حدود سه میلیارد ریال وام به هنرمندان صنایع دستی رازوجرگلان پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رازوجرگلان گفت: در ۹ ماهه امسال، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات به پنج هنرمند صنایع دستی این شهرستان مرزی خراسان شمالی از محل تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شد.

عقیل مجردی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات کم بهره در حوزه گلیم بافی، معرق کاری، چرم دوزی، ابریشم بافی و دوخت البسه سنتی ترکمن پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین در ۹ ماه امسال ۳۰ کارت مشاغل خانگی و شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی صادر شد تا فعالان این حوزه بتوانند از تسهیلات و دیگر مزایا بهره مند شوند.

مجردی با اشاره به تکمیل سرویس بهداشتی تفرجگاه روستای چشمه فرحدین با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریالی، گفت: برای ایجاد زیرساخت و راه جاذبه طبیعی روستای چشمه فرحدین، ۲میلیارد ریال مصوب شده است که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی افزود: امسال در حوزه میراث نیز ۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفظ آثار تاریخی امامزاده نبی و ارگ بالای بخش غلامان واقع در این شهرستان مرزی خراسان شمالی تخصیص یافت.

مجردی با اشاره به کشف ۲۳۴ شی تاریخی در رازوجرگلان که قدمت برخی از آنها مربوط به سکه های ضرب شده دوره اشکانی و ساسانی است، یادآور شد: اخیرا نیز ۱۵ شی تاریخی از قاچاقچیان این حوزه در شهرستان کشف شد که پس از کارشناسی های انجام گرفته، مشخص شد همه این اشیای تاریخی، جعلی بوده است.

بقعه شاهزاده نبی غلامان، مجموعه تاریخی راز،  ارگ تاریخی آلمادوشن، تپه ارگ بالا،  محوطه تاریخی راستقان، بقعه سید بزرگ از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهرستان است.

تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان شمالی شناسایی شده  است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر راز در ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha