۵ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84590918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی چهار درصد از میانگین کشور بیشتر است

بجنورد- ایرنا -رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: مرکز ملی آمار ایران در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که نرخ مشارکت اقتصادی در این استان ۸۶۳ هزار نفری چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است.

حسن پارسی پور روز یکشنبه در کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری خراسان شمالی اظهار داشت: دومین استان در سطح کشور هستیم که نرخ مشارکت اقتصادی بالا داریم و نشاندهنده این است که جمعیتی آماده به کار و فعالیت داریم.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی همواره در شاخص نرخ مشارکت وضعیت خوبی داشته و از متوسط کشوری بالاتر بوده است اما مردم آن از اشتغال ناقص رنج می برند.  

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نرخ اشتغال ناقص استان را ۱۸.۵ درصد عنوان کرد و افزود: کشاورزی و دامپروری شغل اصلی بسیاری از مردم این استان است اما این دو شغل به صورت سنتی انجام می شود و واحدهایی همچون صنایع تبدیلی و تکمیلی به تعداد خیلی کم در این استان دیده می شود، سبب شده تا نرخ اشتغال ناقص در آن بالا باشد.

وی بیان کرد: کشاوری ۳۴ درصد، خدمات ۳۸ درصد و صنعت ۲۷ درصد از سهم اشتغال خراسان شمالی را تشکیل می دهد و این امر گواه تمرکز بر کشاورزی و افزایش بهره وری در این بخش است.

پارسی پور افزود: اشتغال ناقص موجب شده تا هیچ ارزش افزوده ای به همراه نداشته باشد و افراد در طول هفته کار می کنند اما درآمد آن ها کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

۶ دهم درصد تولید ناخالص داخلی در خراسان شمالی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی بر خلاف ظرفیت ها و پتانسیل های استان کمتر و یا نصف متوسط کشوری است و این شرایط مناسب نیست.

 وی همچنین گردش اقتصادی خراسان شمالی را در پایان سال گذشته سه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این شاخص نیز شرایط مناسبی در سطح کشور نداریم و نشان از ضعف در تولید و سرمایه گذاری در استان است.

پارسی پور ادامه داد: ۱۵ درصد از این میزان گردش اقتصادی خراسان شمالی در بخش کشاورزی، ۶۰ درصد در بخش  خدمات و ۲۴ درصد در بخش صنعت انجام شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha