به گزارش ایرنا، کتاب دید از جاده، خوانش جدیدی بر پایه اصول سیمیوتیک ارائه میدهد و این دیدگاه نهتنها شکل بزرگراهها را در برمیگیرد بلکه دگرگونی پنهان و حتی نقشی که فضاهای مشخص و عناصر شهری در آن بر عهده دارند را نیز شامل میشود.
در این جا، بزرگراه به ابزاری تبدیل میشود که وضوح ساختاری شهر را نمایان میکند و به شکلی همزمان، پرسپکتیوهای پیدرپی و پویایی جدیدی از شهر را فراهم میآورد.
در دیباچه مترجمان آمده است:دید از جـاده کتابی بسیار متمایز در میان مجموعه کتابهای کلاسیک طراحی شهری است. این تمایز را میتوان در موضوع بدیعی که نویسندگان کتاب بدان پرداختهاند، ایدههای خلاقانه تحلیلی مطرح شده که در زمان خود و حتی اکنون نیز پیشرو بودند و نویسندگان مشهور کتاب، دستهبندی کرد.
در این کتاب، موضوعی مطرح شده که پیشینهای محکم در ورای خود نداشته است. تمرکز بر صحنههای دید از دید ناظر در حال حرکت و تبیین مفاهیم ادراکی حاصل از حرکت و فضا، خمیرمایه این اثر را شکل دادهاند. ابزارهای تحلیلی از طریق یادداشتبرداری از احساسات ناظر راننده توسط گروههای تعیین شده، تدوین و دستهبندی و سپس تحلیل شدهاند تا از نتیجه این برداشتهای میدانی، اصول طراحی استخراج شود. در این کتاب همواره تأکید بر عدم استفاده صحیح از پتانسیلهای منظری-ادراکی بزرگـراهها و سایر گذرها در ایجاد مطلوبیت و ارتقای کیفیت سفر و پدیده«رسیدن» به مکان بوده و دلایل این موضوع در جایجای آن، آورده شده است.
ازآنجاکه آزمودن ایدهها نقش مهمی در چارچوب فکری نویسندگان دارد، به دلیل آشنایی ایشان با شهر بوستون، کمربند بزرگـراهی این شهر که بخشی از آن در زمان تألیف کتاب به اجرا درآمده، موضوع مطالعه میدانی و بررسی ایدههای بهدستآمده، شده است.
در چند سال اخیر نیز، موضوعی تحت عنوان «معماری راه» به جهت تقویت کیفیتهای منظری در راههای کشور و استفاده از پتانسیلهای طبیعی در کنار فنون مهندسی و همکاری تخصصهای مهندسی راه و معماری منظر، مدنظر قرار گرفته و شورایعالی شهرسازی و معماری نیز به تاریخ ۱۶ بهمن سال ۱۳۹۶ مصوبهای تحت عنوان«تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راههای ایران (معماری راه) » به تصویب رسانیده است. امید است برگردان این کتاب مهم، بتواند مورداستفاده جامعهی دانشگاهی و مدیران شهری قرار گرفته و گامی در تغییر نگاه «به جـاده» برداشته و نیز به تجدیدنظر جدی در اصول طراحی راههای کشور، یاری رساند.
از جنبه فراهم کردن محتویات این اثر از آقای زندسلیمی تشکر کرده و همچنین از مجموعهی جهاد دانشگاهی در خصوص چاپ کتاب قدردانی میشود.
فهرست مطالب این کتاب شامل ۱. فصل اول - منظر بزرگـراه، تجربه بزرگـراه، عناصر جلب بصری، حس حرکت، مسیر جـاده، جابهجایی در میدان دید، حس فضا، مقیاس فردی، کیفیت رسیدن، مسیریابی، معنا، ریتم و تداوم، توالی سکانسها، اهداف طراحی است.
عناوین فصل دوم این کتاب هم شامل شیوه ثبت سکانسهای یک بزرگراه، نتبرداری انتزاعی از حرکت و فضا، ثبت جهتیابی مسیر است و در فصل سوم هم به به مضوعاتی در ارتباط با تحلیل یک بزرگـراه موجود، رسیدن به مرکز شهر بوستون از مسیر پل رودخانه میستیک، دیاگرامهای سکانس مبنا، پیمایش بر آزادراه شمال شرق، مروری بر پیمایش انجام شده، پرداخته است.
عناوین فصل چهارم هم شامل شیوههای طراحی، شکل ذهنی از بوستون، روند طراحی،اندازه و میزان خروج از مرکزیت رینگ ارتباطی،جهتیابی در شبکه راهها،تثبیت مکانی تقاطعهای اصلی بر مسیر پیشنهادی، مسیریابی به شهر، دیاگرامهای حرکت و جابهجایی در فضا، وتر ریوِروَی، ساق سِنتر وی، ساق کراسینگ،کروکیهای تفسیرپذیر، محیط جـاده، برخی مقایسهها در طرح پیشنهادی مسیر مصوب بزرگـراه و منظر شبانه است.
سیروان بهرامی
پژوهشگر و محقق در حوزه شهرسازی، دبیر علمی اولین همایش منطقهای اقتصاد پنهان، دارای ۱۵ عنوان جلد کتاب، بیش از ۶۵ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ۱۶ سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی، همچنین دارای پروانه اشتغال نظام مهندس، طراحی و نظارت در رشته شهرسازی و نیز فعالیت در مناصب دولتی و اجرایی از جمله: مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری است.
شاهو کشاورزی
عضو نظاممهندسی ساختمان استان کردستان و دارای پروانه اشتغال، طراحی و نظارت در رشتههای شهرسازی و معماری است.
مهندس علیرضا استاد محمودنیا
درحال دفاع از رساله بعد دکتری دارای ۲ عنوان جلد کتاب، ۶ مقاله علمی، دارای سابقه تدریس در نهادها و مؤسسات و منابع اجتماعی، مشاوره و راهنمایی شهروندی، دارای سوابق مطالعات شهری و روستایی در مناطق مختلف و عضو هیئتمدیره شرکت مالی و حسابداری و مدرس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران است.
نظر شما