۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۴۱
کد خبرنگار: 3124
کد خبر: 84576247
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شهرستان اشکذر توان تحمل صنایع آلاینده جدید را ندارد

یزد - ایرنا - آلودگی هوای شهرستان اشکذر به خاطر فعالیت برخی صنایع آلاینده مجاور این شهرستان و برخی کمبودها در زمینه زیرساخت های درمانی، جلوگیری از صدور مجوزهای جدید برای ایجاد صنایع آلاینده و تکمیل بیمارستان اشکذر را در صدر مطالبات مردم این شهرستان از رییس جمهور و دولت قرار داده است.

به گزارش ایرنا، صدور مجوزهای جدید برای ساخت کارخانه های کاشی و کارخانه شیشه اعتراض شهروندان اشکذر را به همراه داشته است و آنان در آستانه سفر رییس جمهور و وزرای دولت سیزدهم به استان یزد با استمدادطلبی از آیت الله رییسی چنین عنوان می کنند که هوای آلوده این شهرستان توان تحمل صنایع آلاینده جدید را ندارد.

محمد دهقان اشکذری یکی از ساکنان این شهرستان به گزارشگر ایرنا گفت: در ماه های پایانی دولت گذشته حدود ۳۰ مجوز جدید برای ایجاد چند کارخانه تولید کاشی در اشکذر صادر شد که این موضوع با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهرستان تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان است.

وی با بیان اینکه ریه‌های مردم شهرستان اشکذر دیگر توان تحمل آلایندگی جدید را ندارد، افزود: با توجه به شرایط شهرستان اشکذر ایجاد صنایع پاک که باعث آلودگی آب و هوا نمی شود، باید در اولویت قرار گیرد این در حالی است که روند صدور مجوز برای صنایع جدید بر آلودگی هوای شهرستان می افزاید.

علی اکبری اشکذری دیگر شهروند این شهرستان نیز گفت: با توجه به اشتغال نیروی کار شهرستان در کارخانه های در حال کار کاشی، امکان تعطیلی این صنایع وجود ندارد اما باید نسبت به کاهش آلایندگی آنها برنامه ریزی لازم صورت گیرد و از فناوری های جدید که آلایندگی کمتری دارد، در خطوط تولید این صنایع استفاده شود.

وی اضافه کرد: کارخانه های موجود سبب حضور بسیاری از افراد غیربومی جویای کار در این شهرستان شده است که برخی چالش های اجتماعی و فرهنگی را پدید آورده است و در این زمینه نیز انتظار از مسئولان این است که متناسب با منابع انسانی شهرستان برای ایجاد صنایع برنامه ریزی شود.

تکمیل بیمارستان و جاده اشکذر

کمبود امکانات درمانی از  محدودیت های شهرستان اشکذر است و بیمارستان حضرت زینب (س) این شهرستان با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی دارد در حال اجراست که تامین اعتبار برای شتاب بخشی به تکمیل، تجهیز و بهره برداری از تمامی ظرفیت این مرکز درمانی از مطالبات مهم شهروندان است.

فاطمه دهقان اشکذری یکی از فرهنگیان اشکذری در این باره گفت: با کمک خیران نیک اندیش و بودجه دولتی این بیمارستان ساخته شده اما تکمیل و تجهیز آن  نیازمند تامین اعتبارات ویژه از سوی دولت است .

وی ابراز امیدواری کرد در جریان سفر رییس جمهور و دولت سیزدهم به استان یزد، اعتبارات مناسبی برای تکمیل این بیمارستان تخصیص یابد تا شهروندان اشکذری برای نیازهای درمانی خود کمتر مجبور به سفر به مرکز استان شوند.

جعفری دیگر شهروند اشکذری هم گفت: جاده یزد به خضرآباد به دلیل تردد خودروهای سنگین در مسیر صنایع مستقر در این منطقه باعث حوادث متعددی در این محور شده اند و حدود ۱۶ سال است که برای توسعه این مسیر اقدام شده ولی پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است، امیدواریم در سفر دولت سیزدهم به استان اعتبار ویژه ای برای تکمیل این طرح اختصاص یابد ، تا شاهد کاهش حوادث در این مسیر باشیم.

مجوز جدید برای صنایع آلاینده در اشکذر صادر نشود

امام جمعه اشکذر نیز با بیان اینکه در نامه ای خطاب به آیت الله رییسی رییس جمهور، مشکلات این شهرستان تشریح شده است، گفت: جلوگیری از ایجاد صنایع آلاینده به ویژه کارخانه شیشه از مطالبه اصلی مردم این شهرستان است.

حجت الاسلام علیرضا طالبیان افزود: استقرار صنایع فولادی، کاشی و شیشه که پرآبخواه و آلاینده هستند با شرایط شهرستان اشکذر که هم اکنون نیز با مشکلات آلودگی هوا دست به گریبان است، سازگار نیست و با وجود آنکه اینکه حفاظت محیط زیست با استقرار کارخانه شیشه در این شهرستان مخالفت کرده و چندبار نیز این طرح با حکم دادستانی تعطیل شده است ولی باز برخی به دنبال راه اندازی آن هستند.

وی با بیان اینکه استاندار سابق یزد تأکید کرده بود که مجوز جدیدی برای صنایع آلاینده در اشکذر صادر نمی شود، افزود: در ۱۰ سال گذشته ۱۲ مجوز کارخانه کاشی در این شهرستان صادر شده بود و در روزهای پایانی دولت دوازدهم ، ۳۰ مجوز جدید برای ایجاد شرکت های تولید کاشی صادر شد که خواسته مردم جلوگیری از ساخت واحدهای آلاینده جدید  و همچنین انجام تدابیری برای کاهش آلایندگی واحدهای موجود است.

حجت الاسلام طالبیان الزام صنایع  به رعایت استانداردهای زیست محیطی و انجام مسئولیت های اجتماعی، تعیین محدوده شهرهای اشکذر و مجومرد و تقویت شهرداری های این شهرستان را دیگر خواسته ها و مطالبات شهرستان اشکذر از دولت برشمرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی اشکذر تصریح کرد: از دولت سیزدهم انتظار می رود راه اندازی بیمارستان حضرت زینب (س) اشکذر با پیشرفت ۸۰ درصدی و شتاب بخشی به ساخت جاده یزد به خضرآباد را در اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام قرار دهد.

تقویت اداره های محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت، تکمیل زیرگذر پل راه آهن به چرخاب و ایستگاه راه آهن، تامین روشنایی بلوار شهید سلیمانی بین اشکذر و رستاق، تکمیل پروژه آبرسانی به روستاهای بخش خضرآباد، تکمیل و تجهیز درمانگاه حضرت ابوالفضل اشکذر از دیگر خواسته های شهروندان اشکذر از رییس جمهور است که امام جمعه اشکذر این موارد را تشریح کرد.

مرکز شهرستان ۳۵ هزار نفری اشکذر در ۲۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha