هزینه‌ بازارچه‌های مرزی صرف ایجاد واحدهای تولیدی شود

سنندج‌- ایرنا- دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: در چند ماه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازارچه‌های موقت مرزی استان هزینه شده است که با این هزینه‌ها می توان چند واحد تولیدی در این مناطق راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایرنا، علی خداویسی روز یکشنبه در کمیته قاچاق کالا و ارز کردستان در سنندج اظهار داشت: سود بازارچه‌های مرزی به دلیل عدم انجام ساز و کارهای لازم بیشتر به جیب دلالان می‌رود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما تقویت تولیدکننده است ادامه داد: ایجاد اشتغال برای مرزنشینان می‌تواند تبعات مفیدتر و پایدارتری داشته باشد و معیشت آنها را بهتر تامین کند.

خداویسی با اشاره به دستورالعمل اصلی این نشست که در رابطه با ضرورت رعایت وجود شناسه کالا بود اضافه کرد: نمی‌توان فقط سازمان صنعت، معدن و تجارت را مسوول اجرای طرح دانست و در راستای تعامل و همکاری، باید بازوان سازمان صنعت، معدن و تجارت به اجرای آن کمک کنند.

وی یادآور شد: اگر مطابق مصوبات در این حوزه پیش رویم، وجود شناسه کالا جدی گرفته شده و ثبت آن در سامانه‌ها اجرایی شود می‌توانیم قاچاق را کنترل و از تولید کننده حمایت ‌کنیم.

خداویسی تاکید کرد: میزان تاثیری که خود اصناف می‌تواند بر کسبه بگذارد بیشتر از سازمان و دستگاه‌های دولتی است بنابراین بهتر است اصناف مساله آموزش در زمینه نحوه اجرای شناسه کالا و ثبت نام در سامانه‌ها را برعهده بگیرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست گفت: دستورالعمل اجرایی مصوبه در رابطه با ضرورت استفاده از شناسه کالا برای برخی از کالاهای تعیین شده مربوط به سال ۹۵ است و نمی‌شود انتظار داشت که عده‌ای بی خبر باشند.

پیمان الماسی اضافه کرد: اصناف باید از تولید کننده و توزیع کننده درخواست شناسه و کد کالا کند و در صورت نبود شناسه، آن کالا را خریداری نکنند.

رییس اتاق اصناف کردستان هم در این نشست با اشاره به دستورالعمل مربوط به شناسه کالا گفت: اصناف برای اینکه بتوانند مصوبات را به درستی اجرایی کنند، نیاز به آموزش دارند.

فرهاد عزت‌پور اظهار داشت: ما این مصوبات را به کسبه ابلاغ می‌کنیم اما اجرای درست و دقیق آنها بدون آگاهی و آموزش ممکن نیست.

وی پیشنهاد کمیسیون قاچاق کالا در رابطه با تعیین مدرس و فضا برای آموزش را قبول کرد و گفت: از اصناف برای حضور در این کلاس‌های آموزشی دعوت می‌کنند.

مرادی نماینده توزیع کننده‌ها نیز در این نشست اظهار داشت: شناسه‌ها مشکل دارد و حین ورود به سایت شاهد هستیم در برخی موارد نمی‌توان شناسه را ثبت کرد بنابراین نمی‌توان از این طریق کالا را توزیع کرد.

وی افزود: برخی از توزیع کننده‌ها هم با هدف فرار مالیاتی از ثبت نام در سامانه‌ها امتناع می‌کنند که این موارد هم اجرای آن را دشوار کرده است.

در نشست امروز دستورالعمل اجرایی در مورد ضرورت استفاده از شناسه کالا در بخش لوازم التحریر، لوازم خانگی و لوازم الکتریکی مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha