اقدامات کشورهای حوزه خلیج فارس برای محدود کردن شیوع اومیکرون

تهران- ایرنا- با افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا و ظهور سویه جهش یافته اومیکرون در تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان، دولت های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با نزدیک شدن به سال نو میلادی اقدامات پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا مهمترین اقدامات اعلام شده، هشدار در مورد تجمعات در تعطیلات سال نو و ایجاد محدودیت برای سفر به تعدادی از کشورهایی که اومیکرون در آنها گسترش یافته است.

هدف از تصمیمات دولت های کشورهای خلیج فارس محدود کردن شیوع این ویروس است، به ویژه اینکه  بحرین، امارات و عمان در روزهای اخیر تعداد زیادی از موارد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده اند.

کویت

برجسته‌ترین گام‌ها برای مقابله با ویروس کرونا در جشن سال نو میلادی از  جانب کویت بود که طی آن وزارت بهداشت نسبت به تجمع در مناسبت‌های مذهبی و تعطیلات سال نو هشدار داد.

 وزارت بهداشت این کشور در بیانیه ای که در حساب توییتر خود منتشر کرد، خواستار احتیاط در برابر تجمعات ناایمن و تجمعات مذهبی در مناسبت هایی چون تعطیلات سال نو شد و آن را به تحولات اخیر و انتشار سویه جدید در سطوح محلی و جهانی نسبت داد.

 وزارت بهداشت کویت اعلام کرد که ۱۲ مورد ابتلای جدید به اومیکرون که از کشورهای آفریقایی وارد این کشور شده اند شناسایی شده است که همه آنها در قرنطینه به سر می برند.

این وزارتخانه بر لزوم رعایت ایزوله بهداشتی برای افرادی که از خارج از کشور می آیند تاکید کرد و از همه خواست تا اقدامات بهداشتی را رعایت کرده و برای دریافت دز تقویت کننده واکسن پیشقدم شوند.

سخنگوی این وزارتخانه خواستار تعویق همه سفرهای غیرضروری برای تضمین بالاترین سطح حفاظت شد.

امارات

امارات که شاهد افزایش تعداد مبتلایان و تجمعات بزرگ به ویژه برای جشن های سال نو میلادی است، در راستای تسهیل روند سفر برای مسافرانی که به ابوظبی وارد می شوند، لیستی به روز شده با عنوان «فهرست سبز» تهیه کرده است که شامل مسافران ۷۴ کشور از جمله ۱۰ کشور عربی عربستان سعودی، قطر، کویت، عمان، بحرین، اردن، یمن، عراق، سوریه و لبنان می شود.

این فهرست از بامداد یکشنبه (دیروز) ۲۶ دسامبر به وقت محلی به اجرا گذاشته شده است وتمامی مسافرانی که از کشورهایی که در این لیست آمده است، از دوره قرنطینه در امارات معاف خواهند بود و باید حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از تاریخ حرکت، نتیجه آزمایش «کووید ۱۹» (تجزیه و تحلیل PCR) منفی را ارائه دهند.  معاینه دوم در بدو ورود به فرودگاه بین المللی ابوظبی صورت می گیرد.

همچنین مسافرانی که به طور کامل واکسینه شده اند و از یکی از کشورهای فهرست سبز به روز شده می آیند، باید در روز ششم ورود خود به فرودگاه بین المللی ابوظبی آزمایش PCR دیگری انجام دهند.

عربستان

وزارت بهداشت عربستان نیز با انتشار بیانیه ای بر لزوم اجرای همه اقدامات پیشگیرانه از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در مساجد و بین نمازگزاران و پوشیدن ماسک تاکید کرد.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه موارد ناشی از سویه جدید در حال افزایش است، تاکید کرد که افزایش روزانه ابتلا به ویروس کرونا با گسترش سریع سویه اومیکرون مرتبط است.

وی افزود: اومیکرون که جزو نگرانی های جامعه طبقه بندی می شود، هم اکنون تقریباً در ۱۱۵ کشور جهان به ثبت رسیده است و درصد آن به تدریج در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: درصدی از مبتلایان سویه جدید را در کشور داریم و درصد آن در حال افزایش است و انتظار داریم در مرحله بعد آلودگی به این ویروس بیشتر شود.

این وزارتخانه با تاکید بر لزوم مهار این سویه بر رعایت اقدامات پیشگیرانه از جمله پوشیدن ماسک و فاصله گذاری، خواستار ابتکار عمل برای دستیابی به دُز محرک واکسن کرونا به دلیل اهمیت آن در مقابله با سویه های جهش یافته ها شد.

عمان

سازمان هواپیمایی کشوری عمان رویه های جدیدی را برای مسافرانی که از طریق فرودگاه های این کشور وارد می شوند، وضع کرد که برجسته ترین آنها الزام مسافران به انجام معاینه «PCR» و دریافت کارت ثبت نام الکترونیکی مسافر ۴۸ ساعت قبل از پرواز به سمت عمان است.

کمیته عالی مقابله با کرونا در عمان در بیانیه‌ای جدید دیروز (یکشنبه) تاکید کرد که واکسیناسیون شرط ورود به موسسات دولتی و اماکن خصوصی است.

همچنین مقرر شد ورود به عمان برای افراد غیر شهروند به استثنای افرادی که در بدو ورود گواهی منفی آزمایش کرونا ارائه می دهند و دو دُز واکسن را دریافت کرده باشند، مجاز نیست.

این وزارتخانه از همه خواست تا به طور کامل به اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک در تمام فضاهای بسته، پرهیز از مکان‌های شلوغ، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست ها پایبند باشند.

این وزارتخانه بر واکسیناسیون همه افراد هجده سال به بالا با دُز تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ تاکید کرد.

بحرین

با شیوع سویه جدید اومیکرون بحرین همچنان به روند واکسیناسیون کل جمعیت ادامه می‌دهد و تیم پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا تصمیم گرفت تا دومین دُز تقویت‌کننده را در اختیار کسانی قرار دهد که ۳ دُز واکسن را قبلا دریافت کرده اند.

تیم پزشکی بحرین با تایید تداوم تلاش‌های انجام شده در پویش ملی واکسیناسیون، که به حفظ سلامت و ایمنی همه کمک می‌کند، از واجدین شرایط خواست تا بدون نیاز به تعیین وقت قبلی دُز دوم تقویت‌کننده را دریافت کنند.

این تیم با تاکید بر به‌روزرسانی پروتکل‌های بهداشتی، بر رعایت آنها به منظور حفظ سلامتی و ایمنی همه شهروندان تاکید کرد.

در اوایل سپتامبر، یک مقام بحرینی گفت که حدود ۹۱ درصد از جمعیت بحرین اولین دُز و ۸۷ درصد هر دو دُز را دریافت کرده اند.

بحرین اجازه استفاده از ۶ واکسن از جمله : فایزر، بیوتک، جانسون و جانسون، استرازینکا، سینوفارم و اسپوتنیک وی را در فرآیند ایمن سازی در برابر کرونا داده است.

اخیراً، دولت‌های خلیج‌فارس برای ایجاد انگیزه در شهروندان خود برای دریافت واکسن، امتیازاتی را به افرادی که از ورود به مکان‌های عمومی و شرکت در اجتماعات خودداری می کنند، در نظر گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار در ۲۴ نوامبر از جهش جدید سویه جدید ویروس کرونا با عنوان اومیکرون خبر داد.

بر اساس اعلام وزرات بهداشت جهانی شواهد اولیه همچنین حاکی از افزایش خطر ابتلا به این سویه در مقایسه با سویه های دیگر است.

کشورهای حوزه خلیج فارس و چندین کشور اروپایی پروازهای آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اومیکرون ممنوع کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha