۱۸۱ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت پاییزه گندم رفت

مشهد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح کشت دیم و آبی گندم پاییزه امسال این استان به ۱۸۱ هزار هکتار رسید.

غلامرضا ساربان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای پاییز امسال کشت ۱۲۶ هزار هکتار گندمزار آبی به استان ابلاغ شد که با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول از سوی دولت، با استقبال کشاورزان روبه رو شدیم و به تعهد این میزان کشت رسیدیم.

وی ادامه داد: همچنین سطح کشت پاییزه گندم دیم برای خراسان رضوی ۱۳۸ هزار هکتار ابلاغ شد اما به علت کاهش شدید بارش، تاکنون امکان کشت در همه اقلیم های استان میسر نشده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر این اساس تاکنون ۴۰ درصد از مساحت ابلاغی، معادل ۵۵ هزار هکتار کشتزار استان زیر کشت گندم دیم رفته است.

وی افرود: مطابق مطالعات پژوهشی و یافته‌های کارشناسی در بخش کشاورزی، وضعیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی بین ۳۵ تا۵۰ درصد بر میزان تولید و بهره‌وری کشت و برداشت محصولات تاثیرگذار است.

ساربان ادامه داد: پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی برای بخش کشاورزی این استان تاکنون دقیق بوده است.

وی گفت: بر همین اساس پاییز امسال در خراسان رضوی بسیار کم باران بود بطوری که فقط ۱۱.۴ میلیمتر بارش در استان ثبت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: حجم بارش ثبت شده پاییز امسال در این استان در مقایسه با دوره آماری حدود ۶۵ درصد کمتر شده است. 

وی ادامه داد: با این وجود بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی امیدواریم بخشی از کمبود بارش پاییزی امسال خراسان رضوی، در طول فصل زمستان جاری که نخستین روزهای آن را پشت سرگذاشته‌ایم، جبران شود.

بخش کشاورزی خراسان رضوی تنها منبع تامین معیشت افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری روستاییان این استان است.

خراسان رضوی با پهنه‌ای معادل هفت درصد کل مساحت کشور، ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع وسعت و ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر و سه هزار و ۲۸۱ روستا دارد.

اقلیم خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی در ۲ دهه اخیر به شدت تحت تاثیر خشکسالی بوده بطوری که این پدیده تاکنون خسارات فراوانی به کشاورزان، باغداران و دامداران این خطه تحمیل کرده است. کاهش تولید در همه این بخشها همراه با مشکلاتی نظیر تورم، افزایش هزینه‌های تولید و کارگری، رشد فزاینده بهای نهاده‌های دامی و کشاورزی و تحریم، زخمی عمیق بر پیکره خسته کشاورزی خراسان رضوی زده است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین با کار و تلاش ۳۶۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. 

۱۲۵ هزار هکتار کشتزارهای این استان نیز به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که به دلیل به کارگیری روش دیم، به شدت تحت تاثیر بارش نزولات آسمانی است. 

بخش باغبانی خراسان رضوی هم با تولید ۳۸ گونه مختلف در سطح ۳۷۲ هزار هکتار باغ، تولیدکننده حدود ۴۳ درصد از درآمد ناخالص کشاورزی استان و از این دارای حیث جایگاه نخست در کشور است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha