بیش از ۵ هزار تجهیز آزمایشگاهی در حوزه کشاورزی به اشتراک گذاشته شد

تهران- ایرنا- حوزه کشاورزی و محیط‌زیست یکی از عرصه‌های فناورانه‌ای است که با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت روند رو به رشدی را طی کرده به طوری که در حال حاضر پنج هزار و ۱۸۰ دستگاه و تجهیز آزمایشگاهی در حوزه کشاورزی و محیط‌زیست به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر پنج هزار و ۱۸۰ دستگاه و تجهیز آزمایشگاهی در حوزه کشاورزی و محیط‌زیست به اشتراک گذاشته شده است تا پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و فعالان این حوزه بتوانند با کمک آنها پژوهش‌هایی استاندارد و قابل قبول در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهند، این دستگاه‌ها توسط ۱۹۲ مجموعه فعال در این عرصه به اشتراک گذاشته شده‌اند.

صنعت کشاورزی یکی از حوزه‌های فناورانه‌ای است که هنوز در زمینه استفاده از فناوری و بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، چندان وضعیت مطلوبی ندارد، یعنی تعداد مجموعه‌های فناوری که به این حوزه ورود کرده‌اند در حد قابل قبول نیست و از همه توانمندی‌های فناورانه و دانشی موجود در کشور به درستی بهره نبرده است.

اما شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ورود به این حوزه تلاش کرد گامی موثر در زمینه تامین تجهیزات آزمایشگاهی و ارتقای کیفیت این تست‌ها و آزمایش‌ها بردارد، در همین راستا با ارایه خدمات اعتباری و حمایت‌های گوناگون، مجموعه‌ها را به اشتراک‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی خود ترغیب کرده است.

تجهیزاتی چون «آمپر متر چنگکی»، «اتاقک رشد»، «انکوباتور جوجه‌کشی»، «ایستگاه کاری واکنش زنجیره‌ای پلیمراز»، «تانک نشت و زه‌کشی»، «جک بتن شکن»، «دریافت کننده دین استارک»، «دستگاه آب مقطرگیری دو بار تقطیر»، «دستگاه آزمون تعیین خصوصیت کف‌کنندگی»، «دستگاه آزمون شعله» و غیره از جمله این تجهیزات است.

این کار به همت مجموعه‌هایی چون «آزمایشگاه آلودگی هوا و عوامل فیزیکی پژوهشگاه نیرو»، «آزمایشگاه آنالیز دستگاهی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر»، «آزمایشگاه تحقیقاتی نانو مواد معدنی دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران»، «آزمایشگاه تخصصی آب و پساب آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز»، «آزمایشگاه زراعت مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران» میسر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha