۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84576445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغییرات آب و هوایی عامل احتمالی ایجاد برخی گردبادها

تهران-ایرنا- کارشناسان تغییرات آب و هوایی می گویند، افزایش دمای زمین که به وخامت اوضاع آب و هوایی منجر شده، ترکیباتی بوجود آورده که احتمال بروز گردبادها را افزایش می دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای روزنامه هیل آمریکا نوشت: افزایش حرارت زمین،  زمینه ای را برای بروز گردبادهای مرگباری فراهم آورده که بتازگی چندین ایالت در آمریکا را در نوردید و باعث مرگ دستکم ۴۷ نفر در کنتاکی شد.

کارشناسان می گویند نمی توان به طور مستقیم تغییرات آب و هوایی را به عنوان منبع توفان ها و گردبادها معرفی کرد، اما تغییرات آب و هوایی ترکیباتی را تشکیل داده اند که می تواند منجر به گردباد شود.

واکر اشلی استاد دانشگاه و دانشمند علوم اتمسفری در دانشگاه ایلینویز شمالی ضمن تایید این موضوع گفت: تغییرات آب و هوایی ممکن است در تشکیل مواد وترکیباتی نقش داشته باشد که از نظر ما برای بروز توفان و گردباد ضروری بوده است.

گردباد جمعه شب آرکانزاس، ایلینویز، کنتاکی، می سی سی پی، میزوری و تنسی را در نوردید و باعث کشته شدن ده ها تن شد.

بروز توفان ها پدیده ای نامتعارف در ماه دسامبر هستند و وقوع آنها در این ماه از سال برخی را بر آن داشت تا تغییرات آب وهوایی را در بروز این حادثه مقصر بدانند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از سازمان های مرتبط همچون آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا خواسته نقش آب و هوا را در بروز توفان ها بررسی کند.

کارشناسان در مصاحبه با هیل گفتند ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و بروز گردبادها هنوز علّی و معلولی نیست.

جیمز اِلسنر استاد دانشگاه دولتی ایلینویز نیز که درباره ماهیت متغییر خطرات توفان ها وگردبادها تحقیقات می کند نیز گفت مقصر دانستن آب و هوا در بروز توفان ها مثل این است که بگوییم مه باعث تصادف خودرو شده است.

وی گفت، وقتی هوا مه است ممکن است تصادفات بیشتری رخ دهد، اما نمی توان آن را عامل تصادف دانست.
وی افزود: اگر تغییرات آب و هوایی را مانند مه بدانیم واقعا نمی توان گفت باعث بروز تصادف شده بلکه به تصادف کمک کرده است. این شرط ضروری اما کافی نیست. کارشناسان گفته اند عواملی که باعث بروز گردباد می شود شامل هوای مرطوب گرم در سطوح پایین، هوای خشک خنک در بالاتر و تغییر در سرعت و جهت باد است که به آن چینش یا جهش باد (wind shear)می گویند.

هارولد بروکس از مقام های آزمایشگاه ملی توفان های شدید اداره ملی اقیانوسی و جوی نیز گفت که تغییرات آب و هوایی به هوای گرم و مرطوب بستگی دارد اما تاثیر آن در ایجاد پدیده چینش باد چندان معلوم نیست.
وقوع گردباد در آمریکا به تعبیر کارشناسان بی سابقه بوده است و رسانه های این کشور از وقوع دستکم ۵۰ گردباد در  ایالت های مختلف خبر دادند که برخی از آنها مسافتی حدود ۲۰۰ مایل یعنی بیش از ۳۰۰ کیلومتر را پیموده و هرآنچه بر سرراه بود را از میان برداشته است.

 بر اساس گزارش سی ان ان هشت ایالت در جنوب و غرب میانه آمریکا  شاهد وقوع گردبادی بود که موجب قطع برق و کنده شدن سقف ساختمان ها، واژگون شدن خودرو ها و وسایل نقلیه سنگین شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha