حجتالاسلام سید ابوالحسن فاطمی عصر سهشنبه در محفل ادبی «یلدای فاطمی» که با حضور جمعی از شعرای ملی و استانی شعر آیینی در سالن بلاغ شهرکرد برگزار شد، با بیان اینکه افکار، اندیشه و درجه کمال و عقل هر فردی را میتوان از بیان و گفتار او دریافت و حال و احساس افراد در سخن آنان روشن میشود، افزود: حضرت فاطمه (س) جملهای درباره تمایلات و علایق خود دارند که بر اساس آن ابعاد شخصیتی و سبک زندگی این بانوی بزرگوار مشخص میشود.
وی تصریح کرد: تلاوت قرآن، نگاه کردن به چهره پیامبر و انفاق در راه خداوند سه بعدی را شامل میشوند که بانوی بزرگ اسلام از آنها به عنوان علایق خود یاد میکنند.
فاطمی با بیان اینکه قرآن خواندن راه برقراری ارتباط با پروردگار است و اصل عبودیت را در بر میگیرد، یادآور شد: حضرت زهرا(س) در بیان دیدن چهره پدر خویش از عنوان پیامبر اسلام یاد میکند و این به معنای اقتدا، عشقورزی و اطاعت از ولی خداوند است که رشد و تعالی انسان نیز در این معنا قرار دارد.
وی همچنین مفهوم انفاق را اندیشه خدمت به خلق در همراهی با عبادت پروردگار بیان کرد و افزود: این سه بعد، یک زندگی اسلامی بدون افراط و تفریط را پیش روی همه مسلمانان قرار میدهد.
امامجمعه موقت شهرکرد با اشاره به رواج برخی اشعار و تکه کلامهای نادرست درباره مفاهیم دینی و سبک زندگی نیز اظهار داشت: اینکه عدهای عبادت را تنها در خدمت به خلق خلاصه کنند و یا منبر سوزاندن را جایز دانسته و آن را با آزار ندادن مردم در یک خط و مسیر قرار دهند، به انحراف در اندیشه و زندگی مردم دست زدهاند.
شعر آیینی به غیر از موضوع، موضع آیینی نیز لازم دارد
یکی از شاعران ملی شعر آیینی نیز در این محفل ادبی درباره تعریف این نوع از شعر گفت: به گفته بزرگان، شعر آیینی به واسطه نگاه ویژه به ولایت، فضایل و اصول به نوعی بسمالله ادبیات دینی محسوب میشود.
احمد بابایی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ تعریف درباره واژه آیین افزود: انتساب شعر به آیین یک انتساب ابهام برانگیز است چرا که کار ویژه ادبیات آن است که به طور دایم به طرح مسائل مربوط به آیین میپردازد و اصل آن است که در این نسبت بدانیم شعر آیینی و غیر آیینی چگونه تعریف خواهد شد.
وی با بیان اینکه شعر آیینی در یک تعریف کلی شرح و مدح فضایل و صاحبان فضایل و شرح و قدح رذایل و صاحبان رذایل است، تصریح کرد: با این تعریف یک افق پیش روی شعر آیینی قرار میگیرد اما همچنان دامنه این نوع شعر گستردگی بسیاری دارد.
بابایی در نظر گرفتن شاخصهایی برای شعر آیینی را در تعیین وظایف اجتماعی این نوع شعر مهم دانست و یادآور شد: شناخت زندگی ائمه معصومین و بررسی تاکیدات، ایرادات و سکوت آنان میتوان به چهار شاخصه دست یافت که حدود شعر آیینی، مذهبی ، شیعی و قرآنی را مشخص میکند.
وی سرودن شعر بر پایه محبت به اهلبیت(ع) را نخستین شاخصه شعر آیینی عنوان کرد و افزود: این محبت باید از دل برخیزد و آنچه حضرت زهرا (س) در بخشی از خطبه فدک بیان کردهاند اصل این محبت است به گونهای که اندیشه از ذهن به قلب رفته و از قلب بر زبان جاری شود.
این شاعر آیینی، شعری که حاصل معرفت باشد را دومین شاخصه این نوع شعر دانست و اظهار داشت: حاصل ولایت بودن نیز شاخصه سومی است که در بحث شعر آیینی باید مدنظر قرار گیرد.
بابایی مهمترین شاخصه و اصل شعر آیینی و شیعی را داشتن ویژگی ظلمستیزی بیان و تصریح کرد: اگر این شاخصه از شعر آیینی برداشته شود دیگر کارکرد و وظیفه اجتماعی را نمیتوان برای آن در نظر گرفت و شعر آیینی زنده، شعری است که با ظالم روزگار خود رو در رو شود.
برگزاری محافل ادبی از جمله رویکردهای اصلی نهاد کتابخانهها برای ارتقای اثرگذاری فرهنگی در جامعه است
سرپرست امور کتابخانههای عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه افزود: توجه به ارتقای اثرگذاری فرهنگی از جمله برنامههای اصلی این نهاد فرهنگی در چند سال اخیر به شمار میرود که در این رویه تلاش میشود علاوه بر تسهیل دسترسی اقشار به کتاب با برپایی محافل شعرخوانی و نقد کتاب، مباحث مهم فرهنگی در جامعه دنبال شود.
احمد فرهادی افزود: دعوت از بزرگان و فرهیختگان علوم انسانی میتواند به رونق اینگونه محافل کمک کند از این رو تلاش خواهد شد با برگزاری چنین برنامههایی، جمع بیشتری از مردم با موضوعات ادبی و فرهنگی آشنا شوند.
به گزارش ایرنا، در برنامه یلدای فاطمی، جمعی از شاعران، آثار خود را مدح و ستایش حضرت زهرا (س) و تبیین سیره بانوی بزرگ اسلام برای حاضران قرائت کردند.
نظر شما