۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 84578159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه چمران اهواز۵۶۰ میلیارد ریال است

اهواز - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: ۴۳ طرح ارتباط با صنعت این دانشگاه از ابتدای امسال تاکنون، مصوب و قرارداد تنظیم شده که ارزش این قراردادها ۵۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش ایرنا دکتر علیرضا کیاست روز چهارشنبه در آیین مجازی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران با اشاره به شعارهفته پژوهش و فناوری با عنوان پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید بیان کرد: لازم است کمیته‌ای برای بررسی میزان محقق شدن اهداف هفته پژوهش در این دانشگاه تشکیل شود.

وی از جمله مهترین اهداف هفته پژوهش را ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری و تشویق پژوهشگران به تولید علم، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران برتر اجرایی و خریداران دستاوردها با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع و بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی بیان کرد.

کیاست با اشاره به بررسی جایگاه دانشگاه شهید چمران در رتبه بندی‌ها گفت: این رتبه بندی‌ها می تواند به عنوان ویترینی برای افراد با قصد تحصیل و یا تدریس در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانشگاه شهید چمران در رتبه بندی (ESI) در سال ۹۹ - ۹۸ بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت که امیدواریم این رتبه حفظ شود و به درجات بالاتر ارتقا یابد.

وی ادامه داد: شاخص های پژوهشی اثرگذار در رتبه بندی به ترتیب اولویت شامل میزان ارجاعات به تولیدات پژوهشی دانشگاه، انتشار مقالات در نشریات معتبر بین المللی، محققان برجسته ، تعاملات بین المللی ( تحقیقات مشترک، ارتباطات علمی افراد و ...)، تالیف و تصنیف کتاب، قراردادهای ارتباط با صنعت و کارآفرینی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

کیاست، در خصوص میزان اثرگذاری یک مقاله گفت: یک تحقیق فقط لازم نیست اثرگذاری علمی داشته باشد بلکه می‌تواند در زمینه‌های دیگری از جمله اقتصادی، اجتماعی، فناورانه و نوآورانه موثر باشد.

شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برتر

دبیر کمیته علمی هفته پژوهش و فناوری نیز بیان کرد: جلوگیری از دوباره کاری ها، اتلاف وقت و بودجه، به حداقل رساندن خطرپذیری تصمیم گیری، آینده نگری و برنامه ریزی بلند مدت، جلوگیری از تخریب منابع و توانمندسازی برای مقابله اصولی و حل ریشه‌ای بحران ها از جمله نقش‌های پژوهش در تصمیم گیری‌ها است.

دکتر منا گلابی افزود: دست یابی به اهداف پژوهش مستلزم اصلاح قوانین، تحقق ایده آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی، هدایت پایان نامه ها به نیازهای جامعه ، افزایش سهم بودجه تحقیقات از سهم تولید ناخالص ملی ، تجهیز و نوسازی آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تشویق محققان شاخص است.

وی مهمترین شاخص‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر را نقش آفرینی موثر در تولید علم، نقش طرح فناور در حل مشکلات با رفع نیازهای کشور، نقش پژوهشگر در حل مشکلات یا رفع نیازهای کشور، میزان تقاضا برای محصول از بازار هدف، نقش آفرینی در خلق آثار فاخر ، ثبت اختراع ، اکتشاف و ابتکار برشمرد.

جامعه باید بر التزام انجام پژوهش استوار باشد

مسوول دفاتر نهادنمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های خوزستان با تاکید براهمیت پژوهش در حوزه علوم انسانی، فرهنگی و اجتماعی گفت: امروز در مرحله‌ای قرار داریم که از مسایلی از جمله تقدم آموزش بر پژوهش و رقابت‌های معاونتی عبور کرده‌ایم و یک مرکزعلمی تنها بر پایه آموزش و پژوهش بنا می‌شود.

حجت‌الاسلام محسن شفیعی اضافه کرد: این مساله را باید درنظر بگیریم که با محدودیت زمان، امکانات و فرصت ها، اولویت بندی درحوزه پژوهش چگونه و به چه شکل انجام شود.

وی ادامه داد: مهندسی پژوهش و افکارعمومی باید به سمتی سوق داده شود که پژوهش‌های با اولویت مقدم باشند و جامعه به التزام انجام پژوهش‌ها استوار باشد.

حجت الاسلام شفیعی گفت: اگر جامعه بداند که پژوهش در راستای حل مشکلات آنها نیست به پژوهشگران اعتنا نخواهد کرد و در صورت بی‌توجهی جامعه به مقوله پژوهش و کاربردهای آن به طور قطع متضرر خواهد شد بنابراین آحاد جامعه در یک حرکت هماهنگ باید این گروه را ارج بدهیم.

در این آیین جمعی از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha