حوزه و دانشگاه به حل مسائل بنیادین جامعه بپردازند

تهران - ایرنا - خطیب پیش از خطبه نماز جمعه تهران با ابراز امیدواری برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در گام دوم انقلاب، گفت: مردم از دو قشر متفکر حوزه و دانشگاه انتظار دارند به مسائل بنیادین جامعه بپردازند و برای آن راه حل پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت السلام حسینعلی سعدی در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران (۲۶ آذر) در مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به روز «وحدت حوزه و دانشگاه»، مساله وحدت حوزه و دانشگاه را از اصلی‌ترین راهبردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: در چله اول انقلاب و در شرایطی که امروز ملت قهرمان ایران در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستند، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد بازخوانی قرار گیرد. بنابراین ارتقای فهم و نگاه ما نسبت به این راهبرد اساسی از ضروریات امروز محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در این مقطع زمانی که جمهوری اسلامی ایران گام انقلاب و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته و در حال برداشتن به گام جامعه‌پردازی و نظام‌سازی است نیاز داریم به این راهبرد اساسی توجه ویژه ای داشته باشیم.  چالش‌های گذشته را مطالعه کنیم و در مسیر حرکت تلاش کنیم نسبت به این راهبری برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

حجت السلام سعدی ادامه داد: امام راحل زمان پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند بزرگترین پیشرفت و پیروزی، آشتی میان حوزه و دانشگاه است. دو قطب متفکر جامعه و اندیشمند جامعه زمانی که دست در دست هم گذاشتند توانستند گام انقلاب را به خوبی، استحکام و با استواری بردارند.

وی یادآور شد: در تاسیس و تثبیت نظام جمهوری اسلامی هم همکاری این دو قشر متفکر و ارزشمند باعث شد که انقلاب ما تثبیت شود.  تصویب قانون اساسی و تثبیت نظام گامی بود که با همکاری عالمان حوزه و دانشگاه در جامعه شکل گرفت دو قطبی که نگاه راهبردی اقشار جامعه به آنها است. ما امروز در آستانه گام سوم و چهارم تمدنی یعنی گام جامعه پردازی و دولت اسلامی هستیم.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) افزود: شما چه در حوزه چه در دانشگاه فرزندان این مردم هستید.  اگر حوزه، تولید تفکر و علم و دانشگاه، نظریه پردازی و تولید علم می‌کند همه در یک بستر و تحلیل پذیرفته اند که حل مسائل جامعه، مردم و حاکمیت در گرو وحدت این دو قشر است.

حجت السلام سعدی ادامه داد: مردم از این دو قشر ارزشمند و متفکر انتظار دارند نسبت به مسائل بنیادین حیات اجتماعی امروز راهبری ارائه دهند و برای حل مسائل، سبک زندگی و الگوی حکمرانی مشترک به میدان بیایند.

وی اظهار کرد: ما نسبت به راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در گام اول انقلاب فراز و فرود داشتیم. در این زمینه تحلیل‌های مختلفی شده و اتفاقات زیادی رخ داده است. در گام دوم با مساله جدیدی مواجه هستیم و آن مساله جامعه پردازی و حکمرانی است.  دنیای امروز متحول شده است. دنیای مدرنی که با دنیای سنتی متفاوت است. حکمرانی و اداره جامعه از جمله حوزه‌هایی است که به لحاظ ماهیتی متحول شده است.  این حکمرانی نیاز به نقشه و طرحی برای تحقق خواسته‌های بنیادی و مطالبات مردم دارد. امروز با دولت مدرن و با تحولات چشمگیر در مبانی منطق و شیوه حکمرانی مواجه هستیم.

خطیب پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: امروز در ابزار حمکرانی با تحولاتی چون فضای مجازی، هوش مصنوعی و دنیای دیجیتال مواجه هستیم. امروز حکمرانی مساله ساده ای نیست بلکه بسیار پیچیده است. علوم اجتماعی مدرن و دنیای معاصر رسالت طراحی الگوی حکمرانی را بر دوش می‌کشند که این امر با وحدت بیشتر میان حوزه و دانشگاه آسان‌تر می‌شود و ارتقاء می‌یابد. حوزه‌های علمیه به لحاظ رسالت ذاتی خود مسوولیت تولید این مبانی دینی را بر عهده دارند.

حجت السلام سعدی افزود: امروز فقط حوزه با مسائل جدید مواجه نیست بلکه حل مسائل جدید نیازمند تعامل با دانشگاه و نهاد علم است تا طراحی این نظامات اجتماعی شکل گیرد.  امروز فقه به عنوان طراح تئوری اداره جامعه باید وارد هندسه حکمرانی شود و طراحی نظامات اجتماعی را شکل دهد.

وی گفت: مقام معظم رهبری گفتند که حوزه به مسائل فقه حاکمیتی ورود کند، یعنی حوزه وارد طراحی نظامات اجتماعی شود که البته این کار هم ساز و کار خودش را دارد. بنابراین کار در این زمینه آغاز شده اما به سرعت بیشتری نیاز داریم.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: نباید تسلیم علوم وارداتی و ترجمه ای شد، یعنی با استدلال و منطق باید مسائل علوم اجتماعی امروز را مورد تحلیل قرار داد. اگر محیط دانشگاه و علمیه در تولید علم، آزاد اندیشی و نظریه پردازی باز باشد، این مسائل به راحتی پیش می‌رود. یعنی اگر کنار هم قرار گیرند می‌توانند دنیای پیچیده امروز را جلو ببرند. شیوه‌های نرم حکمرانی و جامعه‌پردازی را باید از بیرون مدیریت کنیم. نهاد حوزه و دانشگاه با ورود به میدان، این طراحی را بر عهده بگیرند.

حجت السلام سعدی گفت: زیست بوم هر منطقه متفاوت است و تنها راه حل مسائل ایرانی- اسلامی همین است و ما باید متناسب با زیست بوم خود پیش برویم.  امروز بعد از چهل سال باید بپذیریم که علوم اجتماعی، ایدئولوژیک هستند و اگر این مبانی با مبانی دینی ما همسو نباشد به کار نمی‌آید. البته حوزه‌های علمیه هم نیاز به اجتهاد جدید دارند.

وی تاکید کرد: جوانان ما و جامعه علمی باید متوجه باشند که هر دو حوزه دانشگاه و علمیه باید هدفمند باشند، دانشگاه هم باید همگام شود که بتوانیم حکمرانی اسلامی را شاهد باشیم چون بخشی از حل مشکلات مردم ذیل این کلام حل می شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha