مشاور وزیر ارشاد: فعالان رسانه‌ در طراحی ساختار فرهنگی مشارکت کنند

مشهد- ایرنا - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای باید در طراحی ساختار فرهنگ و رسانه مشارکت کرده و بخشی از این کار مهم را بر عهده گیرند.

یاسر جلالی روز دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی بازخوانی و ساختار فرهنگ و رسانه در مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی دیگر برای بازسازی ساختار فرهنگی رسانه فعالیت مشترکی بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است تا بتوان به طرح کلان و معماری اصلی آن بنا بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب دست یافت.

وی ادامه داد: برای اینکه این طرح معماری در قالب یک کار مشارکتی وسیع به سرانجام مقصود برسد، سعی شد با روش‌های مختلف نظرات صاحبنظران، خبرگان، نخبگان و فعالان فرهنگی به دست آمده و بر همین اساس نشست های استانی نیز طرح‌ریزی شود.

دبیر شورای آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی عنوان کرد: در این موضوع از گذشته محورهایی وجود داشت و بر همان اساس در قالب ۸۵ محور اصلی، سوالات و سرفصل‌هایی صورت بندی شد تا در این نشست‌ها، صاحبنظران حوزه‌های مختلف فرهنگ و رسانه، نکات مورد نظر خود را برای استفاده در تدوین و بازسازی طرح کلان فرهنگ و رسانه مطرح نمایند.

او گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ گزاره از ۸۰۰ نفر متخصص این حوزه ها به دست آمده است و امیدواریم این روند برای بررسی آرای نخبگان ادامه یابد.

جلالی افزود: اکنون شرایط برای دریافت نظرات نخبگان مهیا است تا با استفاده از آن بتوان برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه فعالیت مناسبی صورت داد و اکنون شاهد آن هستیم که در کشور نیز انگیزه و امید برای بازسازی این ساختار شکل گرفته است.

وی ادامه داد: نقص‌ها و چالش‌هایی در حوزه فرهنگ و رسانه وجود دارد و ساختار فعلی نمی‌تواند مطلوبات مد نظر را به قدر کافی مهیا کند، از این رو لزوم بازسازی این حوزه نیاز به اجماع نخبگانی دارد.

مشاور وزیر ارشاد: فعالان رسانه‌ در طراحی ساختار فرهنگی مشارکت کنند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رسانه‌ها در ایجاد انگیزه و کمک به نخبگان و خبرگان، می توانند شرایطی را مهیا کنند که نظرات آنان نیز منتقل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه خروجی این نشست‌ها باید برای مدیران اجرایی کشوری و استانی قابل استفاده باشد، گفت: فرهنگ سیال است و به سرعت تحت تاثیر جریان‌های مثبت و منفی که در جامعه وجود دارد، تغییر می‌کند.

محمد حسین‌زاده عیش آبادی افزود: بار اصلی فرهنگ باید بر دوش مردم باشد و ساختار حاکمیتی باید مشارکت مردمی را در کمّی و کیفی کردن توان اجرایی و تاثیرگذاری آنها تقویت کند.

وی ادامه داد: وجود ساختار همچون جاده‌ای است که در صورت نامناسب بودن می‌تواند برای جامعه خسارت‌زا باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حُسن اجرای کار در حوزه فرهنگی به ساختار آن بازمی‌گردد عنوان کرد: هماهنگی بین دستگاهی باید افزایش یابد تا کارهای انجام شده مؤثر باشد.

او گفت: در حال حاضر ساختار اداری در حوزه فرهنگ، سنگین و چاق است که باید متناسب با نیازهای روز جامعه چابک سازی و با آن هماهنگ شود.

حسین‌زاده افزود: در عین حال ساختار روزآمد مردمی، دارای انگیزه و امکان کار عمیق است و از این رو گاه فعالیت مردمی، می تواند از فعالیت یک اداره کل اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیران حاکمیتی باید سیاستگذار باشند، اظهار کرد: اکنون ساختار اداری همچون غل و زنجیری سنگین است که امکان به روز بودن و چابک عمل کردن را سلب کرده است و هر چه ساختار حاکمیتی کوچکتر و چابکتر باشد، می‌تواند فعالیتی اثرگذار و ماندگارتر داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha