حمیدرضا شهرکی ثانوی روز پنجشنبه در حاشیه نشست مشترک مدیرانکل راهداری و حمل و نقل جادهای ۱۰ استان کشور در مشهد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عزم جدی دولت سیزدهم در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای از ابتدای استقرار دولت با صدور ۱۰ فرمان راهبردی وزیر راه و شهرسازی به وضوح آشکار بود.
وی گفت: اگرچه این امر با توجه به تحریم های ظالمانه تحمیل شده به کشور، که موجب افزایش قیمت تمام شده ناوگان شد، شرایط را سخت کرد اما سازمان راهداری تمام توان خود را برای نوسازی ناوگان داخلی به کار گرفته است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در این راستا و از محل بند ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بند "ت" ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قرارداد نوسازی حدود ۱۹ هزار دستگاه از ناوگان باری و مسافری جاده ای منعقد شد.
شهرکی ادامه داد: این قرارداد به ارزش حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان با شرکت های خودروساز داخلی منعقد شده و دارندگان ناوگان فرسوده می توانند از تسهیلات این طرح ها برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند.
وی گفت: از طرف دیگر بر مبنای بند "ث" ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، طرح واردات ناوگان خارجی با عمر کمتر از سه سال به ازای اسقاط ناوگان فرسوده در این بخش نیز در حال اجرا است.
شهرکی گفت: پیشنهاد نوسازی ۱۳۶ هزار دستگاه کامیون، ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس و ۹ هزار دستگاه مینی بوس، با همکاری وزارتخانه های صمت و نفت، از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تهیه و در آینده نزدیک برای تصویب به شورای اقتصاد ارائه خواهد شد.
مدیران کل راهداری استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، لرستان، بوشهر، سمنان و کهگیلویه و بویر احمد، روز پنجشنبه با هدف بررسی مسائل و مشکلات بخش حمل و نقل داخلی و بین المللی کالا و ایجاد یک وحدت رویه برای مدیریت دریافت عوارض حمل کالا در مشهد گردهم آمده اند.
۲۲۰ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و روستایی کشور زیر پوشش خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد.
بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر در کشور در قالب فعالیت ۶۰۰ هزار راننده حرفه ای، ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه و هفت هزار شرکت حمل و نقل صورت می گیرد.
نظر شما