این حال، این اقدام را ناکافی می‌دانیم و خواستار آزادسازی فوری و کامل این دارایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار هستیم.  
به گفته زاخارووا، افغانستان برای ساخت یک زندگی عادی اقتصادی، احیای زیرساخت‌های مدنی و بهره برداری از امکانات مهم اجتماعی به بودجه نیاز دارد.  
بانک جهانی در دوم دسامبر تصمیم گرفت تا ۲۸۰ میلیون دلار از وجوه مسدود شده را برای حمایت از افغانستان به دو آژانس کمک‌های بشردوستانه (برنامه جهانی غذا و یونیسف) منتقل کند.  
بر پایه این گزارش، پیش از این سازمان‌های جهانی اخطار داده بودند که ۳۹ میلیون نفر در افغانستان با فروپاشی اقتصادی این کشور مواجه هستند و کمبود مواد غذایی در آستانه فصل زمستان و افزایش فقر در این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان از پایان ماه اوت و خروج نیروهای آمریکایی پس از ۲۰ سال به شدت افزایش یافته است.  

کارشناسان افغانستان گفته‌اند اگر چه کمک‌های بشردوستانه مفید هستند اما سوال اصلی و مهم همچنان به قوت خود باقی است از اینکه چگونه دارایی‌های افغانستان بدون درگیر کردن موسسات مالی که با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند می‌تواند آزاد شود.  
از سوی دیگر، دارایی‌های مسدودشده افغانستان توسط آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده‌ است.  
آمریکا می‌گوید تا زمانی که طالبان پیش‌شرط‌های جهان برای تشکیل دولت فراگیر، آموزش دختران، کار زنان و حقوق اقوام و اقلیت‌ها و نیز قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی را برآورده نکند، این دارایی‌ها آزاد نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha