مشهد در هتل سازی به اشباع رسیده است

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مشهد در ایجاد مراکز اقامتی به ویژه هتل سازی به اشباع رسیده است و باید به سرنوشت سرمایه گذاریهای انجام گرفته در این بخش توجه شود.

"علی اکبر علیزاده قناد" روز دوشنبه در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در مقام متولی، برنامه ریزی کارآمد برای جذب و هدایت سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های گردشگری داشته باشد تا به اشباع در برخی حوزه ها و هدررفت سرمایه دچار نشویم.

وی ادامه داد: تخصص و تجربه سرمایه گذاران در این حوزه نیز باید ملاک توجه باشد تا اگر ظرفیتی فراهم می شود، در بلندمدت بتواند بازگشت سرمایه داشته و ارزش افزوده ایجاد نماید.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: عدم ارائه اطلاعات، شاخص‌های آماری و تحلیل های اقتصادی به سرمایه گذاران، هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری را در پی دارد لذا به یک نقشه جامع در حوزه گردشگری برای هدایت موثر سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیازمندیم.

وی نیاز سنجی و امکان سنجی توسعه زیرساخت های گردشگری در استان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: این بررسی ها گستره بزرگی از تاسیسات گردشگری اعم از هتل ها، آژانس های مسافرتی و مراکز خدماتی مرتبط با بخش گردشگری را در برمی‌گیرد.

علیزاده قناد ادامه داد: به رغم شیوع کرونا و ورشکستگی بسیاری از صاحبان واحدهای اقامتی، برخی سرمایه گذاران به دلیل عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات هنوز تمایل به سرمایه گذاری در حوزه ساخت مراکز اقامتی و به ویژه هتل در شهر مشهد را دارند از این رو اداره کل میراث فرهنگی باید اطلاعات و جزییات ورود مسافران و ظرفیت هتل ها را به اطلاع این افراد برساند.

وی گفت: در حال حاضر، هتلهای مشهد در خوشبینانه ترین حالت با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند و ازدیاد چنین مراکزی، زیاندهی بخش اقامتی را در پی خواهد داشت، مطلوب آن است که سرمایه گذاران خارجی را به پروژه های مشارکتی در بخشهای سرگرمی و تفریحی سوق دهیم.

اجرای طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی درخواست ایجاد مراکز اقامتی را کاهش داد

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست به ابلاغ طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: این طرح موجب کاهش ۴۰ درصدی درخواستها برای ایجاد مراکز اقامتی در مشهد شده است.

احمد دیناری افزود: مقرر بود جامعه هتلداران طرح مطالعاتی نیازسنجی حوزه گردشگری را انجام دهد اما اجرای این طرح در حوزه تامین اعتبار با مشکل مواجه شد و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز اعتبار لازم برای انجام آن را در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: با این حال اگر مطالعات مربوط به نیازسنجی انجام می گرفت، در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه به استناد آن چاره جویی می شد و راهبری بهتری برای سرمایه گذاری های آینده انجام می گرفت. هنوز برای انجام اینگونه مطالعات دیر نیست و تشکل ها می توانند به این حوزه ورود کنند و از کمک جهاد دانشگاهی و مراکز پژوهشی مرتبط نیز برای تحلیل های کارشناسی و علمی بهره بگیرند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به ظرفیتهای نهاد متبوعش برای ارائه مشاوره کارآمد به سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: بعید می دانم سرمایه گذاران به مشاوری بهتر از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان دست پیدا کنند اما گاهی سرمایه گذار از پیشبرد برنامه خود به رغم توصیه های انجام شده، منصرف نمی شود.

وی با اشاره به ظرفیتهای بخش خدمات گردشگری و تفریحی برای توسعه و سرمایه گذاری در خراسان رضوی افزود: مشهد به خاطر وجود مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) شرایط خاصی دارد و در حوزه ایجاد مراکز اقامتی در این شهر حتی دستگاه های دولتی هم ورود کرده اند.

میراث فرهنگی در صورت احراز شرایط نمی تواند مانع صدور مجوز شود

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نشستهایی طی سالهای گذشته، پیرامون نیازسنجی ها و امکان سنجی ها در خصوص احداث واحدهای جدید گردشگری به ویژه در بخش اقامتی با حضور مسوولان دستگاه های متولی برگزار شده با این حال دغدغه اصلی فعالان صنعت گردشگری، کاهش درآمدها و اشباع فعالیت ها در این بخش است.

مژگان ثابت تیموری با اشاره به تقاضای تشکل های بخش خصوصی مرتبط برای بررسی و نیازسنجی در زمینه ایجاد مراکز گردشگری در مشهد و استان خراسان رضوی به منظور راهبری صحیح سرمایه گذاری های آینده افزود: این امر نیازمند انجام مطالعات است که موضوع را با اداره کل میراث فرهنگی استان در میان گذاشتیم اما بودجه های این مجموعه بسیار محدود است و این امر به شورای پژوهش اتاق بازرگانی ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر درخواست مجوز برای یکسری از فعالیت های حوزه گردشگری وجود داشته باشد، میراث فرهنگی در صورت احراز شرایط نمی تواند مانع صدور مجوز شود، با این حال باید بدانیم که یکسری زیرساخت ها نیاز به توسعه فیزیکی ندارد بلکه نیاز به احیا، مرمت و نوسازی دارد، از طرفی در دوران شیوع کرونا با ورشکستگی بسیاری از صاحبان واحدهای گردشگری مواجه بودیم و سرمایه گذاری های جدید می تواند به احیای ظرفیت های موجود کمک کند که این امر منوط به اقدام موثر نهادهای متولی است.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر مطالعات مربوط به نیازسنجی و امکان سنجی زیرساخت های گردشگری با حمایت فعالان این حوزه انجام گیرد و ایده های منسجم تری مطرح شود گام موثری در حل مشکلات صنعت گردشگری برداشته خواهد شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اداره کل میراث فرهنگی می تواند بسیاری از سرمایه گذاران را به سوی زیرساخت های مورد نیاز در بخش حمل و نقل ریلی و قطارها هدایت کند، به طور مثال تبلیغاتی که در قطارها به نمایش گذاشته می شود، درآمدهای خوبی برای سرمایه گذاران دارد.

محمد سعید ولی زاده افزود: زیرساختهای حمل و نقل نیازمند سرمایه گذاری های جدی هستند و اثرات آن بخش گردشگری را هم منتفع می سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha