مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کوشد

تبریز-ایرنا- مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مرکز، محلی ایده‌آل برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف داروئی و لوازم پزشکی است.

اسماعیل هاشمی اقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این مرکز آمادگی همه گونه همکاری و مساعدت برای شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید و توزیع تجهیزات و لوازم مختلف و متنوع علم پزشکی را دارد و آنچه که در توان دارد از نظر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در اختیار این شرکت ها می گذارد.

وی افزایش اثربخشی و بهره وری منابع مالی و انسانی، تقویت و ارتقای توانمندی های موجود در قالب حمایت از اجرای طرح های راهبردی در زمینه توسعه فناوری، ایجاد بخش های تخصصی با توجه به اولویت های منطقه و مزیت های نسبی دانشگاه، بهبود فرایند و مزیت های نسبی از جمله استقرار نظام مکانیزه ارزشیابی، استقرار نظام هوشمند ارائه خدمات و توسعه فضاهای استقرار موسسات، ایجاد فضای یادگیرنده در قالب برگزاری دوره های آموزشی، کاربردی، برگزاری سمینارها و همایش های علمی_اقتصادی، افزایش رقابت پذیری اقتصادی و توسعه تقاضامحوری در پذیرش طرح ها، ایده هاو تجاری سازی محصولات فناورانه را از جمله اهداف و رئوس فعالیت های مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز بیان کرد.

هاشمی اقدم با بیان اینکه حمایت از استقرار تشکل های غیردولتی تعاونی با موضوع تجارت و بازرگانی و حمایت از ارائه دستاوردهای فناورانه در مجامع علمی و بین المللی از رسالت های اصلی مرکز فوق است، اظهار داشت: در این راستا توسعه حمایت از تحقیقات و  استقرار موسسات فناورزایشی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه، حمایت از استقرار هسته های تحقیقاتی در پیش رشد و حمایت از پایان نامه های دانشجویی با ایده های مرتبط فناورانه در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: ارتقای توان رقابتی صنایع شامل حمایت از استقرار واحدهای «تحقیق و توسعه» (R&D) نوپای شرکت های خصوصی بزرگ و حمایت از کارآموزان کارآفرین، فرهنگ سازی مشارکت و توسعه همکاری های فناورانه منطقه، توسعه شبکه حمایت از ایجادشبکه های همگن تخصصی نخبگان، حمایت از ایجاد همکاری میان رشته ای در بین ساکنین مرکز رشد مثل فناوری اطلاعات، پزشکی وتجهیزات پزشکی، توسعه روابط بین الملل و حضور فعال در مجامع علمی، اجتماعی و اقتصادی در استان، توسعه همکاری ها با سایر مراکز رشد و پارک علم وفناوری، توسعه همکاری با سایر مراکز رشد کشورهای همسایه و گسترش همکاری های علمی و فنی نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور از رئوس اهداف تعیین شده برای مرکز است.

هاشمی اقدم با بیان اینکه شناسایی و استفاده از ظرفیت های قانونی راکد مرتبط با چالش های حوزه تحقیقات و فناوری و موارد قابل تفویض از اهداف کلان مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز می باشد، ادامه داد: مستندسازی فرآیندهای اداری مراکز رشد با توجه به اسنادبالادستی و افزایش بهره وری از ظرفیت های درآمدساز و ارایه دهنده خدمات فناورانه مراکز رشد و جهت دهی و ارتقاء تحقیقات در راستای تولید علم و ارتباط با صنعت در همین زمینه پیگیری می شود.

مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کوشد
فعالیت شرکت دانش بنیان در تولید پروتزهای بدن انسان در مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز

وی پشتیبانی، اطلاع رسانی، مشاوره و آموزش، پشتیبانی فنی و تسهیلات مالی و اعتباری بدون کارمزد را از خدمات مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شرکت ها و واحدهای مستقر اعلام کرد.

 هاشمی اقدم با اشاره به اینکه مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی تبریز با هدف گسترش واحدهای فناور، توسعه بیشتر کارآفرینی و تجاری سازی در سال ۱۳۹۳ با مجوز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی شروع به کار کرده است، گفت: در این مدت توانسته ایم در راستای ارتقای فناوری های حوزه سلامت قدم های موثری را برداریم و با حمایت مسئولین دانشگاه، اعضای هیئت علمی دانشگاه و اداره کل تجهیزات پزشکی و حوزه صنعت تجهیزات، زیرساخت های فناوری مرکز را توسعه دهیم.

وی مرکز رشد تجهیزات پزشکی تبریز را مرکزی حمایتی نام برد که در جهت کمک به شرکت های نوپا از طریق ارائه خدمات مالی و مشاوره ای و آموزشی تلاش دارد با جلب سرمایه های اولیه و ریسک پذیر، موجب رشد و دوام این نوع شرکت ها شویم.

هاشمی اقدم افزود: شرکت هایی که دوره استقرار در مرکز رشد را با موفقیت می گذرانند، می توانند به طور مستقل به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند. 

وی هدف گذاری نهایی مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را تبدیل به قطب تولیدات این بخش در منطقه شمال غرب کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت های دانش بنیان در مرکز مستقر شده است که تولیدات منحصر به فرد داشته و حتی موفق به صادرات محصولات خود شده اند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در حال حاضر شرکت های مستقر در این مرکز اقدام به تولید لوازم و تجهیزات مورد نیاز اتاق های عمل جراحی و نیز پروتزهای بدن می کنند که نمونه ای در داخل نداشته و تنها در کشورهای معدود این تجهیزات تولید شده و با قیمت های گزاف وارد کشور می شوند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی داروئی و  تحقیقات دانشجوئی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha