به گزارش ایرنا، خداداد مقبلی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از فعالان عرصه راهداری کرمان افزود: باید تلاش کنیم وضعیت راههای روستایی کرمان را ارتقا دهیم زیرا این استان نسبت به متوسط کشور تقریبا ضریب برخورداری کمتری دارد.
وی با بیان اینکه اعتبار خوبی در سال جاری برای ساماندهی راههای روستایی کشور توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده اظهار داشت: پنج هزار میلیارد تومان به ساماندهی و احداث راههای روستایی کشور اختصاص یافته است.
معاون سازمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: براساس آمار ۶۳۰ میلیارد تومان از این اعتبارات به استان کرمان اختصاص یافته که از نظر عدد پس از سیستان و بلوچستان، دومین استان کشور بوده است.
به گفته مقبلی این اعتبار توزیع شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
سهم ۸ درصدی حمل و نقل از اقتصاد
معاون سازمان راهداری کشور در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: حمل و نقل موتور محرکه صنعت و اقتصاد کشور است به طوری که هشت درصد از ارزش اقتصاد و درآمد ناخالص کشور مربوط به این حوزه می شود.
وی یادآور شد: ۳۶۵ هزار ناوگان باری در کشور داریم که با عمر ۱۹ سال به عنوان فرسوده تلقی می شوند و این میانگین سنی امروزه هزینه های بسیاری را به رانندگان تحمیل کرده است.
مقبلی افزود: ناوگان فعلی کشور برای رانندگان ما اقتصادی نیست زیرا مشکلات هزینه ای و معیشتی بسیاری برای این قشر ایجاد کرده؛ ضمن آنکه بخشی از سوانح رانندگی نیز ناشی از فرسودگی ناوگان جاده ای است.
نقش کرمان در شاهراه ارتباطی کشور
معاون سازمان راهداری در ادامه با اشاره به نقش کرمان به عنوان شاهراه ارتباطی کشور گفت: ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته در استان کرمان و ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که راهداران وظیفه ایمن سازی آنها را برعهده دارند.
وی ابراز داشت: استان کرمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی نقش ترانزیتی در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور دارد و عمده ترانزیت ما از کرمان می گذرد که نشان دهنده نقش مهم آن در چرخه اقتصادی کشور است.
مقبلی افزود: از استان کرمان به همه مرزهای کشور ترانزیت کالا و بار داریم لذا استان کرمان شاهراه اقتصادی کشور تلقی می شود.
نظر شما