به گزارش ایرنا، عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول یکهزار و ۵۰۰متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است.
این طرح گردشگری که عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان استانی در سال ۹۲ آغاز شد قرار بود کمتر از یک سال به بهره برداری برسد و موجب خلق 300فرصت جدید شغلی بشود همچنان با گذشت حدود ۹ سال هنوز به سرانجامی نرسیده است.
به گفته مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد طرح تله کابین یاسوج یکی از ۱۰ طرح جهش تولید در استان بوده که از محل اعتبارات جهش تولید در سال گذشته ۲۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به آن اختصاص داده شده است.
بر اساس آخرین اظهارات مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مقرر شده بود که تله کابین یاسوج تابستان سال ۹۹ برای خدمات دهی به هم استانی ها، گردشگران و مسافران به بهره برداری برسد.
۲ و نیم میلیون یورو سرمایه ای که خفته است
سرمایه گذار تله کابین یاسوج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مرکز یاسوج ، گفت: از سال ۹۰ در بحث گردشگری متقاضی اجرای طرح تله کابین یاسوج شدم و پس از ۲ سال پیگیری موفق به اخذ زمین توسط منابع طبیعی شدم.
فرهاد امیری افزود: از سال ۹۲ با سرمایه مشخص یک خط تله کابین وارد استان شد و در ابتدا ۲ و نیم میلیون یورو در زمینه خرید خط تله کابین هزینه کردم.
وی ادامه داد: از همان سال تا به مدت ۶ سال پیگیری های بسیار صورت گرفت تا در نهایت توانستیم از صندوق توسعه ملی با پیگیری های استاندار وقت و معاونان و مدیرکل میراث فرهنگی وقت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه و اجرای طرح بگیریم.
سرمایه گذار تله کابین یاسوج عنوان کرد: موفق شدیم یک قسط آن به مبلغ پنج میلیارد تومان از این میزان را آزاد سازی کنیم و پس از ۲ ماه تقاضای آزادسازی قسط دوم داده شد.
امیری تصریح کرد: بانک مذکور( سپه) به دلایل مختلف قسط دوم را آزاد نکرد و مدت یک سال و نیم است که قسط دوم آزاد نشده است.
وی گفت: جلسات متعددی با بانک توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد اما با بانک به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.
سرمایه گذار تله کابین یاسوج ابراز داشت: به جز مساله بانک مسائل دیگر و کم لطفی هایی در قالب بروکراسی های اداری صورت گرفت که کار ساخت تله کابین به تعویق افتاده شد.
امیری تاکید کرد: مورد دیگر مربوط به بحث زیرساخت ها بود که با تلاش های انجام شده در نیمه نخست سال ۹۸ برای اخذ مجوزهای لازم به شرکت برق معرفی شدم.
وی عنوان کرد: اما طولانی شدن اخذ مجوز برق پروزه به اندازه ای طولانی شد که مبلغ اعتباری در نظر گرفته شده برای این پروژه برگشت خورد.
سرمایه گذار تله کابین یاسوج ابراز داشت: ادعای پایتخت طبیعت در این استان را داریم و یکی از مهم ترین زیرساخت ها تله کابین است اما با این که خط تله کابین خریداری شده کاری از پیش نرفته در حالی که سرمایه گذاران در بیشتر استان ها از خرید خط تله کابین درمانده هستند.
وی مدعی شد که بسیاری از مسئولان حتی او را به عنوان سرمایه گذار این طرح نمی شناسند و کسی پیگیر مساله نیست.
امیری با گلایه مندی از وضعیت موجود، گفت: از رییس جمهور و دولت سیزدهم در سالی که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری با نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، انتظار گشایش کار دارم.
بیش از ۱۰۰ مکاتبه برای تسریع در اجرای طرح تله کابین یاسوج داشته ایم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ مکاتبه برای همکاری بین بخشی و رفع موانع کاری طرح تله کابین یاسوج با دستگاههای مختلف انجام داده ایم اظهار داشت: برخی از این نامه نگاری های پیرامون تسهیلات و بحث آزاد سازی بوده است.
مجید صفایی افزود: طرح تله کابین یاسوج یکی از ۱۰ طرح مهم جهش تولید در سال ۹۹ بوده است که توانستیم برای آن ها ردیف اعتباری بگیریم.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح گردشگری یکی از طرح های مهم استان است که تلاش های بسیاری برای به ثمر رساندن آن انجام شده است.
صفایی تصریح کرد: چنانچه شرکت توزیع برق استان و بانک های عامل همکاری بیشتری می کردند تله کابین یاسوج که از بهترین ظرفیت های جذب گردشگر استان است تاکنون راه اندازی و به سرانجام رسیده بود.
تاکنون اقدامی از سمت دستگاه و یا سرمایه گذار صورت نگرفته است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های تولیدی و سرمایه گذاری طبق دستورالعمل های واگذاری انشعاب از ۲۴۰ کیلو وات به بالا به عهده متقاضی و سرمایه گذار می باشد.
جمال معتمدی زاده افزود: سرمایه گذار تله کابین یاسوج درخواست ۸۰۰ کیلو وات به شرکت توزیع نیروی برق استان داده بود و لذا شرکت توزیع نیروی برق استان شرایط و نحوه واگذاری انشعاب را به متقاضی اعلام نموده ست.
وی ادامه داد: باید متقاضی نسبت به احداث خط و پست مورد نیاز خود بر اساس طراحی ارائه شده و با نظارت شرکت برق اقدام می نمود.
معتمدی زاده عنوان کرد: تاکنون اقدامی از سمت دستگاه متولی و اجرایی و یا سرمایه گذار صورت نگرفته است.
وی ابراز داشت: لازم به توضیح است که هزینه برقراری انشعاب متقاضی با قدرت ۸۰۰ کیلو وات به نرخ روز ۲۰۰میلیون تومان برآورد شده است که در مقایسه با مبلغ برگشت داده شده که حدود ۶ میلیارد تومان است مبلغ ناچیزی است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: دستگاه متولی تا الان شروع به کاری در خصوص این تله کابین نداشته است.
معتمدی زاده بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در جهت رفع موانع تولید در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی تامین برق کارگاهی جهت تمامی پروژه های تولیدی و گردشگری را دارد و در این خصوص موانعی وجود ندارد.
وی ادامه داد: لذا نسبت دادن برگشت بودجه گردشگری تله کابین و عدم همکاری شرکت برق موضوعیت ندارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در خصوص تله کابین تاریخ نامه ۹۸/۴/۱۹ بوده اما مراجعه متقاضی دستور قائم مقام و ارجاع به معاونت مشترکین در تاریخ ۹۹/۱۰/۲۳ بوده است.
معتمدی زاده تصریح کرد: همان روز ارجاع به کمیته تامین برق شده و در تاریخ ۹۹/۱۲/۴ مصوب و نامه تهیه طرح به شرکت مشاور ارجاع داده شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: احتمال می رود که وی دیر مراجعه کرده است.
پیشرفت فیزیکی طرح تله کابین برای پرداخت قسط دوم وام کافی نبود
مسئول اعتبارات بانک سپه کهگیلویه و بویراحمددر این ارتباط گفت: بانک سپه در استان با نظر مساعد بانک در تهران با این طرح موافقت و پیش زمینه ایجاد آن را فراهم کرد.
عبدالحمید ملک پور افزود: قرار شد که بانک سپه ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه گذار پرداخت کند و مابقی را سرمایه گذار تقبل کند.
وی ادامه داد: ماشین آلات و تجهیزاتی که این سرمایه گذار آورده بود لحاظ شد و حداکثر همکاری صورت گرفت.
مسئول اعتبارات بانک سپه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: انعقاد قرارداد صورت گرفت و در مرحله نخست پنج میلیارد تومان برای سرمایه گذار آزاد شد.
ملک پور تصریح کرد: سرمایه گذار با توجه به شرایط و ضوابط بانک باید پنج میلیارد تومان به علاوه آورده مشخص شده را در اجرای بخشی از طرح هزینه می کرد.
وی عنوان کرد: سرمایه گذار پس از دریافت قسط اول پنج میلیارد تومانی تقاضای قسط دوم پنج میلیارد تومانی دیگر را داد که درخواست وی به تهران ارسال شد.
مسئول اعتبارات بانک سپه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: کارشناسان از تهران آمدند و طرح را بازرسی کردند.
وی ادامه داد: آن ها معتقد بودند سرمایه گذار طبق قرارداد به تعهداتش عمل نکرده و باید پیشرفت فیزیکی طرح را تا پرداخت قسط دوم به پیش ببرد.
ملک پور بیان کرد: تاکنون سه الی چهار بار از این پروژه بازدید شده و کارشناسان پرداخت قسط دوم وام را منوط به پیشرفت فیزیکی طرح تا میزان تعیین شده عنوان کردند.
مسئول اعتبارات بانک سپه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مراتب در کمیسیون رفع موانع تولید استانداری طی ۲ مرحله عنوان و با حضور کارشناسان تهران، مجری و پیمانکار پروژه مقرر گردید تا متقاضی نسبت به فراهم نمودن شرایط لازم اقدام و بانک متعاقب آن پرداخت مابقی تسهیلات را از سر گیرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه بندها و شرایط ذکر شده در کمیسیون های مذکور توسط متقاضی رعایت نشد و بانک نتوانست به همکاری ادامه دهد.
ملک پور تاکید کرد: بدون شک پروژه زخمی به ضرر بانک است و چنانچه حداقل همکاری از سرمایه گذار صورت گیرد بانک حداکثر همکاری را با وی خواهد داشت.
مزیت های ایجاد تله کابین در یاسوج
یک کارشناس اقتصادی می گوید: یکی از راههای توسعه استان، توجه به صنعت گردشگری است که راه رسیدن به اهداف ناشی از آن همچون ایجاد مشاغل پایدار و بهبود درآمد ساکنان استان، در گرو تکمیل زیرساخت های موجود است.
محمد سلیمی تاکید کرد: ایجاد تله کابین در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در کنار توجه به دیگر جاذبههای منطقه، موجب افزایش ماندگاری گردشگران در استان خواهد شد.
وی بیان کرد: احداث تله کابین به عنوان یک آرزوی دیرینه مردم این استان مطرح است که با ساخت اینگونه زیرساخت ها، زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.
گره کوری که سرمایه گذار تله کابین و بانک با هم بسته اند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک عامل برای بحث تسهیلات این تله کابین از طریق بانک سپه است.
مجید صفایی افزود: قرار بود ۵۰ میلیارد ریال از تسهیلات مربوط به این طرح آزادسازی شود، این اعتبار اختصاص داده شد اما میان بانک و سرمایه گذار اختلاف سلیقه ای و کاری وجود دارد.
وی ادامه داد: چندین بار در این خصوص به استاندار وقت استان نامه زده شد و جلسه های متعددی با نماینده بانک در تهران برگزار شد اما هنوز مشکل رفع نشده است.
واکنش معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طرح تله کابین
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیران استانی در جذب اعتبارات تلاش کنند و نگذارند هیچ اعتباری از استان برگشت بخورد.
سید احسان عسگری پیشتر در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج با اشاره به برگشت خوردن اعتبار حوزه گردشگری اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه باید به موضوع تلهکابین یاسوج و برگشت اعتبارات این پروژه در حوزه گردشگری ورود میکرد و اجازه برگشت اعتبار را نمیداد.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی و سازمان مدیریت و برنامهریزی را در برگشت اعتبارات تلهکابین یاسوج مقصر دانست و گفت: برای پروژههایی که اعتبار آنها برگشت خورده جلسه گرفته شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.
سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج مشتاق به اجرای هر چه سریع تر کار بوده اما گره سخت بروکراسی اداری و عدم همکاری بین بخشی و دیگر دستگاه ها برای وی توانی نگذاشته است اما با این حال امیدوار است ابن طرح را به پایان برساند و زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم کند.
با وجود طبیعت بکر که هر بیننده ای را متحیر می کند خلا اساسی برای لذت بردن از این طبیعت زیبا احداث یک تله کابین در خور برای مردم استان است.
احداث این تله کابین علاوه بر اشتغال زایی به توسعه پایدار منطقه کمک خواهد کرد و با جذب گردشگر رونق را برای هم استانی ها به ارمغان خواهد آورد.
یکی از معضلات اساسی در این استان نبود کارخانه های صنعتی، بهره نبردن از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری استان و کمبود شغل برای جوانان این خطه است.
کشمکش های بانک سپه و سرمایه گذار دردی از مردمان این استان رفع نمی کنند و تنها مانع از توسعه استان می شوند.
مشکل اساسی در توقف این طرح سال های قبل نیز کمبود اعتبار و همکاری نکردن بانک عامل با سرمایه گذار این طرح مطرح شده بود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان های تاریخی، ویژگی های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.
بر اساس آمارها کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است.
نظر شما