زنگ خطر بحران جمعیت در اردستان

۶ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۷
کد خبر: 84589776
زنگ خطر بحران جمعیت در اردستان

کاشان - ایرنا - بحران جمعیت که به عنوان موضوعی فراگیر در ایران و جهان مطرح شده، در شهرستان اردستان در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است؛ موضوعی که مسوولان این شهرستان از آن به شدت اظهار نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از جمله ایران در برهه کنونی نگرانی زیادی از پیری و کهنسالی جمعیت خود دارند و در این راستا سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری زودتر برای جوان شدن کشور در نسل‌های آینده اتخاذ می‌کنند.

بر این پایه، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۲۴ مهر امسال توسط کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ۲۴ آبان طی نامه‌ای از سوی رییس جمهور ابلاغ شد.

مسایل و مشکل‌های مختلفی سبب کاهش محسوس زاد و ولد در شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفری اردستان در شمال شرقی اصفهان شده و البته شیوع ویروس کرونا نیز بر شدت آن افزوده است.

ضرورت اجرای قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری

فرماندار اردستان گفت: این شهرستان با بحران پیری و سالمندی جمعیت و کاهش زاد و ولد مواجه شده است، به طوری که تمایل به فرزندآوری و یا داشتن فرزند در بین زوج‌های جوان کاهش محسوس داشته و برای واکاوی و تحلیل آن باید مولفه‌های خاصی را مدنظر داد.

حمیدرضا تاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آمارهای موجود، کاهش جمعیت در کشورمان و از جمله اردستان در حال تبدیل شدن به یک معضل و بحران اجتماعی مطرح است و به همین دلیل قانون حمایت از خانواده و در راس آن فرزندآوری در مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی رییس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شد که باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: وضعیت موجود کشور نشان می‌دهد با اذعان به موضوع اقتصاد به عنوان نخستین چالش برای ازدواج و فرزندآوری جوانان، نمی‌توان همه مشکل‌ها را به این مهم گره زد، بلکه گزینه‌های دیگری وجود دارد که در این راه اخلال ایجاد می‌کند که نیازمند فرهنگ‌سازی و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری است.

فرماندار اردستان اظهار داشت: تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری یکی از راه‌های مقابله با این پدیده است که امتیازهای زیادی برای زوج‌های جوان برای تشویق به فرزندآوری دارد.

تاملی با بیان اینکه در این قانون تکلیف هر دستگاه مشخص شده است، افزود: نباید از تغییر فرهنگ غافل شد و نمی‌توان گفت اقتصاد موجب کاهش فرزند آوری شده چراکه در بین ثروتمندان نیز این موضوع رواج یافته، استفاده از سیره اهل بیت در تحکیم خانواده و فرزند آوری به عنوان یک ضرورت باید مد نظر باشد و لازم است مرکز های فرهنگی تبلیغی به سمت این مسئله بروند و به حساسیت آن پی ببرند.

وی با بیان اینکه توسعه وپیشرفت یک شهرستان زمانی رخ می‌دهد که پنجره جوانی جمعیت باز باشد، ادامه داد: جمعیت جوان تعیین‌کننده پیشرفت و شکل‌گیری کارها در جامعه است.

فرماندار اردستان با اشاره به اینکه تشکیل کمیته فرهنگی در راستای اجرای این قانون ضروری است، تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی شهرستان در حد و اندازه‌ای است که بتواند جوابگوی نیاز اقتصادی زوج های جوان برای فرزندآوری باشد که خانواده‌ها باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

۶۰ درصد خانواده‌های اردستان کمتر از سه فرزند دارند

رییس مرکز بهداشت اردستان گفت: طبق آمار موجود نزدیک به ۶۰ درصد خانواده‌های شهرستان دارای یک تا ۲ فرزند و یا بدون فرزند هستند که افزایش نسل را محدود می‌کند.

زنگ خطر بحران جمعیت در اردستان

رضا اشرفی افزود: کرونا چرخه‌های گوناگونی را به هم ریخته و جمعیت را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که در ۲ سال اخیر ۲۰ درصد خانواده‌ها به داشتن یک فرزند اکتفا کرده‌اند و زمانی به درجه‌ای می رسیم که دیگر دیر شده و کاری نمی‌توان کرد.

وی بابیان اینکه ازدواج به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، تصریح کرد: طبق آمار رسمی ۱۳ میلیون جمعیت در سن ازدواج در کشور مشکل اقتصادی و فرهنگی دارند که نیاز است موضوع فرزندآوری بیشتر مورد توجه قرار گرفته و روی آن کار کرد.

رییس مرکز بهداشت اردستان اضافه کرد: افزون بر هشت هزار نفر زن در سن باروری در شهرستان وجود دارد، ۱۹ درصد جمعیت سالمند و نرخ باروری ۱.۴۲ و از نرخ کشوری (۱.۶ تا ۲ درصد) پایین‌تر است.

کاهش ۱۱ درصدی تولد در اردستان

رییس اداره ثبت احوال اردستان گفت: شمار تولد در ۹ ماهه سال جاری ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

ناصر خورسند افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۲۸۳ واقعه ولادت به ثبت رسیده، در صورتی که در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ این تعداد ۳۱۹ واقعه بوده و در مجموع‌ در سال ۹۹ تعداد ۴۲۳ موالید و ۴۶۶ فوت در شهرستان به ثبت رسیده که به دلیل شیوع ویروس کرونا افزایش فوت را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۹۹ میزان ثبت ازدواج‌ ۱۸۱ واقعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۳۷ مورد، افزایش چشمگیری دارد؛ ثبت طلاق نیز در ۹ ماهه سال ۹۹ شهرستان ۹۴ واقعه بوده که در هشت ماهه سال جاری این تعداد به ۸۰ واقعه کاهش یافته و هنوز آمار طلاق آذر ماه از طریق دفتر خانه‌ها به ثبت احوال اعلام نشده است.

جوانان تمایلی به ازدواج ندارند

مسوول امور بانوان فرمانداری اردستان بابیان اینکه با تاسف اغلب جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، تصریح کرد: مشکل اقتصادی، کمبود اشتغال، هزینه سنگین فرزند آوری و تغییر فرهنگ زندگی موجب شده کاهش جمعیت و فرزندآوری را به همراه داشته باشد.

زنگ خطر بحران جمعیت در اردستان

مریم عرب افزود: اجرای قانون حمایت از خانواده و فرزند آوری مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است که بایستی از سوی دستگاه های مربوطه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: تصویب این قانون برای مدت هفت سال صورت گرفته و همکاری و حمایت دستگاه‌های مربوطه را می طلبد؛ این قانون خانواده‌های علاقه‌مند به فرزندآوری را مورد حمایت تسهیلاتی و دیگر موارد قرار خواهد داد تا با موضوع پیری جمعیت و کاهش نرخ تولد مقابله کند.

تصویت و ابلاغ قانون‌های حمایتی برای ترغیب مردم به فرزندآوری راهکار بسیار مناسبی برای جلوگیری از تشدید بحران جمعیت است اما آنچه نباید فراموش شود آنکه نگاه و حمایت‌های صرف اقتصادی شاید برای تحقق این هدف جوابگو نباشد و باید اصلاح رویه‌های نادرست گذشته، فرهنگ‌سازی و امیدبخشی نیز به طور همزمان برای ترغیب مردم به فرزندآوری مدنظر مسوولان قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha