عرصه برشکارچیان متخلف در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد تنگ‌تر شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نیروهای یگان حفاظت این اداره با دستگیری ۹ شکارچی متخلف در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان طی یک هفته گذشته عرصه را بر متخلفان صید و شکار تنگتر کرده اند.

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت این اداره با تشدید گشت و کنترل های مستمر و شبانه روزی در حفظ و حراست از مناطق تحت مدیریت در پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان چهار نفر متخلف دیگر شکار و صید غیرمجاز را طی یک مأموریت دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به مهاجرت شماری زیادی از انواع پرندگان در آبگیرها و تالاب های این شهرستان نظارت بر مناطق حفاظت شده نیز بیشتر شده است، ادامه داد: در بازرسی به عمل آمده از این متخلفان چهار قبضه اسلحه شکاری و چهار رشته فشنگدان کشف و پرونده آن‌ها جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: هفته گذشته نیز در همین منطقه طی یک عملیات جداگانه پنج شکارچی متخلف دیگر نیز دستگیر و از آنان پنج قبضه اسلحه شکاری، پنج رشته فشنگدان و لاشه ۲ قطعه غاز خاکستری به همراه سایر ادوات شکار کشف و ضبط شده بود.

سخنور بیان کرد: مأموران یگان حفاظت با همکاری دوستداران محیط زیست به صورت مستمر و شبانه روزی نسبت به پایش مناطق تحت مدیریت اقدام کرده و ضمن جلوگیری از هرگونه شکار و صید غیرمجاز، زنده گیری، تخریب و آلودگی محیط زیست، متخلفان را شناسایی و برابر قانون با آن‌ها برخورد می‌کنند.

به گزارش ایرنا،  امسال حدود ۲۵ شکارچی و صیاد مختلف در تالاب بین المللی کانی برازان توسط ماموران یگان حفاظتی دستگیر و پرونده آنان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

تالاب "کانی برازان" مهاباد در جنوب آذربایجان غربی به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور با انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب در مهرماه گذشته دوباره احیا و میزبان انواع پرندگان مهاجر و و جانوران بومی شد.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربه فرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شد.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha