یک واحد بوم‌گردی متخلف در مهریز پلمب شد

یزد- ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: یک واحد بوم‌گردی به علت عرضه قلیان و رعابت نکردن مسایل بهداشتی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پلمب شد.

سیدعلیرضا پورمازار شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف مواد دخانی ، سیگار و قلیان بر اساس مطالعه انجام شده یکی از عوامل خطرآفرین و تشدید کننده ویروس کرونا که منشای بیماری کووید- ۱۹ محسوب می شود که به همین دلیل واحد یادشده تعطیل شد.

وی ادامه داد: طبق مقررات کار نظارت و پایش‌ به‌ منظور جلوگیری از عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و بوم‌گردی‌های منطقه به‌ طور مستمر ادامه دارد و در صورت رویت تخلف بهداشتی طبق قانون ماده ۱۳ با متخلفان  برخورد جدی می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: دخانیات سالیانه موجب مرگ حدود هشت میلیون نفر در جهان می‌شود و مصرف کننده مواد دخانی تنها به خود صدمه نمی‌زند بلکه منجر به بروز مشکل برای اطرافیان نیز می‌شود بنابراین از شهروندان به خصوص نوجوانان و جوانان درخواست داریم به خودمراقبتی و دوری از مصرف دخانیات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پورمازار اضافه کرد: شهروندان به خصوص در شرایط حال در صورت مشاهده هر نوع  تخلف مراتب را برای بررسی و  نظارت به این اداره اعلام کنند تا طبق مقررات اقدام لازم  صورت گیرد.

بوم‌گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و در حال حاضر مردمانی که از سال‌ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کردند.

مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون ۱۱۰ مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)نیز ثبت شد.

تاکنون از میان صنایع ‌دستی، رشته سنگ‌تراشی، چاقوسازی و ترکه‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم‌برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می‌شود.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی( قبل از اسلام) نسبت می‌دهند ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد و روستای طزنج با ۱۵۰ نفر جمعیت در ۱۷ کیلومتری جنوب این شهر  قرار دارد.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

هم اکنون حدود ۲۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان یزد فعال است که نقش موثری در رونق صنعت گردشگری منطقه دارد.

*** افتتاح محل فعالیت کمیته داوران هیات فوتبال شهرستان یزد 

محل فعالیت کمیته داوران هیات فوتبال شهرستان یزد در آیینی با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان محلی و پیشکسوتان پنجشنبه شب افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، این فضا به مساحت ۵۰ مترمربع در مجموعه ورزشی شهید پاکنژاد یزد قرار دارد که برای تکمیل و تجهیز آن ۵۸۰ میلیون ریال تامین و هزینه شد .

رییس کمیته داوران هیات فوتبال شهرستان یزد گفت: برای موفقیت داوران در امر قضاوت برگزاری مسابقه های داخلی و خارج از استان به وجود امکانات و زیرساخت مناسب نیاز است.

علیرضا جدیدی در این آیین افزود: ظرفیت‌های خوبی در بین داوران برای قضاوت لیگ‌ها و مسابقه معتبر وجود دارد که هدف اصلی این کمیته کمک به آنها و ارتقای سطح علمی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از جوانان علاقه‌مند برای ورود به این عرصه در کنار فعالیت‌های فرهنگی و پیگیری نیازهای آنها در اولویت است که با همکاری بخش‌خصوصی اقدام می‌شود.

همچنین محمدصادق شاکری ریس هیات فوتبال شهرستان یزد از همراهی و حمایت فرماندار و مسئولان اجرایی و ورزشی استان برای تقویت این رشته قدردانی کرد و تداوم آن را خواستار شد.

وی گفت: برای توسعه فوتبال در شهر ۷۰۰ هزار نفری یزد به همکاری و همیاری تمامی بخش‌های فرهنگی و ورزشی نیاز است و امیدواریم جایگاه آن در سطح کشور روز به روز ارتقا یابد.      

یزد ۱۵۰ داور فوتبال دارد که از این تعداد ۳۵ نفر به صورت فعال در قضاوت لیگ‌های کشور حضور دارند.  

استان یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت،۴۸ هیات ورزشی استانی، ۴۰۰ هیات شهرستانی و ۶۲ هزار ورزشکار بیمه شده دارد و در حال حاضر ۳۰ تیم فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی یزد در لیگ‌های کشوری در رده سنی پایه حضور دارد.

نماینده یزد در مجلس : شهرداری و اعضای شورای شهر به مشکل معابر محله قاسم‌آباد پیگیری کنند

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: پیاده‌روسازی و مبلمان شهری محله قاسم‌آباد رعایت نشده و باید اعضای شورای شهر و شهرداری برای حل مشکل اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، محمد صالح جوکار شامگاه جمعه در بازدید از محله قاسم‌آباد یزد در نشستی با مردم در جریان مسایل و مشکل آنها قرار گرفت و افزود: ساماندهی معابر و رسیدگی به زیباسازی و مبلمان شهری جزو مطالبه مهم شهروندان است .

وی با اشاره به اینکه قاسم‌آباد از  ۲ بخش تشکیل شد ادامه داد: این محله یک بخش قدیمی و یک بخش جدید دارد که هر دو بخش مشکل خاص خود را دارد  و بافت قدیمی شامل بافت تاریخی و جدید است و برخی بناهای جدید در آن بنا شد که ظاهر خوبی ندارد.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از دیگر مشکلی که مردم دارند وجود راه‌آهن است و زمین‌هایی که افتاده و محله بدون فضای سبز است مقرر شد شهرداری در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و جلساتی با مسئولان راه آهن برگزار شود.
جوکار با بیان اینکه رسیدگی به مطالبه مردم جزو وظایف مسئولان است تصریح کرد: همکاری مردم با مسئولان و پیگیری مسایل و مشکلات جزو موارد مهمی است که باید همواره مدنظر قرار گیرد و همه باید در کنار شهروندان به دنبال اعتمادآفرینی باشیم.

در این بازدید و نشست شهروندان به اهمیت رسیدگی به وضعیت عمرانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی اشاره کردند و رسیدگی و پیگیری نماینده مجلس شورای اسلامی را خواستار شدند.

محله قاسم آباد در محدوده‌ مرکزی شهر یزد واقع شده و از شمال با بلوار کوثر و خیابان طلوع، از شرق با بلوار فردوسی، بلوار امیرکبیر، بلوار رشتی و خیابان وقف و از جنوب با میدان امام موسی صدر، میدان دانش آموز، بلوار جوان، بلوار آیت الله خامنه ای  محدود شده و در مجاورت محله‌های ‌آبشاهی، راه آهن، عیش آباد، شهرک دانشگاه، سیلو، جوان، ولایت و شهرک دارایی  قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha