وحدت حوزه و دانشگاه در گرو حضور جدی‌تر این دو در کنار یکدیگر است
عکس تزئینی است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند قوانین و مقررات و حضور جدی‌تر هر دو طرف در کنار یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، محمد علی زلفی گل شامگاه شنبه در آیین پاسداشت روز ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه‌ که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در باغ موزه  نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی بحث وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط روزآمد دانشگاه و حوزه را در فرآیند رسیدن به وحدت تحت عنوان دیپلماسی  حوزه و دانشگاه یا تعامل و تکامل حوزه و دانشگاه مورد تاکید قرار داد.
وی در این آیین که با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر بهداشت، حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران و  محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه همراه بود، افزود:برای اینکه گام های محکم تری برای ارتباط بین حوزه و دانشگاه برداشته شود، نیاز به برنامه‌ریزی هم در بعد سخت افزاری هم در بعد نرم افزاری است.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه، توسعه با توصیه اتفاق نمی افتد، افزود: واقعاً اداره امور در ابعاد مختلف خود در جوامع انسانی با قانون و مقررات مقدور و میسر می شود.

وی با بیان اینکه، حلقه‌های اتصال  حوزه و دانشگاه می تواند سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد، تاکید کرد: باید این حلقه ها رو پیدا کرد و تبدیل به بستر مناسبی برای این تعاملات هم افزا کرد.
زلفی گل ادامه داد: با قانون و مقررات است که یک جامعه انسانی در هر عرصه و ابعادی مدیریت می شود.
 وی با تاکید براینکه، وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند قوانین و مقررات و طراحی درس‌های مشترک، سرفصل های مشترک، مجلات علمی مشترک کتاب های مشترک است افزود: صمن اینکه، وحدت حوزه و دانشگاه در گرو  ارتباط بیشتر این دو با برخورداری از دانشجوی مشترک ارشد و دکترا داشتن و حضور جدی تر هر دو طرف در کنار یکدیگر است.
وزیرعلوم با تاکید براینکه شغل معلمی و شیوه استادی  یک رسالت و تخصص است همچنین اظهارکرد: نکته خیلی مهم این است که خود روحانیونی هم که در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند رفتار و گفتار و کردارشان در دانشجویان تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: افرادی که معلمی را به شکل تخصصی  خوب بلد باشند اثرگذاری آنها بسیار بالا خواهد بود و روحانیونی که خونگرم و به علم ارتباطات با جامعه دانشگاهی مسلط باشند به عنوان الگو، اثرگذاری و قدرت جذب آنها در بین دانشجویان بسیار  بیشتر خواهد بود.
وی با تاکید براینکه، تعامل خود یک علم و فن است افزود: هر چقدر تلاش بکنیم که میزان گفت‌وگوی بین دانشگاه و دانشگاهیان و حوزویان افزایش پیدا کند، قلب ها به هم نزدیک تر خواهد شد و تاثیرات بسیار بیشتر خواهد شد.
وی گفت؛ خوشبختانه بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی این اتفاق خیلی خوب افتاده اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوییم اگر نبود حضور دانشگاهیان در حوزه و حوزویان در دانشگاه چه شرایطی داشتیم و مقایسه می کردیم الحق و انصاف که واقعاً این وحدت صورت گرفته است.
زلفی گل با اشاره به فعالیت انجمن های علمی، کانون های صنفی و هیات های مذهبی در دانشگاه ها افزود:در تمام این ها روحانیون ما حضور دارند و جلسات هم اندیشی، جلسات قرآن جلسات نهج البلاغه برگزار می شود دانشگاه‌های ما بروز و ظهور جدی دارد و جاری و ساری هست همه اینها هر کدام یک بخشی از این ارتباط است و آن چیزی که باعث میشود که ارتباط بین دانشگاه و دانشگاهیان و حوزویان اتفاق بیفتد کمال همنشینی است.
 وی گفت:هر چقدر این رفت و آمدها جدی‌تر، صادقانه تر و خالصانه تر باشه حتماً اثر خودش را خواهد گذاشت و انشالله ما هم تمام قد در خدمت هستیم  و تلاش کنیم  نقاط قوت حوزه را وارد دانشگاه ها کنیم  که این به طور حتم نعمات زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

در این آیین از  پلتفرم بینات در راستای جهاد تبیین، پویش راه روشن دورهمی دانشجویان ایران و راه اندازی کانون های آینده روشن رونمایی شد.

هم اکنون فضای جدیدی برای ارتباط حوزویان و دانشگاهیان ایجاد شده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست، ضمن تاکید بر ایجاد فضای مشترک بین حوزویان و دانشگاهیان، گفت:به طور قطع بهترین و مهمترین محل اتصال حوزه و دانشگاه جدا از سیاست گذاری های شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفاتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها است.
دکتر بهرام عین اللهی بابیان اینکه نزدیک یک دهه مسوول هم اندیشی اساتید دانشگاه شهیدبهشتی و دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت بوده است افزود: در حال حاضر فضای جدیدی در دانشگاه ها برای ارتباط بیشتر دانشگاهیان و حوزویان ایجاد شده است.
وی  تاکید کرد:مسولان دفاتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها باید این موقعیت زمانی را با یک حرکت جهادی برای نزدیک کردن حوزه و دانشگاه قدر بدانند و از این فضا حداکثر استفاده را داشته باشند.
وی بر لزوم اقدامات فرهنگی  وحدت آفرین بین حوزه و دانشگاه  در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت:باید برای ارتباط حوزه و دانشگاه برنامه مدون عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت  داشت 
وی افزود: این مهم می تواند بدون فوت وقت از سوی دفترنهاد رهبری در دانشگاه ها پیگیری شود.
وزیر بهداشت با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب و مشارکت هرچه بیشتر جوانان بعنوان اسناد بالادستی افزود:اینها تکالیف برجا مانده است و واقعا معلوم نیست چقدر از کار انجام شده و قطعا در ابتدای کار هستیم.
وی ضمن تاکید بر بازنگری و اقدامات جدید تحولی برای نیل به وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه گفت: صرفا با تشکیل کلاس و واحدهای درسی دانشگاهی نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر ایجاد فضای جدید برای ارتباط هرچه بیشتر حوزویان و دانشگاهیان افزود: تجربیاتی که‌ما داشته ایم بسیار اثربخش بوده، بخصوص برگزاری اردوهایی همچون راهیان نور، اردوهای قرآنی و عترت، مسابقات قرآنی و تجربه جدید واکسیناسیون که حوزویان و دانشجویان در یک جا کنار هم قرار گرفته اند و بهم نزدیک تر شده اند.
وی با بیان اینکه، مهمترین محور وحدت حوزه و دانشگاه جایی است که مرزهای مشترک وجود دارد، دفاع از نظام، دفاع از ولایت و موضع  گیری در ارتباط با مسائل جامعه را از جمله این نقاط مشترک خواند.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین بحث سلامت معنوی و دینی در رشته های علوم پزشکی حتی در درمان بیماری ها را بسیار موثر دانست و افزود: در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها ۵ یا ۶ سال در این حوزه کار کردیم اما  در یک زمانی همه اینها بایگانی شد و اتفاقا بسته جذب اساتید و متدین برعکس عمل شد و زمانی دیگر اساتید مسلمان را به دانشگاه جذب نمی کردند.
عین اللهی در ادامه، مهمترین کار در اسلامی شدن دانشگاه ها را جذب اساتید متدین، متعهد و متخصص دانست و وظیفه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در این بخش را بسیار راه گشا خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha