رییس اتاق بازرگانی زنجان: تغییر سیاست‌ از عمده مشکلات سرمایه‌گذاری است

زنجان-ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان عمده مشکلات مطرح شده در حوزه سرمایه گذاری استان زنجان را غیرقابل پیش‌بینی بودن محیط کسب و کار و تغییر قیمت‌های مواد اولیه، عنوان کرد و گفت: تغییر سیاست ها، وجود انحصار، انتظار امتیاز و یا هر نوع رانت هم، از دیگر مشکلات این حوزه است.

 علی یگانه فرد در شصت و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه عمده مشکلات بیان شده از سوی فعالان اقتصادی در گزارش های مربوط به پایش محیط کسب و کار، بی ثباتی سیاستها، تغییرات قوانین و مقررات و دشواری تامین مالی است، افزود: امید است در ۶ ماهه دوم وضعیت استان زنجان بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به  اینکه اتاق بازرگانی زنجان، در  توسعه تجارت، اولین اتاقی بود که نقشه راه تجارت خارجی را تدوین کرد، تصریح کرد: این نقشه راه در ادامه مسیر، تکمیل و به روز رسانی می‌شود، اگرچه  مسائلی مانند کرونا موجب شد که بخش‌هایی از این نقشه راه، جنبه عملی پیدا نکند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان اظهار کرد: نقشه راه تجارت خارجی استان مورد استقبال همه اتاق‌های ایران قرار گرفته و امید است با حمایت و پشتیبانی استاندار،  این نقشه راه در استان، عملیاتی و تجارت خارجی از وضعیت فعلی ارتقا و بهبود پیدا کند.

یگانه فرد از انتخاب اتاق بازرگانی زنجان به عنوان اتاق معین کار با کشور اوگاندا خبر داد و گفت: برنامه های مربوط در این خصوص و توسعه تجارت خارجی در حال تدوین است و برنامه دعوت از سفرا در استان صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۳۰ رایزن بازرگانی در استان زنجان حضور خواهند داشت، تصریح کرد: این برنامه ۲ روزه طی یک ماه آینده صورت خواهد گرفت و رایزنان بازرگانی در حال آموزش برای اعزام به ۳۰ کشور هستند که فرصت بسیار مطلوبی برای استان است.

 رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه از ظرفیت حضور این رایزنان در استان، نهایت استفاده  صورت می گیرد، گفت: پتانسیل‌های استان را به آنها معرفی و به عنوان نماینده استان در کشورهای مختلف حضور داشته و فرصت توسعه تجارت برای استان زنجان فراهم می شود.

یگانه فرد  با اشاره به اینکه  شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در کشور از سال ۱۳۸۹  شکل گرفته است و دبیرخانه آن در اتاق مستقر است، افزود: مصوبه ها  و گزارش های نشست های شورا برای اتاق ایران و وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی  خاطرنشان کرد: جلسات شورای گفتگو در استان زنجان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در شش ماهه اول سال، با توجه به تغییرات رخ داده، ۵ جلسه اصلی و از ابتدای سال تاکنون ۱۲ جلسه کارشناسی در استان برگزار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: شورا تاکنون ۲۰ مصوبه ملی داشته و در مجموع  ۸۳ درصد مصوبات آن، تاکنون محقق شده است.

یگانه فرد با اشاره به اینکه پایش محیط کسب و کار نیز از سوی اتاق ها انجام می شود، اظهار کرد: در این بخش استان زنجان رتبه ۵ را در اختیار دارد که جا دارد از مدیران مربوطه و بخش خصوصی تقدیر شود.

وی در ادامه ،گزارشی  در خصوص وضعیت فرایندهای جذب سرمایه گذاری و قوانین و موانع مختلف کسب و کار ارائه داد که در آن اشاره و پیشنهادهایی  در راستای حل مشکلات موجود و برداشتن  موانع کسب و کار از پیش پای سرمایه گذران مطرح شد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی زنجان در سفر ریاست  جمهور به استان زنجان، اتاق بازرگانی توانست مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و فعالان اقتصادی را در حوزه های مختلف در ۱۰ بخش به رئیس‌جمهور ارائه کند.

وی ادامه داد: پس از یک هفته، گزارش اتاق بازرگانی زنجان اتاق به ۱۲ وزیر و معاونان رئیس جمهور و مدیران و مسئولان برای بررسی و رسیدگی  ابلاغ شده که نقطه امیدی است، برای پیگیری مشکلات و موانع و ارائه راهکارها در گزارشات کارشناسی برای خروج از وضعیت کنونی و عبور از آن است.

عدم هماهنگی بین دستگاهی در مسیر سرمایه گذاری سرمایه گذار را سردرگم کرده است

 سهند علی فلاحی نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز با بیان اینکه مشکلات  بسیاری در بخش سرمایه گذاری وجود دارد، اظهار داشت: عدم هماهنگی بین دستگاهی در مسیر سرمایه گذاری، یکی از مشکلاتی است که سرمایه گذار را سردرگم کرده است.

وی با بیان اینکه در عملیاتی کردن برنامه ها،  به شعارها و صحبت ها، به خوبی عمل نشده و در برخی موارد عملکرد یک دستگاه سرمایه گذار را از استان خارج کرد، گفت: شرایط کنونی شرایط ویژه است و انتظار این است که سرمایه گذار در مسیر دچار مشکل نشده و بتواند به سهولت کار کند.

اعتماد به سرمایه گذاران و انتخاب مدیرانی جسور می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

صمد یوسفی اصل عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه سرمایه گذار و فعال اقتصادی که در شرایط کنونی و با این مشکلات در استان و کشور حضور دارد عاشق کشور و پیشرفت آن می باشد، اظهار کرد: مشکلات عدیده کار را برای سرمایه گذار در این حوزه سخت کرده و این روند موجب دلسردی سرمایه گذار شده  و این مشکلات بر سر راه و موانع کسب و کار موجود است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل در اجرا بوده و در این مسیر مشکلات عدیده موجب سردرگمی سرمایه گذار می شود، گفت: اعتماد به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و انتخاب مدیرانی جسور می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha