حفظ و احیای هنرهای سنتی با تغییر کاربری 

تهران - ایرنا- رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هنرهای سنتی را بازگوکننده سیر تاریخی و هنرمندان را حافظ فرهنگ و هنر ایران دانست و گفت: تغییر کاربری را یکی از راه‌های حفظ و احیای این هنرهاست.

به گزارش  گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سیدعبدالمجید شریف‌زاده  در نشست گرامیداشت هفته پژوهش، هنرهای سنتی را هنرها و صنایع ظریفه‌ای خواند که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های اصیل رشد کرده و مراحل شکل گیری خود را گذرانده و می‌گذرانند.

او افزود: در این هنرها، اعتقاد و بینش و به کار بستن سنت‌های ویژه هنری و اجرایی خاص، از تعلیم و تعلم بین شاگرد و استاد گرفته تا آماده‌سازی ابزار و وسایل و مصالح کار و ساخت اثر هنری، جایگاهی ویژه داشته و لازمه این هنرهاست.

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: این سنت‌ها و هنرهای سنتی در حقیقت صورت محقق و تاریخی حقیقتی سرمدی هستند که فراتر از تاریخ برنشسته اند.

او با تشریح جایگاه هنرهای سنتی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: علاوه بر پژوهش، حفظ و احیا هنرهای سنتی، آموزش و معرفی آنها وظیفه ما است.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران تصریح کرد: هنرهای سنتی بازگو کننده سیر تاریخی و هنرمندان حافظان فرهنگ و هنر ایران هستند زیرا که در سال‌های متمادی این هنرها نسل به نسل و از استاد به شاگرد به دست ما رسیده است.

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان میراث‌فرهنگی در نظر می‌گیریم اغلب مربوط به هنرهای سنتی نظیر هنرهای وابسته به معماری، نگارگری، خوشنویسی، نمایش‌های سنتی، موسیقی ایران هستند از این رو اهمیت هنرهای سنتی که به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی در حال فراموشی اند بر ما نمایان می‌شود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی تغییر کاربری را یکی از راه‌های حفظ و احیای هنرهای سنتی خواند و اظهارکرد: به عنوان نمونه جاجیم که پیش از این تنها به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گرفت هم اکنون با تغییر کاربری‌های صورت گرفته توسط افراد خلاق در صنعت مبل‌سازی، دکوراسیون، کیف، کفش استفاده می‌شود.

گروه های هنرهای سنتی ایران به سه گروه پژوهشی هنرهای صناعی، کتابت و نگارگری و نمایش‌های آیینی و موسیقی نواحی سنتی تقسیم می‌شود که گروه پژوهشی هنرهای سنتی نیز متناسب با اهداف و وظایف خود در قالب بخش‌های پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و اجرایی در این حوزه به فعالیت می‌پردازد.

شریف‌زاده در تشریح طرح‌های موظفی سال  ۱۴۰۰این مرکز به پروژه‌های بررسی طرح و نقش زیور آلات سیستان و بلوچستان، بررسی چگونگی بازتاب تاریخ و هنر یک سرزمین، شخصیت‌پردازی در کاشی نگاره‌های حمام ابراهیم‌خان کرمان و ... اشاره کرد.

او با اشاره به برگزاری ۳۷ نشست تخصصی، ۵ نمایشگاه، یک کارگاه، ۴۹ داوری، ۱۸مقاله همایش و یک کتاب  در حوزه رویدادها و تولیدات فرهنگی خاطرنشان کرد: در بانک اطلاعات هنرمدان ۲۲۷ مصاحبه تا کنون ثبت شده است.

شریف‌زاده در پایان در تشریح سایر دستاوردهای گروه هنرهای سنتی به ۶۲ اثر هنری و بافت ۶متر پارچه زربفت، ثبت حدود ۶۱۰رکورد اموال‌فرهنگی در سامانه جام، ثبت ۱۵۰رکورد اطلس هنرهای سنتی در سامانه ساترا، تدوین ۱۳اسناد هویتی برای آثار هنری اشاره و به معرفی کارگاه‌های هنری این مرکز نظیر کارگاه سفال و کاشی، گچبری، نگارگری و خوشنویسی، زری و مخمل‌بافی پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha