ویتنام از احیای برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد

تهران- ایرنا - ویتنام به همراه دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیانی خود را از احیای برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) تکرار کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری «ویتنام نیوز»، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد «روزماری دی کارلو» معاون دبیرکل و نماینده ویتنام در سازمان ملل به اعضای این سازمان پیرامون پیشرفت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک و اجرای قوانین نظارتی برنامه هسته ای کشورها حمایت می کند، توضیحاتی ارائه کرد. 

وی در ادامه افزود: برجام را باید به عنوان اساس عدم گسترش سلاح هسته ای و مثالی از گفت و گو و دیپلماسی موفق در نظر گرفت. قطعنامه شورای امنیت توافق و ضمانت دسترسی آژانس بین الملل انرژی اتمی به برنامه های هسته ای ایران را تائید می کند. 

دی کارلو در این نشست در سخنانی اظهار کرد که از سرگیری مذاکرات در وین نشان دهنده تعهد طرف‌های مربوطه به رفع اختلاف ها است.

وی افزود که ما بر درخواست خود برای همکاری کامل با فعالیت های نظارتی تاکید می‌کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سخنرانی خود افزود: «دبیرکل سازمان ملل امیدوار است در مذاکرات جاری ایران، آمریکا و کشورهای دیگر تعهدات و اراده ای یکسان از خود نشان دهند تا منجر به احیای برنامه اقدام مشترک شود.»

توافقنامه برنامه اقدام مشترک در سال ۲۰۱۵ میان آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران امضا شده بود. 

در این میان ویتنام با تلاش های دیپلماتیک همواره به بهبود این مذاکرات و بازگشت به توافق کمک کرده بود. اکنون نیز ویتنام اعلام آمادگی کرده تا تلاش هایی در جهت ایجاد فضای مطلوب برای اجرای برنامه اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد و از تمامی طرفین خواسته تا برای اجرای کامل آن با یکدیگر همکاری کنند.

بدین ترتیب ویتنام اعلام کرد آمادگی مشارکت برای ایجاد فضایی مناسب برای گفت و گو و همکاری از طریق ایجاد کارگروهی بین المللی شامل شورای امنیت و اعضای هئیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد. 
تمامی اعضای شورای امنیت بر اهمیت قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه اقدام مشترک تاکید کردند و از طرفین مذاکره بجام خواستند به مفاد این توافقنامه به طور کامل عمل کنند. آنها همچنین خواستار خویشتن داری طرفین از انجام هرگونه اقداماتی شدند که ممکن است منجر به بروز تنش و پیچیدگی در منطقه شود و از تمامی مذاکرات در وین حمایت کردند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha