۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84584877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مستند چله شب گیلانی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا تولید شد

رشت – ایرنا – مستند شب چله گیلانی در قالب طرحی پژوهشی و با هدف گام برداشتن در راستای ثبت جهانی آئین یلدا ایرانی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تولید شد.

رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: مرکز اسناد فرهنگی آسیا (Asian Cultural Documentation Center for UNESCO) به منظور شناساندن میراث فرهنگی و معرفی و ترویج فرهنگ کشورهای آسیایی به یکدیگر و به جهانیان و گسترش تعامل علمی، فرهنگی و هنری میان کشورهای آسیایی فعالیت می‌کند.

زهره عطایی آشتیانی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری مجازی کهن آئین یلدا بمناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناساندن میراث فرهنگی ملل آسیا به یکدیگر و به جهانیان در پیوند با سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از اهداف این مرکز است؛یکی از مهم ترین اهداف این مرکز پژوهش درباره مولفه های فرهنگی ، معرفی و شناساندن آنها است. 
وی اظهار داشت: این مرکز بر آن است تا با کاربست دستاوردهای پژوهشی از طریق فضاهای مجازی، تولیدات دیداری یا شنیداری دارای قابلیت انتقال سریع و به خاطرسپاری آسان تر ، سطح اندیشگانی جامعه را ارتقا بخشد؛بر همین اساس دستاورد طرح های پژوهشی صرفاً در اختیار جامعه فرهیخته و دانشگاهی نخواهد بود بلکه با حفظ محتوای علمی، اما بازنویسی آن به متون ساده تر در دسترس تمامی افراد جامعه قرار می گیرد.
عطایی ادامه داد: اتخاذ چنین نگرشی، دستاوردهای چشمگیری به همراه خواهد داشت؛ نخست، اعتبار و صحت داده هایی است که به عنوان دانش و دریافت افراد یک جامعه از فرهنگ و مولفه های فرهنگی خود در ذهن شان شکل می گیرد و دوم از بین رفتن مرز میان فضاهای دانشگاهی و پژوهشگاهی است که این امر موجب توجه جامعه به ضرورت پژوهش های علمی و موثق در عرصه های مختلف کاربردی می شود.
 رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد:با چنین نگرشی مرکز اسناد فرهنگی آسیا همسو با رویکرد جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای ثبت آئین یلدا در شمار میراث فرهنگ جهانی یونسکو، مشارکت در این مهم را برای خود یک ضرورت می داند،زیرا باور دارد برداشتن این قدم های به ظاهر کوچک فرهنگی موجب رسیدن به نتیجه ای مطلوب خواهد شد.
عطایی آشتیانی گفت: تقویت روحیه هویت ایرانی با احترام به رویکردهای قومی پیوسته مورد توجه خاص این مرکز بوده و هست و امسال را با یلدای گیلان آغاز کردیم و بر آن بودیم تا برای ثبت آئین یلدا تا حد امکان ویژگی های خاص گیلان پر رنگ شود؛ در نتیجه، مثلاً مرغانه جنگ، فال هندوانه پوس (پوست هندوانه) و آغوز فال (فال گردو) به طور مشخص برجسته شود.

مستند چله شب گیلانی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا تولید شد


وی ادامه داد: چله بری (بردن هدیه در شب چله) برای عروس نامزد شده تقریباً در تمام ایران مرسوم است، برخی مولفه ها چون پیشکش بردن انگشتر و پارچه در همه جا رواج دارد اما این که با توجه به مواد بوم آورد برای مثال در گیلان ماهی سفید را در مجمعه می گذاشتند همین نکته در فیلم برجسته شده است.
وی اضافه کرد: همین طور نَقل های مربوط به هر منطقه، به عنوان نمونه می دانیم که در باور مشترک ایرانیان شب نماد اهریمن است بنابر این، موضوع اهریمن، نَقل قصه های شب یلداست؛ حال در گیلان، باران های پایان ناپذیر زمستان با غرش رعد وبرق هایش احتمالاً همان اهریمنی است که در قصه های این شب نقل می کنند و احتمالاً متفاوت از اهریمنی خواهد بود که در یزد کم باران گفته می شود.
عطایی آشتیانی اظهار داشت: برای ساخت مستند چله شب گیلانی به تهیه کنندگی زهره عطایی آشتیانی قدردان فرزاد فخرایی و تیم همراهشان هستیم؛همچنین برای سفره یلدا از راهنمایی های کارشناس موزه رشتی دوزی مجموعه کلاه فرنگی رشت کمک گرفتیم؛ طراحی لباس را کارشناس حوزه پوشاک گیلان خانم هدایتی بر عهده داشتند و نقل های گیلان را پژوهشگر ارزنده ادبیات شفاهی گیلان، آقای علیزاده در اختیار مرکز قرار دادند. 
وی ادامه داد: همچنین در ارتباط با شب چره های گیلان (تنقلات شب نشینی ) از دستاوردهای طرح پژوهشی دکتر مریم فیاضی ،طراحی صحنه خانم کیان پور کارشناس ارشد ایران شناسی و متین حاتمی شیرکوهی کارشناس ارشد زبان شناسی و نشانه شناس بهره گرفتیم.
مرکز اسناد فرهنگی آسیا (Asian Cultural Documentation Center for UNESCO) به منظور شناساندن میراث فرهنگی و معرفی و ترویج فرهنگ کشورهای آسیایی به یکدیگر و به جهانیان و گسترش تعامل علمی، فرهنگی و هنری میان کشورهای آسیایی فعالیت می‌کند؛ شناساندن میراث فرهنگی ملل آسیا به یکدیگر و به جهانیان در پیوند با سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، گردآوری و طبقه‌بندی و انتشار اطلاعات مربوط به کلیه اسناد و مدارک فرهنگی مربوط به آسیا، تشویق و کمک به پژوهش‌های فرهنگی و هنری ملل آسیایی، شناساندن مرکز در ایران، قاره آسیا و جهان به عنوان یکی از مراجع مطالعات آسیایی و شناساندن ادیان و مذاهب آسیایی و ایجاد زمینه‌های مفاهمه و گفت‌وگو میان پیروان این ادیان از اهداف این مرکز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha