دور تازه انتخابات با اساسنامه جدید فدراسیون‌ها

تهران- ایرنا- وزارت ورزش و جوانان ۱۱ دی ماه با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون نابینایان سوت آغاز دور تازه انتخابات با اساسنامه جدید را در دولت سیزدهم به صدا در می‌آورد.

به گزارش ایرنا، بر این اساس یکی از مسئولیت‌های مهم وزارت ورزش و جوانان، برگزاری به موقع تمامی مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی است، اما مهمتر از آن، انتخابات قرار است با اساسنامه جدید فدراسیون‌ها برگزار شود.

اما اساسنامه جدید  چه می‌گوید؛ در این اساسنامه نامزدها باید دارای حداقل ۳۵ سال و حداکثر ۶۵ سال، داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و داشتن ۵ سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط با ورزش و تربیت بدنی و دارا بودن شرط وثاقت و امانت باشد که سه شرط اصلی است.

حال در بند ۵ ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، سرپرست هیات استانی هم صاحب رای است و می‌تواند در تعیین سرنوشت انتخابات فدراسیون ورزشی اثرگذار باشد.  

در بند ۶ ماده ۱۳ اساسنامه جدید آمده است، مدیران عامل باشگاه‌های شرکت کننده در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی مردان کشور و در صورت غیبت یک نفر از بین اعضای هیات مدیره به معرفی مدیرعامل و در بند هفت، مدیران عامل پنج باشگاه برتر در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی زنان کشور در صورت غیبت یک نفر از بین اعضای هیات مدیره به معرفی مدیرعامل و از بین بانوان، عضو مجمع خواهند بود.  

در بند ۱۲ این ماده نیز شهردار شهر مقر فدراسیون یا نماینده تام‌الاختیار وی صاحب حق رای شده است و می‌‍تواند در مجمع رای دهد.

بر اساس بند ۱۳ ماده ۱۳، سه نفر ورزشکار مرد و سه نفر ورزشکار زن به انتخاب کمیسیون ورزشکاران فدراسیون مربوطه حضور دارند.

در بند ۱۴ هم ۲  مربی مرد فعال و ۲  مربی زن فعال به انتخاب کمیسیون مربیان فدراسیون مربوطه حق رای دارند.

در بند ۱۵ نیز یک داور مرد فعال و یک داور زن فعال به انتخاب کمیسیون داوران فدراسیون مربوطه در مجمع صاحب حق رای شده‌اند و در کنار این موارد نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی بر انتخابات فدراسیون‌های ورزشی است که کوچکترین تخلف و تخطی از اساسنامه می‌تواند باعث ابطال انتخابات شود.

حال طی ماه‌های اخیر برخی از رییسان فدراسیون‌ها و کارشناسان ورزش به برخی مواد در اجرای اساسنامه جدید در تدوین آیین نامه انتخاباتی و دیگر بندها انتقاد کردند که از نگاه آنها این موضوع چالش‌زا است. یکی از ایرادهای مطرح شده توسط منتقدان به بند دوم از ماده ۲۲ (شرایط عمومی نامزدها) اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی است که آمده است: رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود، انتخاب مجدد وی برای حداکثر ۲ دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است و یکی از نگرانی‌های دلهره‌آور رییسان فدراسیون‌ها در همین است آیا «ریاست آنها تا قبل از ابلاغ اساسنامه جدید محاسبه می‌شود یا نه؟». اما این بند هیچ کدام از ۱۰ مجمع  انتخاباتی را تهدید نمی‌کند.  هرچند محمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو که از سال ۷۹ تاکنون و به مدت پنج دوره متوالی رییس بوده و با این اساسنامه جدید نمی‌تواند در انتخابات شرکت کنند اما در اساسنامه جدید بندی آمده است که در  صورت دارا بودن کرسی مهم بین‌المللی در حد رییس یا نایب رییسی در آسیا و جهان منعی برای حضور دوباره در راس فدراسیون ندارد و با توجه به نایب رییسی پولادگر در اتحادیه تکواندو آسیا محدودیتی در این زمینه ندارد.

هیات وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبشت به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره بند (۱۱) ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی - مصوب ۱۳۷۳-، اساسنامه فدراسیون‌­های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تیرماه امسال تصویب کرد. این اساسنامه دارای ۳۶ ماده و ۲۵ تبصره است.

حال انتخابات کوهنوردی ۱۲ دی، فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی ۱۳ دی، فدراسیون کبدی ۱۴ دی، تکواندو ۱۵ دی، بوکس ۱۸ دی، بسکتبال ۱۹ دی، شنا ۲۰ دی، تیراندازی ۲۱ دی و اسکیت هم ۲۲ دی ماه برگزار می‌شوند که از این تعداد، چهار مجمع انتخاباتی به فدراسیون‌های المپیکی تیراندازی، بسکتبال، بوکس و تکواندو اختصاص دارد.

همچنین دوره چهار ساله ریاست فدراسیون رامین طباطبایی در بسکتبال، محمدپولادگر در تکواندو، علی دادگر در تیراندازی، حسین ثوری در بوکس، محمدرضا مظلومی در نابینایان، رضا زارعی در کوهنوردی، حسین بابویی در دانش آموزی، عباس اورسجی در کبدی و محمد رضایی در اسکیت به پایان رسیده است که برخی یک دوره و برخی برای ۲ دوره ریاست فدراسیون‌ها را در اختیار داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha