به گزارش ایرنا، در قسمت شمالی میدان ولیعصر(عج) ورامین، مسیری ۵ کیلومتری مرکز شهر ورامین را دور زده و به محور امام رضا(ع) در شهرستان پیشوا متصل میشود، مسیری که به دلیل نبود علائم هشدار دهنده، تاریکی مطلق در شب و عبور روزانه هزاران خودرو از آن، به جاده مرگ معروف شده و در ۱۰ سال گذشته اختلافات بین دو شهرستان ورامین و پیشوا مانع اجرای طرح روشنایی آن شده است.
هر چند که ای کمربندی در اصل دو شهرستان ورامین و پیشوا را به هم متصل میکند ولی خودروهای عبوری به سمت شهر شریفآباد پاکدشت، شهرکهای صنعتی و محور ترانزیتی امام رضا(ع) نیز مجبورند که از این مسیر عبور کنند و این امر به حجم ترافک آن میافزاید.
در طول این مسیر، روستاهای جعفرآباد اخوان، قوئینک زُهری، سرگل، گلعباس، کهریزک، کلاته، یوسف رضا، جمال آباد، سعیدآباد، پلنگدره، عسگرآباد، جاده کانال موسوم به تیغاب و میدان میوه و ترهبار ورامین واقع شده و نبود دوربرگردان باعث میشود تا روستائیان برای رسیدن به محل زندگی خود مجبور شوند تا طول کمربندی را طی کنند که این امر موجب افزایش تعداد تردد میشود
عدم تأمین دسترسی های مناسب، نبود زیر گذر و دوربرگردانهای استاندارد، نداشتن علائم هشدار دهنده و خط کشی مناسب و تاریکی مطلق در شب، این مسیر را به یکی از خطرناک ترین جادههای استان تهران تبدیل کرده و هر هفته، چندین تصادف جرحی و منجر به فوت در این محور رخ میدهد.
حدود ۱۱ سال، زمانی که محسن منصوری، استاندار فعلی تهران مسوولیت فرمانداری شهرستان ورامین را بر عهده داشت، با پیگیریهای متعدد ناشی از درخواست روستائیان برای احداث زیرگذر، عملیات اجرایی این طرح آغاز شد، طرحی که پس از گذشت سالها به همان حال رها شده و به نظر میرسد جز شخص استاندار تهران، هیچ فرد دیگری عزمی برای تکمیل آن ندارد.
مهمترین مشکل این محور مدیریت دو شهرستان پیشوا و ورامین بر آن است به گونهای که باند شمالی آن در اختیار پیشوا و باند جنوبی آن در اختیار شهرستان ورامین است و این امر باعث شده تا طی سالهای متمادی، هیچ گاه توافقی برای اجرای طرح روشنایی آن اجرا نشود و مسوولان این دو شهرستان برای حل این مشکل اساسی، دور یک میز جمع نشوند.
۲۵ خرداد سا ۱۳۹۸ بود که در جریان بازدید معاون وقت امور عمرانی استانداری تهران مقرر شد تا مسوولیت اجرای طرح روشنایی و بهسازی این محور به شهرستان ورامین واگذار شود تا با مدیریت واحد و با همکاری شهرداری و شرکت توزیع برق ورامین، مشکل چندین ساله ای محور برطرف گردد.
هر چند که فرماندار وقت پیشوا از آمادگی این شهرستان برای واگذاری مدیریت کمربندی به ورامین خبر داد ولی شرکت نکردن وی در جلسه مشترک با مسوولان ورامین و ابراز نگرانی از ساخت و ساز در حاشیه این محور بدون هماهنگی شهرداری پیشوا، عملا واگذاری آن را غیر ممکن ساخت.
مدیر برق ورامین بارها از آمادگی این شرکت برای تأمین روشنایی کمربندی ورامین – پیشوا در صورت واگذاری آن به شهرداری ورامین خبر داده بود.
مسلم حاجی مزدرانی به خبرنگار ایرنا گفت :طرح تأمین روشنایی کمربندی شمالی ورامین- پیشوا از سوی شرکت برق منطقهای ورامین تهیه و آماده اجرا بود که به دلیل مشخص نشدن وضعیت مدیریت آن، این طرح اجرایی نشد.
وی تصریح کرد: در صورتی که فرمانداری پیشوا مدیریت این محور را به شهرداری ورامین واگذار کند، شرکت برق ورامین علاوه بر تأمین برق مورد نیاز، آماده اجرای طرح روشنایی این مسیر میباشد.
بروز تصادفات متعدد جادهای، پای دستگاه قضا را نیز به میان کشید و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین بارها در جلسات مختلف بر لزوم تعیین تکلیف این محور تأکید کرد.
علیرضا شمس اظهار داشت: علت اصلی مشکلات کمربندی شمالی ورامین- پیشوا موضوع تقسیمات کشوری است و متولی مشخصی برای آن تعریف نشده است.
وی تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز، حریم جاده، حوزه انتظامی راهور، نبود روشنایی، ایمنی پائین ورودی و خروجیهای منشعب از محور اصلی و نبود علائم راهنمایی و رانندگی از مهمترین مشکلات این محور است که جان مردم را با خطر مواجه کرده و باید هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شود.
حال با برگزاری جلسه مشترک بین دو سرپرست فرمانداری ورامین و پیشوا به میزبانی شهرستان ورامین، به نظر میرسد که تکلیف این محور مشخص و زمینه برای مدیریت واحد آن فراهم شود.
سرپرست فرمانداری ورامین در خصوص این محور اظهار داشت: کمربندی شمالی برای رفاه حال مردم احداث شده ولی در عمل به دلیل کمبودها و مشکلات موجود، این مسیر پرتردد خود به یکی از مشکلات مردم تبدیل شده است.
مجید درویشی افزود: بخشی از مشکلات مردم در این محور به دلیل تعارض قوانین و همچنین مسائل مربوط به تقسیمات کشوری است که باعث سردرگمی مردم در برخورد با حوادث و مشکلات شده که این امر نیازمند برگزاری جلسات تخصصی استانی برای تعیین تکلیف تقسیمات است.
سرپرست فرمانداری پیشوا نیز اظهار داشت: با توجه به این که کمربندی شمالی در جغرافیای ورامین و پیشوا واقع شده، مشکلات آن نیز باید با تعامل و همکاری هر دو شهرستان برطرف شود.
ابراهیم تاجیک نوری افزود: هر دو شهرستان پیشوا و ورامین باید سهم خود را در کاهش آسیبهای این محور به ویژه روشنایی آن ادا کنند.
در این جلسه مقرر شد تا دو شهرداری ورامین و پیشوا با همکاری مدیریت برق دو شهرستان نسبت به تأمین روشنایی این محور اقدام و اداره راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب شرق تهران، نسبت به تأمین علائم هشداردهنده و خط کشی محور اقدام کند.
شهرستانهای ورامین و پیشوا با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوبشرق تهران و در امتداد یکدیگر واقع شدهاند.
نظر شما