۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84578152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ سازی شود

قزوین- ایرنا- دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه و میان دانش آموزان فرهنگ سازی شود که تقویت نسل امروز و تضمین فردای جامعه و کشور را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، محمد امانی طهرانی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر استان قزوین که در سالن جلسات آموزش و پرورش قزوین برگزار شد از دانش آموزان و معلمان به عنوان سرمایه ارزشمند جامعه یاد کرد و افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی و اثر بخش که با سرمایه‌های هر کشوری یعنی نیروی انسانی سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت توانایی‌های نیروی انسانی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه کشور ایران دارای سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی خلاق، آگاه و با انگیزه است که باید قدر آنها را بدانیم، اظهار داشت: پژوهش و تحقیق نقطه تحول و توسعه جوامع بوده و پیشرفت جوامع از سده‌های گذشته تاکنون مدیون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است.

امانی طهرانی با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش‌های مدرسه‌ای، افزود: توجه به امر پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی در مدارس، بسیار مهم است و در روند یادگیری مؤثر دانش آموزان تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: پژوهش، راه‌های ناشناخته زیادی را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌گشاید و کمک می‌کند تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و داشته‌های خود متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، استفاده کنیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با نگاه به نقش دانش آموزان متوجه می شویم که آنها نیز می‌توانند نقطه تحول و توسعه در یک کشور باشند چون توسعه و آینده کشور زمانی میسر می شود که انرژی و توان خود را برای ساختن یک آموزش و پرورش قوی و تربیت دانش آموزان پرسشگر، محقق و اندیشه ورز صرف کنیم.

وی با بیان اینکه امروز نهضت پژوهش در جامعه کلید خورده است، تاکید کرد: در صورتی که در مدارس بر پژوهش‌های دانش آموزی تمرکز و فعالیت بیشتری انجام شود، تفکر علمی و پژوهشی در دانش آموزان شکل می‌گیرد.

این مسوول اضافه کرد: یکی از اساسی‌ترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهش‌ها کاربردی کردن یافته‌های پژوهشی است که به منزله مدیریت منابع سرمایه‌گذاری شده در حوزه پژوهش است.

امانی طهرانی با تاکید بر لزوم طراحی الگوی ویژه پژوهش‌های دانش آموزی، گفت: امروز جای خالی مفهوم پژوهش دانش آموزی در ادبیات علمی و پژوهشی کشور به شدت احساس می‌شود.

باید تحقیق و پژوهش با کمک رسانه ها به صحنه جامعه آورده شود

وی با اشاره به وضعیت پژوهش در سطح کشور، گفت: باید تلاش کنیم تا با حمایت رسانه‌ها، پژوهش را از صحنه آکادمیک خارج کرده و به صحنه جامعه بیاوریم تا مردم با واقعیت‌های علمی و پژوهشی بیشتر آشنا شوند.

این مسوول گفت: آموزش و پرورش، مرکز دانش پژوهی است و به عنوان شاه کلید توسعه یاد می‌شود زیرا حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروز، وجود تفکر خلاق و پژوهش گر در آینده است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پژوهش معلمان، کاری از جنس درس پژوهشی، درس کاوی، مطالعات موردی و اقدام پژوهی است و این چهار مورد، روش اصلی پژوهش‌های معلمان در کشور به شمار می‌رود و چون این پژوهش‌ها معطوف به بهبود بخشیدن یک موقعیت بوده سریعاً طراحی و اجرا می‌شوند تا یک موقعیت را بهبود ببخشند.

وی خاطر نشان کرد: معلم در محیط کلاس، موقعیت زیادی در اختیار دارد و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بر روی اینها در برنامه‌های درسی و کتاب‌های درسی کار کند ولی در فضای آکادمیک دانشجویان و استادان دنبال رزومه علمی هستند و کمتر تحقیقات و پژوهش‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

امانی طهرانی با اشاره به لزوم انجام پژوهش‌های توصیفی، یادآور شد: پژوهش‌های توصیفی راهگشا، خیلی کم داریم و دانشگاه‌ها بیشتر به کارهای طراحی الگو معطوف شده‌اند که این هم محل نقص است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha