عضو شورای شهر تهران: مدیریت شهری، مراکز بهاران را احیا می‌کند

تهران- ایرنا- عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری مراکز «بهاران» را احیا می کند، گفت: با ارائه خدماتی چون اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت‌آموزی و کارآفرینی، به اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت معتادان به دامان خانواده و جامعه، کمک خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، یکی از دغدغه های افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، چگونگی بازگشت به خانواده و اجتماع است؛ بسیاری از آنها به دلیل نداشتن یک حرفه یا طرد شدن از سوی خانواده، دچار مشکل هستند و به حمایتهای اجتماعی نیاز دارند و در این راستا مراکزی با عنوان «بهاران» در مناطق مختلف شهر تهران دایر شده است.

زهرا شمس احسان روز سه شنبه در سی و یکمین جلسه شورای ششم شهر تهران افزود: از نمایندگان مجلس می خواهیم که در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور ۱۴۰۱، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیب‌پذیر را جزو اولویت‌ها لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه بی تردید اصلی‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است، گفت: بهزیستی مسئولیت‌های سنگینی بر عهده‌ دارد؛ از یک سو مسئولیت ارائه خدمات به خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه نیز بر دوش این سازمان نهاده شده که طی بیش از چهاردهه فعالیت، اقدامات ارزشمندی در حوزه های اجتماعی و حمایتی انجام داده‌اند.

شمس احسان با اشاره به اینکه طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد، تصریح کرد: در بندهای ذیل این ماده تدوین سالانه اطلس آسیب‌های اجتماعی، تسهیل اشتغال برای کلیه مددجویان واجد شرایط و تدوین نظام جامع رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها مورد تاکید و تکلیف قرار گرفته است.

وی افزود: در این دوره مدیریت شهری تصمیم داریم بنا به مسئولیت اجتماعی با احیای مراکز «بهاران» و ارائه خدماتی چون اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت‌آموزی و کارآفرینی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه در این زمینه ورود کنیم و شهرداری تهران در مددسراهای خود توان غربال و ارجاع افراد بهبودیافته را به مراکز جامعه‌پذیری دارد.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران آمادگی همکاری متقابل با سازمان بهزیستی در هم‌افزایی میان تجارب و اجرای پروژه‌ها را دارد و در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۶۰ مرکز کوثر، بیش از ۲۰ بازارچه دائم و مناسبتی، ۱۵ مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و سایر مجموعه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی چنین همکاری متقابلی می‌تواند واجد اهمیت باشد.

شمس احسان گفت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی ما ناشی از بی‌توجهی بهزیستی به وظیفه ذاتی در امر پذیرش و ساماندهی افراد سالمند و بیمار بی‌خانمان است که در سال‌های اخیر به دلایلی همچون کرونا و کمبود ظرفیت مراکز و تفکیک نبودن مراکز موجود بر اساس شدت آسیب و وضعیت گروه‌های هدف، توان مراقبت تخصصی آنها در سامانسراها و مددسرهای شهرداری ممکن نیست.

عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی باید ظرف مدت سه ماه تشکیل و جهت تصویب به هیات وزیران ارسال شود که صندوق مذکور با تاخیر سه ساله، طی سال جاری ایجاد شد، در حالی است که انتظار می‌رفت سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این حوزه در صف اول اجرا و پیگیری تحقق تکالیف سایر دستگاه‌ها باشد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری در شهرداری تهران طبق مصوبه شورای شهر و همچنین تشکیل ستاد مناسب‌سازی استان تهران به دبیری سازمان بهزیستی در استانداری تهران ضروری است جهت یکپارچگی و هم‌افزایی حوزه مناسب‌سازی، سازمان بهزیستی به عنوان حلقه واسط با ابلاغ برنامه جامع مناسب‌سازی فضاهای شهری شهرداری تهران، همکاری دستگاه های دولتی جهت تسریع در اجرای این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۹، ۶۸ هزار و ۳۶۰ نفر در سراسر کشور جذب دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شده‌اند که ۵۵۰ نفر از این افراد را جامعه معلولین تشکیل می دهند یعنی کمتر از یک‌صدم درصد از کل مجموع افراد جذب شده در بازار کار در سال ۹۹ از افراد دارای معلولیت بوده‌اند.

شمس احسان با تاکید بر اینکه طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف شده حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد، تصریح کرد: با توجه به صراحت متن قانونی و تاکید دقیق و درست رئیس جمهوری در سخنرانی اخیرشان به مناسبت روز جهانی معلول مبنی بر ضرورت پایبندی به این موضوع، لازم است در برنامه های استخدامی آتی دولت، سهمیه سه درصدی این عزیزان محقق شود و سازمان بهزیستی نیز به عنوان دبیر ستاد مناسب‌سازی کشوری پیگیر این موضوع باشد.

شمس احسان افزود: طبق ماده ۲ آیین‌نامه حمایت از کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی موظف شده با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های خیریه، نسبت به شناسایی، جذب و پذیرش و توانمندسازی کودکان اقدام کند.

وی اذعان داشت: با توجه به ماده ششم این آیین‌نامه، تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی با شهرداری‌ها است و در حال حاضر شهرداری تهران ۲۵ مرکز پرتو با حدود ۵ هزار کودک تحت پوشش با مدیریت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه در حال ارائه برنامه‌های آموزشی، مهارت آموزی و توانمندسازی‌ است که با توجه به آمار غیررسمی ۲۰ هزار کودک کار در کلانشهر تهران، توسعه و ارتقای استانداری‌های خدمات این مراکز، در جهت افزایش کودکان تحت پوشش، از اولویت‌های مهم شورای ششم است.

وی گفت: به منظور توفیق این مراکز جهت رشد و شکوفایی کودکان باید بهره‌گیری از نیروی‌های مجرب در حوزه‌های حساسی چون مددکاری و روان‌شناسی در دستور کار قرار گیرد و سازمان بهزیستی باید به عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری نظارت موثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد.

شمس احسان خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی ناشی از فقر و نابرابری، پدیدآورنده آسیب‌های اجتماعی است و از نمایندگان مجلس درخواست داریم که در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیب‌پذیر را جزو اولویت‌ها لحاظ کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha