به گزارش ایرنا، مردم از یک هفته پیش برای برگزاری آیین شب چله بزرگ در تردید بودند. از یک سو بعد از ۲ سال که از ورود ویروس کرونا می گذشت تازه یک ماهی است که نفسی از سر آسودگی کشیده بودند که این میهمان ناخوانده بالاخره سایه اش را کم می کند و همه دوست داشتند این شب و آیین هایش را به گونه ای بگذرانند که همه دلتنگیهایشان برطرف شود اما درست در همین روزها مشاهده سویه امیکرون باز هم مردم را نگران کرد و آنها را بر سر ۲ راهی قرار داد که وضعیت موجود را مبنا قرار دهند و یا ترس از سویه پر شیوع را در اولویت بگذارند.
البته تردیدها برای برگزاری آیین شب چله دلایل دیگری هم داشت.کرونا در این ۲ سال خیلی ها را داغدار کرد و در استان کوچکی مثل کهگیلویه و بویراحمد تقریبا خانواده ای نیست که در سوگ عزیزش ننشسته باشد و برای مردمی که گاه تا سالگرد عزیرانشان در هیچ جشن و برنامه ای شرکت نمی کنند رفتن به استقبال زمستان و گرامیداشت آیین ها آن حلاوت گذشته را نداشت.
کرونا حتی اوضاع اقتصادی مردم را نیز دگرگون کرد به گونه ای که خرج و مخارج این شب برای بسیاری از خانواده ها سنگین تر از آن بود که بتوانند آنگونه که دوست دارند برگزارش کنند.
با همه اینها اما تردد خودروها و ترافیک در کوچه و خیابانها آن هم در پایان یک شب برفی و بارانی گواه این است که به رغم همه مشکلات مردم دوباره در شب یلدا دور هم جمع شدند.
برخی خانواده ها بین خودشان توافق کردند که عکسی از دورهمی شب یلدایشان منتشر نکنند تا هم مراعات آنهایی را کنند که در این شب به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته اند آیین یلدا را برگزار کنند و هم حرمت خانواده هایی را نگه دارند که داغدار شده اند.
بسیاری از خانواده ها نیز در توافقی نانوشته تامین اقلام مورد نیاز این شب را بین خود تقسیم کردند تا به یک نفر فشار اقتصادی وارد نشود.
اما عده ای که ترجیح دادند همچنان برای محافظت از خود برای ابتلا به بیماری کرونا همچنان در خانه بمانند.
با همه اینها شب یلدای امسال تفاوت چشمگیری با گذشته داشت و مهمترین تفاوت هم گرانی اقلام یلدایی و جای خالی آن ها بر سر سفره ها بود.
یلدا همیشه برای ایرانیان خاص بوده است و دلایل این خاص بودن میز کارکرد این شب در زندگی ایرانیان است.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه می گوید: مردم در گذشته تابستانها سرگرم کار و کشاورزی بودند و زمان به راحتی برایشان می گذشت اما در زمستان شرایط متفاوت بود.
زهره یادگاری ادامه می دهد آنها زمستان را تقسیم کرده تا تحمل به پایان رسیدن آن برایشان راحت تر شود.
به گفته وی دشوارترین بازه زمانی همین چله بزرگ و یا شب یلدا بود.
استاد دیگری هم می گوید:هندوانه شب یلدا و یا آتش چهارشنبه سوری برای شاخص کردن این بازه های تقسیم شده در میان مردم بود.
دکتر محمدرضا اولیا می گوید: کودکان هیچ گاه هندوانه ای که در شب یلدا خورده را فراموش نمی کنند.
واقعیت هم همین است. کربلایی نزاکت از آن مادربزرگهایی است که حتی در زمان کرونا هم به سنت ها پایبند بوده است.
او سال گذشته آش مخصوص این شب را برای بچه هایش می پزد و برای آنها فرستاد و می گوید: اگر کسی شب چله آش دوغ، دوغ یا هندوانه نخورد تا آخر زمستان دلش آتش می گیرد.
کربلایی نزاکت اینها را از مادربزرگش آموخته است و تا جایی که به یاد دارد مادربزرگش همیشه شبهای سرد زمستان برایش قصه ها پریان را به صورت سلسله وار تعریف می کرده به گونه ای که بچه ها باور می کرده اند که دیو و پری، دختر دال، قصه ماه تی تی ، کره سیاه قیطون همه واقعی هستند.
او که خودش از سالهای خاص می آید حالا علاوه بر آن قصه ها برای نوه و بچه هایش خاطرات قدیمی مثل سالهای خاص سال غائله ، سال کلویی( ملخ)، سال غارتی و غیره را تعریف می کند.
به هر حال شرایط هرچه باشد و زندگی هرچقدر به انواع تکنولوژیها هم مجهز شود باز هم زمستان بلند است و از یک جایی به بعد دیگر تحمل سرمای هوا و البته سرمای میان آدمها سخت می شود و انگار شب یلدا فرصتی است تا اندکی روح به زندگیها بتابد و البته دنیا گرمتر شود.
نظر شما