آلودگی هوا در ارومیه؛ ظاهرا علاجی جز بارندگی نیست

ارومیه- ایرنا- آلودگی در هوای شهر ارومیه که از اواسط آذرماه دوباره میهمان این به اصطلاح باغ‌شهر شده، همچنان جولان می دهد و روز به روز نیز بر شاخص اعلامی از سوی نهادهای متولی در این خصوص افزوده می شود که البته به نظر می رسد علاجی جز بارندگی بر رفع آن نیست.

به گزارش ایرنا، شهر ارومیه که تا اواخر دهه ۸۰ شمسی، یکی از پاک ترین شهرهای کشور به شمار می رفت و مشکلی از این نظر در این شهر حدود ۷۰۰ هزار نفری آن زمان احساس نمی شد، به یکباره طی سه تا چهار سال، با آلودگی عجین شد و طی شش هفت سال گذشته، روزهایی از اواخر پاییز و اوایل زمستان، همیشه در این شهر آلودگی وجود داشته است.

این پدیده که به خاطر بروز وارونگی دما، بالا رفتن هوای سرد و پایین آمدن هوای گرم در روزهای اواخر پاییز اتفاق می افتد، تقریبا همه ساله در روزها و هفته های خاصی تکرار می شود و موجب بروز مشکلات اساسی برای شهروندان شده است.

"ناسالم برای گروه های حساس" و "ناسالم برای همه گروه ها" از جمله عبارت هایی بود که تا چند سال پیش، مردم ارومیه با آن بیگانه بودند و در فقط در اخبار برای شهرهایی نظیر تهران، آن را می شنیدند ولی در سال های اخیر، این عبارت ها به صورت مستمر در اواخر پاییز، در گروه های تلگرامی و واتساپی بین مردم دست به دست می شود و پشت بند آن، توصیه هایی هم فرستاده می شود.

به نظر می رسد که این مشکل چندین ساله در ارومیه، همچنان ادامه دار خواهد بود تا اینکه بارش باران و برف یا وزش باد شدید را شاهد باشیم و ظاهرا هم چاره ای جز این نیست.

ابتدا علت یابی و وضعیت موجود!

وارونگی دما علت آلودگی هوای ارومیه

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: علت آلودگی طی روزهای اخیر در ارومیه، وارونگی دما بوده است.

سعید موسوی افزود: این پدیده باعث تجمع آلاینده ها در سطح نقاط پرتردد و پر جمعیت شهر می‌شود و لازم است تا شهروندان موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی، پایداری و سرد بودن هوا را علت این پدیده بیان کرد و گفت: با گرم شدن هوا، بارندگی و وزش باد وارونگی دما رفع می‌شود.

کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروههای حساس است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طبق اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر ارومیه، همچنان وضعیت کیفیت هوا در این شهر، ناسالم برای گروه های حساس است.

مهران نظری با بیان اینکه کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، ادامه داد: مشارکت عمومی و خودداری از هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، از جمله روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و مانند آن در کاهش آلودگی هوا موثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی شامل آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری ضروری است.

وی گفت: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز باید جزو اولویت شهروندان قرار گیرد.

همچنین در تاییدسخنان مسوولان محیط زیست آذربایجان غربی، طبق تابلوی منتشر شده در کانال های خبری، شاخص آلودگی هوای ارومیه در ۲۴ ساعت گذشته، با شاخص ۱۳۴ و در ساعت منتهی به هشت صبح روز چهارشنبه با ۱۴۵ ناسالم برای گروههای حساس بوده است.

البته طبق نظر کارشناسان، خودروها یکی از عوامل مهم آلودگی هوای ارومیه به شمار می روند و این امر نیز به علت تراکم خودرو در این شهر، وجود خودروهای فرسوده و با سن بالا تر از حتی ۲۰ سال در سطح شهر و تردد آن به ویژه در بین تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری و همچنین نبود معاینه فنی مناسب، به هنگام و دقیق به وجود می آید.

حال چه کار کنیم؟

مقابله با آلودگی در فصل سرد  باید اولویت نخست مدیران نهادهای دخیل در آذربایجان غربی باشد

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم در این رابطه کنترل آلودگی هوا را در فصل سرد سال، اولویت نخست مدیران در استان دانست و گفت: با توجه به افزایش جمعیت اگر مدیریتی اعمال نشود، هرساله این موضوع تکرار خواهد شد.

آیدین رحمانی رضائیه در جلسه کارگروه هوای پاک آذربایجان‌غربی که اوایل آبان برگزار  شد، اظهار داشت: اجرای قانون هوای پاک باید بسیار جدی شمرده شود چراکه بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند سلامت شهروندان و نسل‌های آینده را با مخاطرات زیادی مواجه کند.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات دولتی انتظار داریم مسئولان مربوطه در شهرداری ارومیه به صورت جدی این موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمینه سازی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل و نیز افزایش‌کیفیت هوا با استفاده از راهکارهای مناسب باید از طریق دستگاه‌های متولی پیگیری و اجرایی شود.

هرچند معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مطرح کرد ولی این امر بدون پرداخت تسهیلات لازم از سوی بانک ها و همراهی خودروسازها نمی تواند راه به جایی ببرد؛ چراکه در حال حاضر قیمت خودروها نو بسیار بالا رفته است.

هزار دستگاه تاکسی فرسوده در ارومیه فعال است

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه چندی پیش در یک گفت و گوی خبری گفته بود: در حال حاضر هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سطح شهر فعالیت دارد که درصدد ارائه تسهیلات نوسازی به این خودروها هستیم.

ناصر سعیدآبادی اضافه کرد که به زودی ۵۷ فقره وام ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۹ درصد به رانندگان تاکسی های فرسوده شهری اعطا می شود.

وی اضافه کرد: اولویت در اعطای این تسهیلات، با مالکان تاکسی های شهری مدل پایین ثبت نام کرده در سامانه است.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه ادامه داد: در تلاش هستیم مجوز ۲۰۰ فقره سهمیه تسهیلات دیگر را برای امسال اخذ کنیم تا رانندگان با بهره مندی از این تسهیلات قدرت مالی برای تعویض تاکسی فرسوده خود را داشته باشند.

سعیدآبادی بازپرداخت این تسهیلات را پنج ساله عنوان کرد و گفت: با اولویت و به تدریج خودروهای فرسوده نوسازی می شود.

هرچند این آمار ارائه شده ولی به نظر می رسد که موضوع نوسازی خودروهای فرسوده، بسیار زمان بر باشد و یک همت عمومی می طلبد تا این کار سنگین به نتیجه برسد، همتی که یک ضلع آن نهادهای مسوول، ضلع دیگر بانک ها و ضلع سومش خودروسازها هستند که البته جمع کردن این سه ضلع در کنار هم، بسیار سخت است.

البته طبق پیش بینی هواشناسی، آخر وقت امروز، پنجشنبه بارش تقریبا ۲۴ ساعته در ارومیه و آذربایجان غربی آغاز می شود که می تواند پایانی بر آلودگی چند روز گذشته باشد ولی باید فکری اساسی به رفع این آلودگی شود وگرنه شاید، این بار آلودگی جای کرونا را در ایجاد بیماران تنفسی در بیمارستان ها بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha