سید علی محتشمی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبلغ کل این تفاهم نامه برابر با ۹۰۰ میلیارد تومان بود که به صورت تسهیلات پنج ساله با نرخ سود چهار درصد به مالکان تاکسیهای فرسوده اعطا شده که از این میزان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه و بودجه، سهم شهرداری تهران نیز ۱۵۰ میلیارد تومان و سهم صندوق توسعه کارآفرینی امید نیز ۲ برابر این مبالغ یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و ۶۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری به حساب صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده و این صندوق مقرر کرده ۲ برابر این مبلغ یعنی ۱۸۰ میلیارد تومان به امر نوسازی تاکسی در پایتخت اختصاص دهد.
محتشمی پور با بیان اینکه در شیوهنامه اجرایی این تفاهم نامه قید شده بود که کلیه شعبات این صندوق در شهر تهران به این امر اختصاص یابد گفت: این شیوه نامه از سوی مدیریت صندوق کارآفرینی امید استان تهران اجرایی نشد و تنها نماینده این صندوق در محل سازمان تاکسیرانی نسبت به تشکل پرونده اقدام کرد که موجب کند شدن مراحل نوسازی تاکسی در پایتخت شد.
معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: در نهایت یک هزار و ۲۵۰ فقره تسهیلات به حساب ایران خودرو پرداخت شد اما از پایان مهرماه، شرکت ایران خودرو رسما اعلام کرد که صندوق کارآفرینی بدهکار است، در حالی که شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه سهم خود را پرداخت کرده و این صندوق از پرداخت خود ممانعت کرده است.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۱۰۰ تاکسیران پایتخت از مردادماه که تمامی مراحل از جمله پرداخت سهم خود به مبلغ ۴۵ میلیون ریال و سایر اقدامات قانونی خود را انجام داده اند چند ماه است که معطل مانده اند و عملا صندوق کارآفرینی امید طرح نوسازی تاکسی در پایتخت را با واریز نکردن مطالبات خودروساز و نیز تشکیل ندادن و تکمیل پرونده متقاضیان علیرغم واریز منابع مالی از سوی شهرداری تهران،طرح نوسازی تاکسی در پایتخت رامتوقف کرده است.
به گفته وی، در این خصوص شخص شهردار تهران در این زمینه ورود کرده و با تشکیل جلسات متعدد با اعضای هیات امناء این صندوق سعی دارد این مشکل را برطرف کند اما باید اعلام کنیم که این اقدام صندوق کارآفرینی امید یک تخلف آشکار است و بسیاری از رانندگان ناوگان تاکسی به امر نوسازی خودروهای خود بی اعتماد شدند و با توجه به افزایش قیمت خودرو رانندگان تاکسی دچار ضرر مالی نیز شدند.
محتشمی پور تاکید کرد: این مشکل قطعا با ورود شهردار تهران برطرف خواهد شد اما باید اعلام کنیم که از مهرماه امسال عملا طرح نوسازی تاکسی در پایتخت متوقف شده و به منظور نوسازی ناوگان این اقدام باید هر چه زودتر انجام شود.
به گزارش ایرنا، در روز شنبه ۲۳ اسفند ۹۹ تفاهم نامه سه جانبه ای به منظور نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده میان شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه کارآفرینی امید به امضا رسید.
در این تفاهم نامه مقرر شد که تاکسیرانان نیز سهم خود را پرداخت و پس از تشکیل پرونده از سوی بانک عامل که همان صندوق توسعه کارآفرینی بود مراحل دریافت تاکسی از سوی ایران خودرو انجام شود اما پس از گذشت چند ماه از اجرایی شدن این تفاهم نامه بسیاری از تاکسی رانان در حالی که سهم خود را پرداخت کرده اند هنوز معطل دریافت تاکسی هستند و شرکت ایران خودرو اعلام کرده که بدلیل بدهی صندوق توسعه کارآفرینی امید که متولی اصلی این تفاهم نامه است نمی توانیم تاکسی تحویل دهیم.
در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعال است.
نظر شما