افزایش ۷۷ درصدی بودجه ۱۴۰۱ و مهمترین رویدادهای استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- افزایش ۷۷ درصدی بودجه سال آینده، تامین زمین احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی، خالی شدن ۸۰ درصد ظرفیت مخزن سدها، کمبود تعداد پرستاران نسبت به میانگین کشوری و افزایش اعتبار طرح‌های آبی از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.

بودجه سال آینده ۷۷ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز یکشنبه گذشته با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم کرد.

بر اساس این لایحه مجموع اعتبارات عمرانی کشور در بودجه سال آینده با ۳۷ درصد رشد به ۳۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال رسیده؛ حالی که در سال گذشته این رقم  ۱۸ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال بوده است.

با تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی فضاسازی‌های غلط و غیرواقعی شبکه‌های اجتماعی را شاهد بودیم که با دستکاری اعداد و ارقام سعی دارند اطلاع‌رسانی غیرواقعی انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل، رشد اعتبارات عمرانی این استان در بودجه سال آینده را ۷۷.۱ درصد اعلام کرد.

داود شایقی در این زمینه گفت: امسال بودجه استان اردبیل ۲۱ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شد که این رقم در لایحه ۱۴۰۱ بیش از ۳۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال می‌رسد.

وی افزود: بر این اساس نه تنها جایگاه استان اردبیل نسبت به سال‌جاری که ۲۲ کشور بود، ارتقا یافته بلکه در بین ۱۹ استان برتر کشور از حیث اختصاص بودجه قرار گرفته که یک روند مطلوب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تشریح کرد: برای نمونه به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه امسال ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود اما این رقم در بودجه سال آینده به بیش از پنج هزار میلیارد ریال می‌رسد که رشدی ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه راه‌ها بودجه استان اردبیل در سال آینده با ۵۰ درصد افزایش، به رقم قابل توجهی می‌رسد تا توسعه بزرگراه‌ها در منطقه را شاهد باشیم.

زمین برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است

چهار میلیون واحد مسکونی در کشور در قالب طرح جهش تولید مسکن قرار است ساخته شود که سهم استان اردبیل از این واحدها ۸۰ هزار واحد مسکونی در چهار سال آینده است.

از مجموع ۸۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده برای استان اردبیل، ۴۷ هزار واحد برای مرکز و ۳۳ هزار واحد نیز برای سایر شهرستان‌های این استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان اردبیل در این زمینه گفت: در مرحله اول ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب جهش تولید مسکن در این استان احداث می‌شود که زمین مورد نیاز برای این منظور تامین شده است.

محبوب حیدری در نشست خبری افزود: تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار نفر در استان اردبیل برای بهره مندی از طرح جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که لیست نهایی آنها تا هفته اول دی ماه اعلام می شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان فرصت دارند تا پایان آذرماه ثبت‌نام کنند، افزود: سقف وام جهش تولید مسکن در کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

حیدری اظهار کرد: در استان اردبیل در قالب جهش تولید مسکن ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که در مرحله اول ساخت چهار هزار واحد آغاز شده است؛ به طوری که ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: قرار است در قالب طرح جهش تولید سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی و تا چهار سال آینده ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود که در ابتدای کار ساخت چهار هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

۸۰ درصد مخزن سدها خالی است

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده که بر اساس آمارهای رسمی بخش قابل توجهی از آنها در نتیجه کاهش بارش‌های فصلی و سالانه خالی مانده است.

این در حالی است که موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صنعت معدن وتجارت و تامین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این زمینه گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی و نبود مصرف بهینه آب، ۸۰ درصد مخزن سدهای این استان خالی شده است.

علی حیدری اُناری در نشست بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های منابع آب اردبیل افزود: در سال‌های اخیر، حجم ۴۰۶ میلیون مترمکعبی سدهای در حال بهره برداری این استان تنها ۲۰ درصد پر شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در اثر اضافه برداشت از آبخوان ممنوعه، با خطر فرونشست آب در دشت اردبیل مواجه هستیم و در قالب برنامه راهبردی برای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است.

حیدری اُناری با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: برای تامین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها است.

اعتبارات طرح‌های آبی افزایش یافت

۲۰ طرح توسعه منابع آبی در حوزه سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و آب آشامیدنی در این استان در دست احداث است که از جمله می‌توان به شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، سد عمارت، سد تازه کند انگوت، شبکه آبیاری احمد بیگلو، سد مخزنی عنبران و سد بفراجرد اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این زمینه گفت: امسال اعتبارات این شرکت نسبت به سال گذشته ۲.۸ برابر افزایش داشته است.

کریم قرایی با بیان اینکه مبلغ منظور شده برای این شرکت در سال‌جاری نزدیک به هفت هزار میلیارد ریال است، افزود: این در حالی است که در لایحه سال گذشته این رقم  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به اجرای سه طرح شامل شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیوی، سبلان و سد عمارت از محل فاینانس داخلی و استفاده از ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقرر مالی دولت، اظهار کرد: امسال اعتبارات این طرح‌ها از محل تسهیلات ماده ۵۶ پیگیری خواهد شد و عملیات اجرایی آنها تداوم خواهد یافت.

قرایی بیان کرد: تامین منابع مالی طرح شبکه آبیاری و زهکشی گیوی با مشارکت بانک‌های کشاورزی و سپه، شبکه سبلان با مشارکت بانک توسعه تعاون و سد عمارت با مشارکت شرکت ملی ساختمان بوده و برابر تضمین‌نامه صادره و تفاهم‌نامه مبادله شده این اعتبارات دریافت می‌شود.

به گفته وی، بعد از طی یک‌سال دوران مشارکت، بازپرداخت این تسهیلات در لوایح بودجه دولت درج و پرداخت انجام خواهد شد.

تعداد پرستاران از میانگین کشوری کمتر است

ارزش پرستار خوب کمتر از پزشک نیست و در واقع کار یک پزشک خوب هنگامی به نتیجه مطلوب می‌رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد و در چنین شرایطی در ایام سخت کرونایی و در طرح سردار شهید سلیمانی و واکسیناسیون این قشر در صف اول مقابله با ویروس کرونا بودند.

با این وجود در حال حاضر سه‌هزار و ۸۰۰ پرستار در بدنه نظام پرستاری استان اردبیل در رشته‌هایی مانند پرستاری، اتاق عمل و پرستاری دندانپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی، دولتی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت دارند.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان اردبیل در این زمینه گفت: این استان با کمبود شدید پرستار مواجه بوده و تعداد پرستاران آن از میانگین کشوری کمتر است.

سعید مهری افزود: بر اساس استاندارد کشوری باید به ازای هر تخت فعال بیمارستانی ۲.۵ پرستار وجود داشته باشد که این رقم در استان اردبیل ۹ دهم درصد و بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون۲ هزار و ۵۰۰ تخت فعال بیمارستانی در استان اردبیل وجود دارد، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در جامعه، افزایش تعداد تخت‌های بستری و میزان مراجعات به مراکز درمانی،  کمبود پرستار بیش از پیش احساس شده و این کمبود را سایر پرستاران با زحمات شبانه‌روزی جبران کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان اردبیل با اشاره به به‌کارگیری نیروهای پرستاری در ایام کرونا به صورت اشتغال ۸۹ روزه، بیان کرد: برای جبران ایثارگری‌های این پرستاران قرارداد آنها از ۸۹ روز به ۶ ماه تغییر یافت و در اقدامی دیگر، نسبت به جذب حداقل ۵۰ درصد از این نیروها اقدام شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در گام‌های بعدی با جذب و استخدام سایر پرستاران استان اردبیل، بخش قابل توجهی از کمبود در این حوزه جبران شود.

طرح گازرسانی به ۵۵ روستا تکمیل شد

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل از تکمیل طرح‌های گازرسانی به ۵۵ روستای این استان از ابتدای سال‌جاری تا کنون خبر داد.

سردار اسماعیلی در این زمینه گفت: امسال در بسیاری بخش‌ها بیش از هدف‌های مصوب اقدام شده و از جمله با ارائه خدمات گازرسانی به روستاهای مورد نظر، مجموع تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی استان از بدو تاسیس این شرکت تا کنون به یک‌هزار و ۴۲۷ روستا رسیده است.

وی افزود: در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان به ویژه در مناطق کم‌برخوردار نیز گازرسانی به ۷۷ روستای دیگر استان اردبیل در دست اجرا است که با بهره‌مندی آنها، میزان ضریب نفوذ گاز طبیعی در نقاط روستایی این استان به بیش از ۹۸ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل بیان کرد: تعداد کل مشترکان گاز طبیعی از بدو تاسیس این شرکت تا کنون به ۵۲۱ هزار و ۳۹۹ مشترک رسیده است که از این تعداد، بیش از ۳۸۱ هزار مشترک شهری و بیش از ۱۳۹ هزار مشترک روستایی هستند.

وی اضافه کرد: در چند سال‌ گذشته با گسترش شبکه گازرسانی، ۱۰۰ درصد خانوار شهری و بیش از ۹۶ درصد از خانوارهای روستایی ساکن استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

اسماعیلی همچنین اظهار کرد: شرکت گاز استان اردبیل تا کنون توانسته است نسبت به طراحی و اجرای بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه، نصب ۲۵۱ هزار مورد انشعاب و گازرسانی به یک‌هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ اقدام کند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر، ۲۹ شهر و یک‌هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد.

۱۴ درصد جمعیت استان اردبیل فاقد کارت ملی هوشمند هستند

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: ۸۶ درصد از جمعیت این استان کارت ملی هوشمد دریافت کردند و در حال حاضر ۱۴ درصد نیز فاقد این کارت هستند.

شهرام رسولی در نشستی با سرپرست فرمانداری خلخال اعلام کرد: ۵۰ درصد از کارت‌های هوشمند خام برای صدور افراد باقی‌مانده فاقد کارت ملی هوشمند تامین شده است که تا پایان سال این کارت‌ها صادر خواهد شد و ۵۰ درصد بقیه نیز تا پایان سه ماهه اول سال آینده تامین شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

رسولی اظهار کرد: از ابتدای اجرای صدور کارت ملی هوشمند در استان اردبیل ۹۶ درصد از جمعیت این استان برای دریافت این کارت اقدام به ثبت نام و تکمیل فرم‌های مربوط در دفاتر پیشخوان دولت کرده‌اند که از این میزان برای  ۸۶ درصد جمعیت این استان  کارت ملی هوشمند صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل اظهار کرد: با هدف حمایت از اقشار کم درآمد هزینه‌های مربوط به دریافت کارت ملی هوشمند برای خانواده‌های بی‌بضاعت از سوی نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی تامین می‌شود.

استان اردبیل در توسعه بیمه روستایی و عشایری پیشرو است

بنابر سرشماری سال ۹۵ جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل ۱۸۱ هزار نفر تعریف شده است که از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند و ۳۶ هزار نفر نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر واجد شرایط پوشش بیمه‌ای هستند.

بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر در استان اردبیل از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده می‌کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل در این زمینه گفت: این استان در توسعه بیمه روستایی، عشایری و کشاورزان در بین استان‌های کشور پیشرو است.

رضا عبداللهی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۸۱ هزار و ۳۵۰  نفر مشمول صندوق بیمه روستاییان در استان اردبیل هستند که از این تعداد  ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش این صندوق قرار گرفته و تلاش بر این است ۱۱۵ هزار نفر باقی مانده روستاییان هم تا پایان امسال تحت پوشش قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: در سالی که مزین به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است، میزهای خدمت در مناطق روستایی و عشایری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی راه‌اندازی شده است تا هموطنان ساکن در این مناطق از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل ادامه داد: این صندوق در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر به جامعه فرش‌بافان، صاحبان صنایع دستی، رانندگان، زنبورداران و گروه‌های دیگر خدمات بیمه‌ای ارائه می‌کند و حمایت از این کانون‌های تولید همچنان ادامه خواهد داشت.

وی این حمایت‌ها را در راستای تقویت جبهه اقتصاد مقاومتی و تولید موثر دانست و اظهار کرد: نهضت توسعه بیمه‌ای در این مناطق تدوام خواهد یافت.

بیش از پنج هزار سرباز آموزش مهارتی می‌بینند

اجرای طرح سرباز- ماهر به صورت آزمایشی از اسفند ۱۳۹۷ در استان اردبیل آغاز و بر اساس تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی استان که تجارب زیادی در زمینه آموزش دارد، به آن مجموعه واگذار شده است.

همدلی و خودآگاهی، ارتباط موثر و ارتباط بین فردی، مدیریت هیجان و مدیریت استرس، مهارت مدیریت زمان، تفکر انتقادی، حل مساله، آشنایی با قانون اساسی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی، برنامه‌ریزی، رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی، آشنایی با مراحل کسب و کار، بازاریابی و قوانین کسب و کار از جمله سرفصل‌های آموزشی است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از ارائه آموزش‌های مهارتی به پنج‌هزار و ۷۶۰ نفر از سربازان وظیفه این استان تا پایان سال‌جاری خبر داد.

سجاد انوشیروانی در این زمینه گفت: مهارت‌آموزی این سربازان در ۲ پادگان آموزشی استان اردبیل در قالب سومین مرحله طرح سرباز- مهارت با محوریت پادگان‌های آموزشی در پادگان‌های شهید بیگلری و شهید مدنی، واقع در مشگین‌شهر و اصلاندوز تا پایان سال‌جاری انجام خواهد شد.

وی افزود: تعداد یک‌هزار و ۶۸۱ نفر سرباز وظیفه در پادگان آموزشی شهید مدنی و تعداد یک‌هزار و ۶۷۹ نفر سرباز وظیفه در پادگان آموزشی شهید بیگلری از اردیبهشت‌ تا آبان‌ امسال آموزش‌دیده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل بیان کرد: سربازان وظیفه در این مرحله در چهار دوره آموزشی از جمله آشنایی با مهارت‌های عمومی اشتغال، آشنایی مهارت‌های زندگی، آشنایی مقدماتی با مبانی حقوق، و آشنایی مقدماتی با سواد رسانه‌ای به صورت مجازی آموزش می‌بینند.

ساماندهی امور پسماند به جد پیگیری می‌شود

روزانه در مجموع نزدیک به ۳۲۰ تا ۳۵۰ تن زباله در پنج منطقه شهرداری اردبیل تولید می‌شود که برخی اوقات از جمله دهه سوم اسفند و ایام نوروز به ۶۲۰ تا ۶۵۰ تن هم افزایش می‌یابد.

۲ هزار و ۶۰۵ مخزن زباله در نقاط مختلف اردبیل با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر جانمایی شده و سرانه تولید زباله در این شهر به ۶۶۰ گرم می‌رسد که حدود ۶۰ گرم بیشتر از میانگین کشوری است و در چنین شرایطی مناظر تجمیع زباله در برخی محلات موجب نارضایتی برخی شهروندان شده است.

شهردار اردبیل در این راستا از جدیت مجموعه مدیریت شهری برای پیگیری مباحث مربوط به ساماندهی امور مرتبط با مدیریت و دفع پسماند در جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت شهر و شهروندان خبر داد.

محمود صفری اظهار کرد: آنچه در شرایط کنونی برای مدیریت شهری اهمیت دارد، توجه به سلامت شهروندان، بهداشت محیط و محیط زیست است؛ از این رو برنامه‌ریزی شده تا نظارت بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی در مجموعه شهرداری با تلاش مضاعف صورت گیرد.

وی افزود: با بررسی نمونه‌های موفق فعالیت برخی کلان‌شهرهای کشور در مدیریت پسماند و به‌منظور بهره‌مندی از این تجربیات تلاش شد با تحویل زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در نزدیکی محل ایستگاه دفن دائم زباله، مسائل مربوط به این حوزه با دقت بیشتری مدیریت شود.

شهردار اردبیل تاکید کرد: برای داشتن شهری زیبا البته باید همه ارگان‌ها و شهروندان همکاری کنند، چرا که پیشرفت امور در زمینه مدیریت پسماند به عنوان یکی از مسئولیت‌های مهم شهرداری که به طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است، توجه بیشتری می‌طلبد.

طرح ساماندهی گلزار شهدا انجام می‌شود

استان اردبیل با تقدیم سه‌هزار و ۴۰۰ شهید و حدود ۱۰ هزار جانباز، جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین شهدا را تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده اما برخی قبور تا کنون ساماندهی نشده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این زمینه تاکید کرد: طرح ساماندهی گلزار شهدای این استان با هماهنگی فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید بر اساس برش شهرستانی انجام شود.

سید کمال الدین میرجعفریان در نشست کارگروه ساماندهی گلزار شهدا اظهار کرد: همه آرامش و آسایش کنونی مملکت مرهون ایثارگری‌ها و خون پاک شهدا است و در این راستا همه دستگاه‌های اجرایی باید همکاری لازم را در ساماندهی گلزارها انجام دهند.

وی افزود: در نقاط روستایی دهیاری‌ها با کمک بسیج سازندگی و بنیاد شهید امور ایثارگران در ساماندهی مزار شهدا تلاش کنند تا تعداد کمی از این مزارها در روستاها باقی مانده، با اولویت تعیین تکلیف شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرداری در شهرها باید زیرساخت‌های اساسی مانند راه دسترسی به آرامستان‌ها را مورد توجه قرار دهند و شرکت‌های آب و فاصلاب و برق نیز برای روشنایی و آب‌رسانی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه متولیان امر پیگیری‌های لازم را برای جانمایی یک آرامستان در بیرون از اردبیل انجام دهند، اضافه کرد: ظرفیت آرامستان‌های داخل این شهر تکمیل شده است و باید به فکر یک آرامستان بزرگ با در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم در بیرون شهر باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha