خدمات موسسه هنرمندان پیشکسوت برای حفظ کرامت اعضا کافی نیست

تهران-ایرنا- مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت خود را عضوی از خانواده هنرمندان می‌داند اما من معتقدم هنوز خدمات ما برای حفظ کرامت هنرمندان کافی نیست.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از خانه هنرمندان ایران، دهمین لایو نهاد خانه هنرمندان ایران با موضوع ماهیت و کارکرد خانه‌ها و انجمن های هنری در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست، نیکنام حسینی‌پور با بیان اینکه تکریم هنرمندان در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، تاکید کرد: مسائل معیشت و جسمی هنرمندان پیشکسوت همچنین تکریم آنها بعد از انقلاب پیش آمد و در نظر گرفتن مقرری برای آنها مطرح شد. در این زمینه، حدود ۴۰۰ هنرمند شناسایی شدند. این تکریم‌ها ابتدا درباره افراد مشخصی بود تا این که در سال ۸۵ اساسنامه موسسه هنرمندان پیشکسوت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و شرح وظایف و ارکان موسسه مشخص شد. به دلیل اینکه شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختار سازی نیست، بنابراین موسسه هنرمندان پیشکسوت به بنیاد رودکی وابسته شد تا مسأله قانونی نداشته باشد.

حسینی‌پور همچنین خاطر نشان کرد: موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت خود را عضوی از خانواده هنرمندان می‌داند اما من معتقدم هنوز خدمات ما برای حفظ کرامت هنرمندان کافی نیست و ذیل وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و... هم‌افزایی بیشتری ایجاد شود. همچنین باید به احترامی که توصیه اخلاقی و دینی است و در مورد پیشکسوتان و بزرگ‌ترها توصیه شده است، قائل باشیم.

عضویت ۷۶۰ هنرمند در موسسه هنرمندان پیشکسوت

وی افزود: موسسه هنرمندان پیشکسوت شاید تنها موسسه‌ای است که از همه رشته‌های فرهنگی و هنری عضو دارد. شرایط عضویت آن نیز بالای ۶۰ سال و صاحب سبک بودن هنرمند است که البته مورد دوم به سادگی قابل تشخیص نیست. در ادامه روند فعالیت موسسه این شرط به هنرمندانی که نشان درجه یک هنری داشته باشند، تغییر کرد. در حال حاضر موسسه ۷۶۰ عضو دارد که ۶۵۰ هنرمند آن در تهران و مابقی در سایر استان‌ها سکونت دارند و در این سال‌ها موسسه تلاش کرده است خدمات رفاهی، معیشتی و پزشکی زیادی به هنرمندان ارائه کند.

حسینی‌پور درباره حمایت از هنرمندان، اظهار داشت: در ذیل مجموعه وزارت فرهنگ به جز موسسه هنرمندان پیشکسوت، صندوق اعتباری هنر این حمایت را مدنظر قرار دارد و هنرمندان جوان هم عضو این صندوق هستند. اما در موسسه هنرمندان پیشکسوت علاوه بر خدمات مالی و پزشکی، تجربه‌نگاری از آنها را در نظر داریم. ممکن است بسیاری از هنرمندان تجربه‌های آکادمیک نداشته باشند و باید شرایطی برای ثبت تجارب آن‌ها فراهم کرد. در این حوزه‌ها باید فیلترهایی وجود داشته باشد و شاخص‌ها را مشخص کرد

سخت گیری وزارت فرهنگ در اعطای نشان درجه هنری

وی در پاسخ به این سوال که اگر هنرمندی از دریافت درجه یک هنری اجتناب کرده باشد، موسسه هنرمندان پیشکسوت چه اقدامی در جهت شناسایی و حمایت از او دارد، توضیح داد: ما در این زمینه به شناسایی می‌پردازیم اما سیاست وزارتخانه بر سخت‌گیری در اعطای این درجه هنری است و طبق آیین نامه موسسه هنرمندان پیشکسوت کسی که این درجه را نداشته باشد نمی‌تواند عضو موسسه باشد؛ اما تبصره‌ای هم داده‌ایم که افراد فاقد این درجه با تایید شورای تشخیص ما بتوانند تحت پوشش موسسه هنرمندان پیشکسوت قرار بگیرند. این طرح در پایان دولت گذشته مطرح شده و در این دولت نیز در حال پیگیری است.

فوت ۴۰ عضو موسسه بر اثر کرونا

حسینی‌پور درباره رابطه موسسه با انجمن ها، اظهار داشت: در ایران به وجود یک نظام صنفی فرهنگ و هنر نیاز داریم. اقداماتی در دولت قبل برای تشکیل آن صورت گرفت اما این نظام به وزارت کار متصل می‌شد. شأن هنرمند که نیروی فکری جامعه است، ایجاب می‌کند این نظام در ذیل وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود. این رابطه در حال حاضر بین موسسه با خانه‌ها و انجمن‌ها وجود دارد اما سامان‌مند نیست و شاید بیشتر شخصی باشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی و هنری خود را به واسطه کرونا یا بیماری و کهولت سن از دست دادیم و ۴۰ نفر از اعضای موسسه از میان ما رفتند. در شرایط کرونا، کم‌کاری هنرمندان باعث شد دچار افسردگی شوند اما از آبان ماه برگزاری جشن تولد هنرمندان را دوباره از سر گرفتیم. در کنار آن تجربه‌نگاری را در دستور کار قرار داده‌ایم و کتب، فیلم‌های مستند و پادکست‌هایی در دست چاپ یا انتشار و پخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha