کمین موج ششم کرونا برای واکسن‌گریزان

تهران- ایرنا- چند روزی از مشاهده رسمی ورود کرونای اومیکرون در کشور می‌گذرد. پزشکان بسیاری نسبت‌ به طغیان این نوع از کرونا هشدار داده‌اند اما تاکنون محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی اعلام نشده است و همین مسأله موجب شده تا نگرانی‌ها از بابت ابتلا به این سویه جدید افزایش یابد.  

رسانه‌های مختلف چهارم دی، نگاه ویژه‌ای به وضعیت شیوع سویه جدید در کشور داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش‌ها و گفت وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

رسانه‌های اعتدالگرا

کاسبی میلیاردی از واکسن‌ستیزی

روزنامه همشهری از پشت پرده تبلیغ و فعالیت گروه‌های مخالف واکسیناسیون علیه کرونا به ارائه گزارشی پرداخت و نوشت‌: بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشتر کسانی که در فضای مجازی علیه واکسن‌ها تولید محتوا و به‌صورت ساختاریافته فعالیت می‌کنند، اهداف از پیش تعیین شده‌ای دارند. بررسی بسیاری از محتواهای تولیدشده از سوی آنها در نهایت به سمت تبلیغ داروهایی است که مطالعات تأیید شده ندارند و حتی گفته می‌شود برای سلامت مضر هستند. اینها را احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی که در زمینه فعالیت واکسن‌ستیزان فعالیت می‌کند، به همشهری می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «ما با افراد معدودی مواجهیم که مدرک مرتبط با رشته‌های پزشکی دارند اما باز هم علیه واکسن‌ها اظهارنظر می‌کنند. بیشتر مباحث مطرح شده از سوی آنها در پایین‌ترین سطح از توجیهات قرار دارد. همچنین براساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، مشخص شده که بیشتر سرگروه‌های جریان مخالفت با واکسن‌ها اغلب با تولیدکنندگان داروهایی ارتباط دارند که درباره محصولات آنها هیچ‌گونه مطالعات بالینی مورد تأییدی وجود ندارد. آنها با این روش، دنبال فضایی برای جذب مشتری و فروش محصولات‌شان هستند. آنها به مردم می‌گویند واکسن نزنید و سپس با تبلیغ داروهایشان، اعلام می‌کنند که از طریق همین داروها می‌توانند سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند یا میزان استرس‌شان را کم کنند. گروهی از افراد هم فریب این اظهارنظرها را می‌خورند و هزینه‌های کلان برای خرید داروهایی می‌دهند که هیچ منفعتی برای سلامتی‌شان ندارد.»

مهری یکی از چالش‌های موجود برای پاسخگویی به دلایل ضدواکسن‌ها را فرصت کم در رسانه‌ می‌داند و تأکید می‌کند: «در یکی از جلسات، مخالفان واکسن ۵۳گزاره به‌عنوان دلایل رد واکسن مطرح کردند. بیش از ۴۰مورد از موارد مطرح شده را می‌توان از طریق علم اپیدمیولوژی به‌طور قانع‌کننده پاسخ داد اما نیاز به زمان دارد و نمی‌توان تنها در ۲دقیقه این مباحث را جمع‌بندی کرد.» او به برخی از این ادعا اشاره می‌کند: «آنها می‌گویند چرا واکسن‌ها با مجوز اضطراری تزریق می‌شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که صدور مجوز اضطراری به معنی قابل تأیید نبودن یک دارو یا یک واکسن نیست، بلکه به‌دلیل مرگ‌ومیر قابل توجه ناشی از پاندمی‌ها ازجمله کرونا، اضطرار داریم که نخستین خطر بیماری یعنی مرگ را کاهش دهیم. این دیدگاه جدید نیست و از سال‌ها پیش هم وجود داشته است که در دوران پاندمی یکی از اقدامات مهم جلوگیری از مرگ بر اثر بیماری است. به همین دلیل شاید عوارضی نادر از واکسن یا دارو وجود داشته باشد اما جلوگیری از مرگ روزانه صدها نفر دارای ارزش بیشتری از عوارض بسیار جزئی است. اما ضدواکسن‌ها از همین حربه برای ایجاد هراس در مردم استفاده و در مناظره‌ها، تریبون‌ها، فضای مجازی به بهانه روشنگری و اقناع‌سازی علیه واکسن‌ها صحبت می‌کنند.

سویه جدید کرونا جشن کریسمس را به عزا تبدیل کرد

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، اخباری که از ایالات‌متحده آمریکا در خصوص شیوع سریع سویه اُمیکرون کرونا در همه ۵۰ ایالت این کشور منتشر می‌شود نشان از شکست این ابرقدرت غربی در مقابل ویروس بسیار هوشمند است. یکی از مباحثی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خود به‌شدت بر آن تأکید داشت و مانند پتک بر سر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق می‌زد همین نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا و غلبه بر تبعات اقتصادی آن بود. اما هم‌اکنون به همگان ثابت‌شده که موضوع ساختار بهداشتی ایالات‌متحده مانند تمامی ساختارهای دیگر ازجمله سیاست خارجه این کشور خیلی به فرد رئیس‌جمهور ربطی ندارد و از پایه مشکل دارد. شرکت‌های بزرگ داروسازی آمریکا که روزی تمام تلاش خود را بر تولید واکسن گذاشته بودند تغییر سیاست داده‌اند و شروع به تولید قرص‌های ضد کرونا کرده‌اند زیرا بسیاری از افرادی که به سویه اُمیکرون مبتلا شده‌اند از میان افرادی هستند که دست‌کم دو دوز واکسن فایزر یا مدرنا یا یک دوز جانسون‌اند جانسون دریافت کرده‌اند. سازمان غذا و داروی آمریکا دومین قرص مقابله با اُمیکرون به نام مولنوپیراویر را هم تأیید کرده و به زودی این دارو وارد بازار می‌شود. اولین قرص ضد کرونا هم به نام پاکسولووید ساخت شرکت فایزر بود که تأییدیه گرفته بود تا از آن برای درمان بیماران مبتلا به اُمیکرون استفاده شود. گفته شده که تبعات احتمالی پاکسولووید از مولنوپیراویر کمتر است.

رسانه‌های اصولگرا

اوضاع نابسامان تالارهای پذیرایی در دوران کرونا

روزنامه ایران در گزارشی آورده است:‌ کم‌کم سر و کله میهمان‌های جشن پیدا می‌شود. با لباس‌های اتو شده و ادکلن‌هایی که از چند متری بوی آن به‌صورت می‌زند وارد سالن می‌شوند. راهنمای سالن مثل گذشته حوصله ندارد و با اشاره به راننده می‌گوید «هرجا دوست داشتی پارک کن. این پارکینگ به این بزرگی دیگه پر نمی‌شه. نهایت ۲۰ تا ماشین بیاد. عروسی هم عروسی‌های قدیم. مجبور بودیم ماشین‌ها را سپر به سپر پارک کنیم. این پارکینگ پر می‌شد و خیلی‌ها مجبور بودند تو خیابان پارک کنند. کرونا که آمد بساط عروسی و جشن جمع شد. حالا من ماندم و چند نفر دیگر که وظیفه پذیرایی از میهمان‌ها را دارند. خیلی از بچه‌های تالار دارند با ماشین مسافرکشی می‌کنند. الان هم اگر کسی جشن عروسی بگیره فقط اقوام درجه یک می‌آیند.» با آبی شدن وضعیت تهران و بسیاری از شهرهای کشور و کاهش مبتلایان به ویروس کرونا کم‌کم تالارهای تهران قدری رونق گرفتند. زوج‌های جوانی که دو سال برای آغاز زندگی مشترک و برپایی جشن عروسی لحظه شماری می‌کردند، این روزها درحالی مراسم می‌گیرند که بسیاری از میهمان‌ها از ترس ابتلا به کرونا حاضر نمی‌شوند به جشن بیایند. هفته گذشته هم رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران خبر از ورشکستگی ۸۰ درصد تالارهای تهران و بیکار شدن ۴۰ هزار نفر از کارکنان تالارها داد. زهره توکلی مدیر یکی از تالارهای غرب تهران است. تالاری با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر که دوسالی است دیگر خبری از هیاهوی میهمان‌ها در آن نیست. او می‌گوید: «کرونا فرهنگ جشن و مراسم عروسی را تغییر داد و دود آن به چشم تالارهای پذیرایی رفت. از وقتی سروکله کرونا پیدا شد، کار ما هم از سکه افتاد. خیلی از تالارهای پذیرایی اجاره‌ای هستند و ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان اجاره می‌دهند. خیلی‌ها از همین تالار نان سر سفره می‌بردند اما تعطیل شدن تالارها باعث شد بیکار شوند. همین تالار را می‌بینی چند صد میلیون تومان خرج دکور و تزئینات داخل آن کردیم. می‌خواستیم یک شب فراموش نشدنی برای عروس و داماد و میهمان‌های آنها رقم بزنیم. نزدیک به ۴۰ نفر هم در این تالار کار می‌کردند. خیلی از مشاغل مثل فیلمبرداری، گل‌آرایی و سفره عقد هم با ما کار می‌کنند که در این دو سال آسیب دیدند. تا قبل از کرونا جشن عروسی با هزار نفر میهمان هم داشتیم. همین پارکینگ برای پارک ماشین جا نبود و باید بیرون از تالار پارک می‌کردند. آن روزها جشن عروسی شور و حال خاصی داشت. با شیوع کرونا اولین جایی که تعطیل شد تالارها بودند. تصور می‌کردیم این تعطیلی موقت باشد و یکی دوماه بعد دوباره شروع به‌کار می‌کنیم. اما با هر پیک کرونا خیلی از عروس و دامادهایی که برای جشن عروسی روز خاصی را مشخص کرده بودند ودیعه را پس گرفتند و عروسی‌شان را لغو کردند. ما ماندیم و ۴۰ کارگری که بیکار شدند. ماهانه ۱۲۰ میلیون تومان هم اجاره تالار می‌دهیم. هزینه ثابت تالار هم ماهانه ۵۰ میلیون تومان است. خیلی از هم صنفی‌های ما نتوانستند اجاره بدهند و سراغ کار دیگری رفتند. متأسفانه با وجود اینکه می‌گفتند به تالارها وام می‌دهند و از آنها حمایت می‌کنند اما کاری انجام ندادند. خیلی از تالارهای این منطقه تعطیل کردند و حتی تغییر کاربری دادند.

وضعیت کرونایی کشور و نگرانی‌ها از سویه امیکرون

روزنامه صبح نو در گزارشی آورده است: نگرانی‌ها درباره امیکرون ازسوی پزشکان مطرح شده است و البته مردم هم تا حدودی به این مساله واکنش نشان داده و سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر رعایت کنند. از سوی دیگر، به مردم تاکید می‌شود که حتما واکسن کرونا را تزریق کرده و ضمن استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را هم در نظر بگیرند. وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در بازدید از خطوط تولید واکسن کووایران برکت به وضعیت واکسیناسیون و اثربخشی در برابر امیکرون اشاره کرد و گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا تا ۸۰درصد از ابتلا به امیکرون جلوگیری می‌کند. بهرام عین‌اللهی در ادامه تاکید کرد: افرادی که سه‌ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌شان می‌گذرد، حتما دوز سوم را تزریق کنند. به‌دلیل اینکه درصد بالایی از واکسیناسیون انجام شده بود، در هفته‌های گذشته تعدادی از مراکز واکسیناسیون، فعالیت نداشتند که با ورود امیکرون دستور داده‌ایم که تمامی مراکز دوباره فعال شوند. وزیر بهداشت به اهمیت جلوگیری از تجمعات اشاره کرد و گفت: اگر فردی به امیکرون مبتلا باشد و در محل‌های تجمع به‌ویژه اماکن سربسته حاضر شود، تمام حاضران در آن محل را درگیر می‌کند و تقاضای ما این است که مردم، تجمعات را کاهش دهند. واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر بیماران و ابتلا به فرم شدید کرونا، تاثیرگذار است و در کشور ما حدود ۸۷درصد از جمعیت هدف، دوز اول و حدود ۷۶درصد نیز، دو دوز را تزریق کرده‌اند. خواهش ما از مردم این است که واکسیناسیون را انجام دهند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

بازار موسیقی در روزگار پساکرونا

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: همه‌گیری کرونا به همه جهان و رشته‌های هنری آسیب زد اما شاید هیچ رشته‌ای به اندازه موسیقی از این همه‌گیری جهانی آسیب ندیده باشد. اگرچه در این مدت، هنرمندان موسیقی در جهان، سازها را از نوا نینداختند و سعی کردند به شکل‌ها و شیوه‌های مختلف، جهان را از سرود و موسیقی پر کنند و به دیگران امید ببخشند اما خاموش‌شدن کنسرت‌ها و کم‌شدن فعالیت هنرمندان، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تأثیرات اجتماعی موسیقی، آسیب‌زا بود. چراکه در این مدت بیشتر فعالیت هنرمندان موسیقی به انتشار تک‌آهنگ روی پلتفرم‌های انتشار موسیقی محدود شده بود و کمتر شاهد انتشار آلبوم‌های جدید بودیم. کنسرت تنها یک رویداد هنری نیست بلکه یکی از مهم‌ترین راه‌های گردش اقتصادی در موسیقی است. خاموش‌شدن کنسرت‌ها، به معنای ازدست‌رفتن درآمد گروه‌های موسیقی و بسیاری از شاغلان وابسته به آنها اعم از مسؤولان تبلیغات، سالن‌داران، صدابرداران و دیگر مشاغل وابسته است. امروز درحالی‌که واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص در کشور ما گستردگی قابل‌قبولی یافته است و بسیاری از اجتماعات دوباره با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی بازگشایی می‌شوند. بالاخره و پس از دو سال تعطیلی چراغ کنسرت‌ها هم روشن شدند. البته باید به یاد داشت ترس از شیوع سویه جدید کرونا به‌نام اُمیکرون، همین امروز بسیاری از تجمعات را در اروپا و برخی دیگر از کشورها دوباره به تعطیلی کشانده است. اگر در این زمینه بازگشایی کنسرت‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌ها و توجه به هشدارها همراه نباشد، ممکن است دوباره کرونا مشکل‌ساز شود و شعله‌کشیدن این بیماری منحوس و این طاعون قرن، بار دیگر چرخه تعطیلی و بیکاری موسیقیدانان را موجب گردد.

گریز نفت از مدار امیکرون!

روزنامه رسالت در گزارشی آورده است: قیمت نفت با وجود افزایش محدودیت های کرونایی از سوی دولت ها برای مقابله با شیوع سویه امیکرون ویروس کرونا، روز پنج شنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲/۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه اول دی ماه با کاهش ارزش دلار و افت ذخایر نفت آمریکا نیز افزایش یافته بود و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۰ سنت افزایش ۷۱.۳۲ دلار فروخته شد. این نوع نفت روز سه شنبه ۳.۷ درصد افزایش ارزش را ثبت کرد وهر بشکه نفت برنت با ۱۹ سنت افزایش ۷۴.۱۷ دلار معامله شد. بازار نفت در پی خبر شیوع سویه امیکرون با تهدید افت دوباره تقاضا برای سوخت مواجه بود، اما این خبر که واریانت امیکرون قدرت شیوع بیشتری نسبت به جهش های قبلی ویروس کرونا دارد ولی شدت بیماری زایی آن کمتر است، وضعیت بازارها را تا حدودی بهبود بخشید. این در حالی است که بهای جهانی نفت در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورها به علت اوج گیری دوباره همه گیری سویه جدید کرونا و عرضه مازاد در سه ماهه نخست سال آینده میلادی به پایین ترین میزان در چند ماه اخیر یعنی کمتر از ۸۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافته بود. اگرچه سازمان بهداشت جهانی خبر از پایین بودن شدت بیماری زایی امیکرون داده است اما شدت همه گیری آن می تواند به اعمال تدابیر محدودکننده بیشتری در اروپا و آسیا منجر شود، چون در حال حاضر هم بعضی از دولتها محدودیت های سفر سخت گیرانه ای را به منظور مقابله با شیوع امیکرون به اجرا گذاشته اند، همان طور که شدت گرفتن شیوع کرونا در سویه دلتا و افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش مجدد تقاضای جهانی نفت، قیمت آن را در معاملات بازارهای جهانی پایین آورده بود.

امیکرون و آنچه درباره خطرات ابتلا به آن باید بدانید

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با نگرانی‌ها درباره میزان سرایت پذیری سویه امیکرون و قدرت کشندگی آن، دانشمندان به طور گسترده اقدام به بررسی این سویه در محیط آزمایشگاهی کردند. گرچه شواهد اولیه حاکی از قدرت سرایت پذیری امیکرون بود، اما یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد این سویه به نسبت سایر سویه‌های کرونا قدرت کشندگی کمتری دارد. به تازگی محققان دانشگاه سلطنتی لندن اقدام به انتشار یافته‌های خود در این زمینه کردند. دانشمندان این دانشگاه اعلام کردند خطر بستری شدن در بیمارستان در افراد مبتلا به سویه امیکرون ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از افرادی است که به سویه دلتا مبتلا شده اند. سویه دلتا هم اینک سویه غالب کرونا در جهان محسوب می‌شود و بالاترین قدرت کشندگی را در میان ۵ سویه شناخته شده کووید ۱۹ دارد. به طور کلی تمامی شواهد نشان می‌دهد خطر بستری شدن به دلیل ابتلا به سویه امیکرون به میزان قابل توجهی کمتر از سویه دلتا است. ما این تحقیقات را از اول تا چهاردهم دسامبر بر روی افرادی که تست پی سی آر (PCR) آن‌ها مثبت اعلام شده بود انجام دادیم. دانشمندان مشاهده کردند خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا در هر دو افرادی که واکسن دریافت کرده بودند و یا قبلا یک بار به کووید ۱۹ آلوده شده بودند به یک میزان کاهش یافت. همچنین افرادی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند به میزان قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان در آن‌ها کاهش یافته بود، گرچه احتمال ابتلا به سویه امیکرون هنوز در آن‌ها بالاست. تنها افرادی که دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا را دریافت کرده اند از ایمنی بالاتری برای جلوگیری از ابتلا به امیکرون برخوردارند. پیشتر محققان در آفریقای جنوبی اعلام کردند ابتلا به سویه امیکرون ۸۰ درصد کمتر باعث بستری شدن افراد در بیمارستان نسبت به سویه دلتا می‌شود.

واکسن‌سازان ایرانی حمایت شوند

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قانعی درباره ضرورت انجام طرح‌های مطالعاتی واکسن کرونا در شرایط فعلی، گفت: انجام این مطالعات از نظر ما لازم است؛ یک زمانی می‌گفتند چرا این همه واکسن تولید می‌کنید؟ و الان مشخص شده کسی که دو واکسن قبلی را مثلا از نوع ویروسی تزریق کرده است، واکسن دز سوم را باید پروتئینی تزریق کند و بنابراین اگر کشوری خودش این توانایی را داشته باشد، لازم نیست مجددا واردات انجام دهد. مشخص شد که  هر واکسن اثری مخصوص خواهد داشت؛ مثلا واکسن اسپوتنیک در کاهش مرگ و میر موثرتر است، واکسن‌های پروتئینی را می‌توان به اطفال تزریق کرد و... و. اکنون سوال می‌شود چرا با اینکه اکثر جامعه واکسن زدند بازهم واکسن تولید می‌کنید؟ باید گفت این تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می‌شود و سال بعد واکسن لازم نداریم. اگر غفلت کنیم فناوران ما نسبت به حضور در عرصه دلسرد می‌شوند لذا باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولید کننده هم حمایت شود تا تولید واکسن به شیوه‌ای باشد که بتوان کل کشور را ظرف دو ماه واکسینه کرد. قطعا جهش‌های ویروس را خواهیم داشت و تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹، واکسن است. هر کسی که دو دز واکسن قبلی را از یک نوع زده است منعی برای دریافت دز سوم از همان نوع واکسن را ندارد اما ارجح این است که اگر کسی دو واکسن اول را بر پایه ویروسی تزریق کرده است، دز سوم را بر پایه پروتئینی تزریق کند و اگر دو واکسن اول را از نوع ویروس غیرفعال تزریق کرده است، ‌ دز سوم را بر پایه پروتئینی دریافت کند. مطالعات نشان داده است واکسیناسیون ترکیبی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

خطر انفجار اُمیکرون از حاشیه شهرها

روزنامه آرمان‌ملی در گزارشی آورده است: ثبت رکــوردهای جدید ابتلای روزانه به کرونا در فرانسه، انگلیس و ایتالیا ادامه دارد. رکورد ابتلای روزانه به اُمیکرون با ۱۱۹ هزار و ۹۱ هزار نفر به ترتیب در کشورهای انگلستان و فرانسه شکسته شده است. تاکنون ده‌ها مرگ اُمیکرونی در کشـــورهای عضو اتحادیه اروپا گزارش شده است. در کشــورهای آسیایی نیز اکنون ویروس اُمیکرون سر باز کرده و با قرنطینه کامل یک شهر ١٣ میلیون نفری در چین، بیماری کرونا می‌رود که این قاره را نیز درنوردد. گسترش حیرت‌آور بیماری کرونا از طریق ویروس جدید به گونه‌ای است که ایالات متحده آمریکا ناگزیر شده است که اجازه تولید و فروش داروی خود تحت عنوان فایزر را صادر کند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا مجبور شده تا مجوز استفاده اضطراری از دومین داروی کرونا در این کشور به نام قرص مرک را صادر نماید و تولید و مصرف آن برای ۹۵ کشور جهان از جمله ایران را مجاز به‌شمارد. گفته می‌شود که با قرص مرک از خطر بستری و مرگ بیماران پرخطر مبتلا به کووید ۱۹ تا ۳۰ درصد کاسته می‌شود. در مقایسه، قرص فایزر تا ۸۹ درصد در پیشگیری از بستری یا مرگ بیماران پرخطر مبتلا به کرونا موثر است.  اوضاع در کشور ما نیز بحرانی به‌نظر می‌رسد و دست کمی از وضعیت آشفته در کشورهای دیگر ندارد. خطر شیوع انفجاری سویه اُمیکرون بالا گرفته و کارشناسان دائم در حال هشدار هستند. تفاوت سویه اُمیکرون ویروس کرونا با دیگر سویه‌های این ویروس، نگرانی‌ها را نسبت به شیوع سریع‌تر آن ظرف یک هفته آینده دوچندان کرده است. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به خطر شیوع تصاعدی و انفجاری سویه اُمیکرون در ایران هشدار داده است. او عنوان کرده که «با توجه به اینکه اُمیکرون و دلتا به‌طور همزمان گردش می‌کنند، خطر نوترکیبی ویروس جدید با دلتا هم وجود دارد که شاید منجر به واریآنتی‌بسیار خطرناک‌تر شود. اگر اجازه داده شود تا اُمیکرون آزادانه بچرخد، بیش از ۵ برابر دلتا می‌تواند سریع‌تر یک پیک را به وجود آورد» بنابراین با ورود سویه اُمیکرون به کشور باید احساس خطر کرد و دولت باید محدودیت‌هایی مانند آموزش مجازی و دورکاری کارکنان را بازگرداند.

خطر شیوع انفجاری «اُمیکرون»

به گزارش ایسنا، علیرضا ناجی با اشاره به خطر افزایش تصاعدی و انفجاری کرونا با سویه اُمیکرون، گفت: واریانت جدیدی را که به نام اُمیکرون وارد کشور شده، باید به دلیل خصوصیاتی که دارد، بسیار بسیار جدی در نظر بگیریم. از نظر میزان انتقال و سرعت شیوع حتی اگر بخواهیم آن را با دلتا که انتقال‌پذیرترین ‌واریانتی بود که شناسایی شد، مقایسه کنیم، می‌بینیم که میزان انتقال و سرعت شیوع اُمیکرون از دلتا هم بیشتر است. در برخی مناطق در انگلستان دیده شده که تعداد افرادی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند، در هر کمتر از دو روز دو برابر می‌شود که به این معناست که این واریانت سرعت بسیار بالایی دارد. این دو برابر شدن در مناطقی که اکثر افراد واکسن هم تزریق کرده‌اند، دیده شده است. در عین حال اگر اجازه دهیم که اُمیکرون آزادانه بچرخد ۵.۲ برابر دلتا می‌تواند سریع‌تر یک پیک را به وجود آورد؛ یعنی بسیار بسیار سرعت بالایی دارد. در عین حال با توجه به خصوصیات گریز از سیستم ایمنی که دارد و شاهدیم که هم در افرادی که واکسن تزریق کردند و هم کسانیکه قبلا به کرونا مبتلا شدند، نسبت به ابتلا به این واریانت حساس هستند و باید این واریانت را جدی گرفت. مطالعات نشان داده است که این واریانت واکسن را ضعیف کرده است. به طوری که حتی درباره فایزر، دیده شده که اُمیکرون اثرات آن را نزدیک به ۴۱ برابر کاهش می‌دهد. در حالی که این واکسن در برابر دلتا ۲۰ برابر ضعیف شده بود. بنابراین باید این سویه را جدی گرفت؛ چراکه این خطر هم وجود دارد که هرچقدر اُمیکرون بچرخد، باتوجه به سرعت رشد و واکسن‌گریزی که دارد، حتی می‌تواند به ظهور واریانت‌های خطرناک‌تر منجر شود. در عین حال امکان تغییر خود ویروس هم بر اثر چرخش وجود دارد. همانطور که درباره دلتا هم شاهد بودیم که از زمانیکه در هندوستان ایجاد شد تاکنون ۲۵ زیرشاخه پیدا کرده که یکی از آن‌ها دلتاپلاس با میزان انتقال بیش از دلتا است. درباره اُمیکرون هم بااینکه هنوز چیزی از ظهورش نگذشته، سه زیرشاخه از آن می‌شنویم. حال باید مطالعات درباره آن وسیع‌تر شود. در عین حال باتوجه به اینکه اُمیکرون و دلتا به طور همزمان گردش می‌کنند، خطر نوترکیبی آن با دلتا هم وجود دارد که شاید منجر به واریانتی بسیار خطرناک‌تر شود.

مرگ و میر اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی بالاتر نیست

مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا درباره علایم سویه اومیکرون گفت: چند نکته مهم در ارتباط با سویه اومیکرون وجود دارد، اولا اینکه که شواهد نشان داده است این سویه کمتر کیسه‌های هوایی را در ریه‌ها درگیر می‌کند و بیشتر در مجاری هوایی قرار می‌گیرد. وقتی کیسه هوایی درگیر نشود، مرگ و میر کمتر می‌شود. بنابراین تاکنون شواهد نشان داده مرگ و میر این سویه نسبت به سویه‌های قبلی بالا نیست.سویه‌های کرونا علت مرگ شان این بود که کیسه هوایی را درگیر می کردند و باعث عدم تنفس می‌شدند و فرد نمی‌توانست اکسیژن بگیرد. کسانی که سه دوز واکسن زده اند، عوارض بسیار کمتری نسبت به کسانی که دو دوز واکسن زده اند داشتند. بنابراین توصیه جدی این است که بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت که فاصله واکسیناسیون دوز سوم را به سه ماه کاهش داده است، کسانی که در شهریور ماه دو دوز واکسن گرفته‌اند در حال حاضر برای دوز سوم مراجعه کنند. نام دوز سوم را یادآور یا بوستر نمی‌گذاریم و به آن دوز سوم می‌گوییم. به این دلیل که برای مقابله با این ویروس به جای دو دوز به سه دوز واکسن نیاز داریم و در حال حاضر تزریق ۳ دوز واکسن به معنای واکسیناسیون کامل است. الان فرصت بسیار خوبی است و ما در حال حاضر به  اندازه کافی واکسن در کشور داریم. برای مقابله با این سویه هم توانایی داریم اگر بتوانیم ظرف یک تا دو ماه دوباره کل کشور را واکسینه کنیم، می توانیم وضعیت کلی کشور را حفظ کنیم. مناسب‌ترین زمانش هم الان است به این دلیل که کشور در وضعیت آبی است و تعداد بیماران زیاد نیست. اما اگر تعداد بیماران زیاد شود، باز دچار مشکل می شویم. بنابراین هم راه برای مقابله وجود دارد، هم به میزان کافی واکسن داریم و هم شواهد علمی وجود دارد که چگونه با این سویه مقابله کنیم.

قرنطینه هوشمند در راه است

به گزارش سایت خبری نامه نیوز مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی درباره جزئیات قرنطینه هوشمند، گفت: این اقدام ارزشمندی است؛ به جای اینکه برای مشاغل محدودیت ایجاد کنیم؛به همین علت بی عدالتی اجتماعی خواهیم داشت؛ چون برخی مشاغل به دلیل اینکه صرفا تماس در آن زیاد است، بدون اینکه تقصیری متوجه صاحبان آن مشاغل باشد شامل محدودیت می‌شدند. با اجرای قرنطینه هوشمند به جای اینکه محدودیتی برای مشاغل خاص و صاحبان مشاغل ایجاد شود افرادی که از واکسیناسیون استقبال نکرده‌اند از یکسری فعالیتها و تعاملات اجتماعی دچار محدودیت می‌شوند. موضوعی که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد باید زمانی این موضوع را اجرایی کنیم که واکسن به اندازه کافی در اختیار افرادی که تقاضا و تمایل برای واکسن دارند رسیده باشد و دو مرحله دز را تزریق کرده باشند و دو هفته از واکسیناسیون آنها گذشته باشد. ‌همچنین هر فردی که انتظار می‌رفته واکسن را تزریق کند هم واکسن را دریافت کرده باشد و هم انتظار ایمنی از واکسیناسیون را دو هفته بعد از دز دوم داریم. بعد از این مدت خیلی مناسب است تا محدودیت اجرا شود و این  در راستای عدالت اجتماعی است و بر خلاف عده ای که می گویند این ناعادلانه است، اصلا این طور نیست و بسیار عادلانه است.

جمع‌بندی:

احتمال اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا با ورود سویه جدید این ویروس به نگرانی‌های تازه‌ای در این زمینه دامن زده، سویه‌ای که از سوی سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون نام گرفته است. اهمیت این مسأله سبب شد تا رسانه‌های اعتدالگرا مطالبی را در این باره منتشر کنند. پشت پرده تبلیغ و فعالیت گروه‌های مخالف واکسیناسیون علیه کرونا و همچنین ورود سویه جدید کرونا در آستانه سال نو میلادی از جمله مهمترین مطالبی است که رسانه‌های اعتدالگرا بدان پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصولگرا نیز از بی‌توجهی برخی از افراد نسبت به خودداری از تزریق واکسن و آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا خبرهایی را منتشر کرده‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در پی نظرات کارشناسانه موضوع قرنطینه هوشمند را به عنوان بهترین عامل برای کنترل و مهار شیوع ویروس کرونا بررسی کرده‌اند و مطالبی را در این زمینه انتشار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha