اجرای طرح جهش تولید در۳۰هزار هکتار از دیم زارهای کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان در قالب اجرای طرح جهش تولید با کمک و مشارکت ستاد در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ موجب افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان می شود.

 شایان نادری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح جهش تولید  به مدت پنج سال در دیم زارهای این استان برگزار می شود افزود: این طرح برای نخستین بار از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۶۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای ۶ استان اجرا شد.

نادری ابراز کرد: با توجه به موفقیت ستاد اجرایی امام (ره) در طرح جهش تولید تعداد استان های اجرای این طرح  امسال از ۶ استان به ۱۵ استان  افزایش یافت که در سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد و سهم کهگیلویه و بویراحمد از این میزان ۳۰ هزار هکتار است.

نادری بیان کرد: اجرای این طرح موجب افزایش تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصولات دیم دردیم زارهای این استان خواهد شد.

وی اظهار داشت: این طرح در پنج محصول دیمی شامل گندم و جو، نخود، عدس و دانه ای روغنی و علوفه در دست اجراست.

نادری با بیان در طرح جهش تولید در دیم‌زارها تامین ادوات و ماشین آلات کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: برای تامین ادوات دیم ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در این زمینه بیش از ۳۴ نفر برای دریافت تسهیلات  به بانک های عامل معرفی شده اند و این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله از سوی بانک‌ ملی استان پرداخت خواهد شد.

نادری گفت: اجرای این طرح در پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم‌زار و کم‌بازدها، کشت محصولات کم‌آب‌ و وابسته به نزولات آسمانی، به امنیت غذایی کشور کمک فراوانی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در این طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین و توزیع نهاده(سم، بذر و کود) و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

نادری با اشاره به نامگذاری  امسال  با عنوان  "تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، پشتیبانی از تولید، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف این ستاد در زمینه حمایت از کشاورزان در طرح است .

وی استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

 نادری  ابراز کرد: هم اکنون این طرح در اراضی دیم کشاوری مناطق سردسیری استان از جمله بویراحمد، مارگون و دنا اجرا شده و در اراضی دیم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و در یک بازده پنچ ساله ادامه خواهد داشت.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha