۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۶
کد خبرنگار: 1279
کد خبر: 84572319
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور:مهارت آموزی بایدجایگزین مدرک گرایی شود

اهواز- ایرنا- معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای با تاکید بر ضرورت ترویج نهضت مهارت آموزی در کشور گفت: این نهضت باید جایگزین مدرک گرایی شود تا در نهایت به کاهش نرخ بیکاری در کشور منجر گردد.

به گزارش ایرنا علی ‌حسین شهریور جمعه در آیین تجلیل از نخبگان مهارتی رشته تهویه و تبرید نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت یادواره شهید مدافع حرم رضا عادلی که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد اظهارداشت: در دوره ای، نهضت سواد آموزی به یک تحول در جامعه ایران تبدیل شد و این تحول امروز در بخش مهارت آموزی نیاز است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران و بازار کار کشور تشنه نیروی کار ماهر در بخش های مختلف است که در صورت تامین این نیاز، نرخ بیکاری بشکل چشم گیری کاهش می‌یابد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه‌ داد: همگرایی بین دانشگاه، صنعت و دولت (سازمان فنی و حرفه ای بعنوان متولی ارائه آموزش های مهارتی) با محور مهارت آموزی، سیاست‌های کشور در حوزه اشتغال را محقق خواهد کرد.

شهریور تعداد کل بیکاران ۱۵ سال به بالا در کشور را ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر عنوان‌کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۹۲۴ هزار نفر فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی هستند.

وی تصریح کرد: بررسی سهم جمعیت بیکار تحصیل کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور حاکی از آن است که ۴۰.۳ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در بهار سال ۱۳۹۹ معادل ۳۶ درصد بود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان‌کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گروه مردان ۹.۴ درصد و گروه زنان ۲۲.۴ درصد است.

شهریور تعداد مراکز دانشگاهی سراسر کشور را ۲ هزار و ۶۰۰ واحد عنوان‌کرد و گفت: به جز رشته‌های پزشکی، رقابت برای حضور در این واحدها در بین داوطلبان کنکور به شکل بسیار زیادی کاهش یافته است؛ بطوری که حدود ۹۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: در این شرایط، باید توجه داشت که امکان گرایش افراد به سمت مهارت آموزی فراهم است و باید از این طریق برای تامین نیروی انسانی بازار کار و همچنین کسب و کارها برنامه‌ریزی کرد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ دانشگاه در سراسر کشور وجود دارد که در حال حاضر این دانشگاه‌ها از حالت رقابتی خارج شده‌اند و حدود ۹۰۰ هزار صندلی خالی دارند که نیازی به کنکور نیز ندارند و هر کس اراده کند می‌تواند وارد دانشگاه شود.

شهریور همچنین به آموزش ترکیبی در مراکز آموزش عالی با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: توسط این سازمان در بیش از ۲۳۲ دانشگاه، مرکز مشاوره شغلی مهارتی شامل ۵۹ دانشگاه دولتی، ۸۷ دانشگاه آزاد و ۳۲ مرکز دانشگاهی غیرانتفاعی، ۱۶ دانشگاه پیام نور، ۱۲ مرکز علمی کاربردی، ۱۶ دانشگاه فنی و حرفه ای و ۱۰ دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده است.

وی افزود: حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌های ۳۱ استان کشور شامل این مراکز هستند که سالانه حدود ۴۰ هزار نفر دوره آموزشی در آنها برگزار می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دیگری از این آیین به ضرورت افزایش مراکز جوار کارگاهی در کشور و بخصوص استان خوزستان گفت: ایجاد و راه اندازی این مراکز در صنایع و شرکت‌ها با هدف توانمندسازی نیروی کار از طریق تعامل و پیوند بخش صنعت و مهارت صورت می‌گیرد.

شهریور خاطرنشان‌کرد: یکی از راهبردهای این سازمان، تدوین استانداردهای آموزش شغلی مطابق با آخرین استانداردهای روز است و آمادگی داریم بر اساس تجربه و ظرفیت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، استانداردهای جدیدی را بر اساس نیاز و تکنولوژی تدوین کنیم.

بر اساس این گزارش، بخش رقابتی مسابقات ملی مهارت در رشته تهویه و تبرید از ۱۵  تا ۱۷ آذر ماه به میزبانی خوزستان برگزار شد و در آیین اختتامیه آن از نفرات اول تا پنجم این رویداد تجلیل شد.

مسابقات ملی مهارت به دلیل ارتباط با رویداد جهانی که هر ۲ سال یکبار برگزار می شود به منظور ترویج مهارت آموزی، ارتقای مهارت و ارتباط بین مراکز آموزشی و صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha