نرگس نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با گذشت دو سال از شیوع پاندمی کرونا و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی ناشی از این رویداد، جامعه دچار خستگی روانی، دلمردگی و خلق وخوی افسرده شده است.
وی تصریح کرد: در نتیجه این مساله احساس رضایت و امیدواری کاهش یافته و بنابراین اهتمام برای حفظ و صیانت از سلامتی و رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا کاهش مییابد.
نوروزی ادامه داد: با ورود سویه اومیکرون به کشور، بیتردید رعایت این پروتکلهای بهداشتی مجددا مورد تاکید جامعه بهداشت و سلامت قرار گرفته و به منظور پیشگیری از پیک بیماری باتوجه به تجارب گذشته این ضوابط از امروز باید مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.
چگونه میتوان بر خستگی روانی جامعه غلبه و مقابله جمعی با کرونا را افزایش داد؟
این رواندرمانگر ادامه داد: اما باید دید «چگونه میتوان بر خستگی روانی جامعه غلبه کرد و مقابله جمعی با کرونا را افزایش داد» اکنون یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد، تحریک احساس مسئولیت شهروندان است.
وی توضیح داد: مسئولیت اجتماعی به همکاری و مشارکت فرد فرد جامعه برای دستیابی به یک هدف مشترک و منافع جمعی تعبیر میشود. بنابراین به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط جامعه باید تبلیغات اجتماعی بتواند احساس مسئولیت اجتماعی را برانگیزد.
نوروزی ادامه داد: برای نمونه باید برای شهروندان توضیح داده شود که رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا، تزریق واکسن کووید۱۹ و پذیرش و رعایت هر یک از قوانین مقابلهای در این زمینه در حقیقت یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه شهروندی است.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال استفاده بهینه در مصرف آب به هنگام بحران کمآبی یک وظیفه اخلاقی و انسانی است و مولفههای مقابله با کرونا هم باید اینگونه برای مردم شرح و توضیح داده شود.
این مشاور خانواده افزود: باید با زبان ساده با مردم در این زمینه گفت وگو شود، هر شهروند در مقابل شهروند دیگر مسئول است، باید به وظیفه شهروندی خود عمل کند و در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی و دریافت واکسن باید خود را در مقابل گسترش بیماری مقصر بداند.
ضرورت مصاحبه با بازماندگان قربانیان کرونا
نوروزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات اثرگذار برای ترغیب جامعه و مقابله همگانی با کرونا گفت وگو و مصاحبت با بازماندگان قربانیان کرونا است. تهیه کلیپ و ویدئوهای کوتاه از این خانوادهها در رسانهها میتواند احساس مسئولیت و همچنین ضرورت و اهمیت پیروی از این مقررات را نشان دهد.
این روانشناس بالینی اضافه کرد: عباراتی همچون «اگر پدرم واکسن زده بود، الان کنار ما بود، اگر به عروسی دوستم نرفته بود امروز فرزندم را داشتم، اگر دو ماه زودتر واکسن زده بود، الان زنده بود و...» میتواند بر مردم اثرگذار بوده و مقابله همگانی با کرونا را تقویت کند.
وی همچنین با اشاره به گفت وگو با برخی از مردم در این رابطه افزود: بهرهگیری از شخصیتهای معروف هم میتواند هموطنان را تشویق به رعایت مقررات بهداشتی کند. مردم از این شخصیتها الگو پذیرفته و از وقایع و رویدادهای مربوط به این دسته ناخودآگاه تاثیر میپذیرند. برای مثال، فوت علی انصاریان فوتبالیست و ورزشکار ایرانی روحیه برخی از بیماران را برای مقاومت در برابر بیماری ضعیف کرده بود.
نوروزی افزود: بنابراین میتوان از این مولفهها برای تشویق همگانی و مقابله با بحرانهای جامعه نیز استفاده کرد و باورپذیری مردم به اهمیت و ضرورت این ضوابط و مقررات را افزایش داد.
این روانشناس بالینی یادآور شد: شخصیتهای سرشناس نیز باید در این رابطه با مردم صحبت کنند. برای انتشار این تبلیغات باید از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هم استفاده کرد.
مخالفان واکسن کرونا باید به چالش کشیده شوند
وی همچنین در خصوص واکسنگریزی اظهار داشت: مخالفان واکسن کرونا باید در رسانهها به چالش کشیده شوند. مشاهده ناتوانی این جمعیت در ارائه استدلالهای منطقی و پاسخگویی در این زمینه، مقلدان و طرفداران این گروه را از بین برده و تضعیف میکند.
نوروزی یادآور شد: امروزه برخی کشورها از انتشار اخبار فوت واکسننزدهها و... نیز برای ترغیب عمومی در این رابطه استفاده میکنند. بنابراین با تبلیغات فرهنگی، تمرکز بر تحریک مسئولیت اجتماعی شهروندان، گفت وگو با بازماندگان قربانیان کرونا و شخصیتهای اثرگذار جامعه برای افزایش مقابله جمعی استفاده میکنند.
نظر شما