یک مسئول تجاری ایران در سوریه: از مراودات تجاری با دمشق حمایت می‌کنیم

شیراز- ایرنا- مسئول دفتر اقتصادی ایران در سرکنسولگری حلب سوریه گفت: ما در دستگاه دیپلماسی از تمام تجار و فعالان اقتصادی برای گسترش مراودات تجاری با کشور سوریه حمایت می کنیم و می‌کوشیم صادرکنندگان و واردکنندگان ما از آسیب به دور باشند.

به گزارش ایرنا، مهدی عباسی، یکشنبه در وبینار فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور سوریه افزود: کشور سوریه قبل ‌از بحران جنگ به ۵۷ کشور صادرات انجام می‌داد و شرایط اقتصادی نسبتا خوبی نیز داشت.
وی ادامه داد: سوریه از سال ۲۰۰۵ عضو قانون تجارت تعرفه گمرکی صفر بوده‌ و هم‌اینک نیز با ۱۸ کشور عضو اتحادیه عرب تعرفه گمرکی صفر دارد و همچنین این کشور دو هزار و ۹۳۵ قلم تعرفه گمرکی دارد که با توجه به این موضوع می‌توان از فضای این کشور برای صادرات و واردات استفاده کرد.

کالاهای فارس می‌توانند حضور خوبی در بازار سوریه داشته باشند
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم در این وبینار گفت: سوریه یکی از کشورهای هدفگذاری شده برای صادرات کالاهای فارس است و کالاهای این استان می‌توانند حضور خوبی در بازار کشور سوریه داشته باشند.
علی عوض‌پور افزود: هدف ما در گسترش مبادلات تجاری فارس و کشور سوریه برقراری ارتباط تجاری دو سویه و متقابل در حوزه واردات و صادرات است و فعالان اقتصادی فارس آماده همکاری با تجار کشور سوریه و شهر حلب هستند.
وی ادامه داد: فارس یکی از استان‌های توانمند در حوزه خدمات فنی و مهندسی، محصولات کشاورزی، صادرات کالا و خدمات صنعتی و گردشگری است و دستگاه دیپلماسی کشورمان باید تسهیل کننده حضور بخش خصوصی در کشور سوریه باشد.
او اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم برای افزایش مبادلات تجاری کشور سوریه و استان فارس ارائه راهکارهای اجرایی برای نقل و انتقال پول و مراودات مالی است.

کمیته تقویت تجارت بین سوریه و فارس ایجاد شود
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: به منظور تقویت تجارت بین کشور سوریه و استان فارس نیاز است کمیته‌ای تحت نظر بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی فارس ایجاد شود تا فعالان اقتصادی فارس که علاقه مند به همکاری و حضور در کشور سوریه هستند بتوانند از طریق این کمیته اقدام کنند.
خسرو فروغان، با اشاره به روابط دیرینه و مثبت ایران و سوریه ادامه داد: در سالهای گذشته نیز فعالیت‌های تجاری بین دو کشور برقرار بوده و هم اینک نیز با توجه به موقعیت کشور سوریه زمان خوبی است که تجار و بازرگانان ایران و فارس در بازار این کشور حضور یابند.
وی ادامه داد: با پایان جنگ سوریه، تجار ما می‌توانند با حضور اصولی و درست به ایجاد رونق اقتصادی در این کشور کمک کنند.

حضور در بازار دیگر کشورها باید با شناخت همراه باشد
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس هم گفت: کشورمان در صادرات به کشورهای منطقه رقبای قوی دارد لذا حضور تجار در هر کشور باید بر اساس استانداردهای روز و سنجش و شناخت شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور هدف، پویا باشد.
سهراب شرفی افزود: برای گسترش تجارت بین دو طرف ابتدا باید ساز و کار حمایت از بخش خصوصی اندیشیده شود.
وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی به ویژه دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی با هماهنگی و همکاری می‌توانند حضور فعالی در یک بازار هدف صادراتی داشته باشند.
او افزود: برای توسعه روابط گردشگری سلامت بین فارس و کشور سوریه نیز نیاز است زیرساخت‌های این بخش تقویت شود.
بر اساس این گزارش، در این جلسه بنا به پیشنهاد اعضای اتاق بازرگانی فارس مقرر شد طرح خواهر خواندگی شیراز و شهر حلب سوریه پیگیری شود.
همچنین مقرر شد بانک اطلاعاتی تجار و واردکنندگان کشور سوریه با هدف گسترش مبادلات اقتصادی بین فعالان اقتصادی فارس و سوریه در اختیار اتاق بازرگانی فارس قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha