وزیر فرهنگ: نهضت کتابخوانی از سرفصل‌های اصلی وزارت فرهنگ است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهضت کتابخوانی را از سرفصل‌های اصلی این دوره وزارتخانه در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: باید مجموعه اقداماتی که در جهت ترویج کتابخوانی صورت می‌گیرد منجر به تغییر رفتار شهروندان شده و در افراد، فرهیختگی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز دوشنبه در آیین معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران در سالن همایش این وزارتخانه با گرامیداشت یاد و خاطر همه شهیدان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای عملیات کربلای ۴، موضوع معرفی پایتخت کتاب ایران را ابتکار خوب ابداع شده این وزارتخانه در سالهای گذشته دانست و ضمن قدردانی از دست اندرکاران این اقدام نیکو، از معاونت امور فرهنگی خواست تا به ایجاد کارها و اقدامات نو و ماندگار توجه کرده و ابتکارات جدیدی را در حوزه فرهنگی به ویژه کتاب وکتابخوانی رقم بزنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه موضوع کتاب و نهضت کتابخوانی را از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی که اهتمام ویژه ای را مبذول داشته اند بیان کرد و افزود:  معظم له یکی از معماران اصلی، تاثیرگذار و کم نظیر در حوزه فرهنگ و هنر و صاحب نظر در این حوزه هستند که همواره توصیه ها و رهنمودهای حکیمانه ایشان چراغ راه و سرلوحه امور ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و خواهد بود.

اسماعیلی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با وجود همه مشغله ها در اداره امور کشور ، رهبری جهان اسلام ، جبهه مقاومت و...، صحبت و بیاناتشان از فرهنگ و هنر همواره بخشی مهمی در سیاستگذاری معظم له بوده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم به مراسم روز تنفیذ رییس جمهوری و دیدار اعضای دولت مردمی با رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: معظم له در ابتدایی ترین روزهای این دولت در بیاناتشان توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ و هنر داشته و روی موضوع بازسازی ساختار فرهنگی تاکید و خط مشی کلان دولت را در این موضوع تبیین فرمودند.

اسماعیلی گفت: در حوزه حاکمیت و دولت به ویژه این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همکاری های زیادی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تاکید داریم تا به نوعی در دوره جدید جبران مافات شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع نهضت کتابخوانی را از سرفصل های اصلی این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: به لحاظ تقویمی مناسبت های خوبی ثبت شده داریم که باید به فلسفه این نامگذاریها به ویژه مناسبت ها، جشنواره و ... توجه شده و با اقدامات خوب و سازنده ایجاد انگیزه و نشاط و تغییرات خوب در عرصه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی اتفاق بیفتد.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه موضوع تبلیغات و ایجاد پیوست رسانه ای مناسب برای ترویج کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اینگونه نشست های مهم مانند معرفی پایتخت کتاب ایران باید پیوست رسانه ای خوب داشته باشد تا بتواند در مسیر تروبج کتابخوانی جامعه موفق عمل کند.
اسماعیلی با اشاره به ویژگی های کتاب خوب، تاکید کرد: کتاب خوب باید ضمن تغییر رفتار در شهروندان بتواند در افراد، فرهیختگی بوجود آورده و باعث رشد جامعه تمدن ساز شود.
به گفته وی ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه یکی از ویژگیها و برنامه های مهم تمدن نوین اسلامی است که از گذشته های دور تاکنون براین مهم همواره تاکیده شده و باید یکی از دغدغه های مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه حاکمیت، بدهکاری‌های زیادی در اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی داریم، ابراز امیدواری کرد تا در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی گامهای بلندی را در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه برداریم.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری رویدادهایی فرهنگی مانند پایتخت کتاب ایران را ایجاد رقابت سالم در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در جریان انتخاب هفتمین پایتخت کتاب ایران ۱۹۲ شهر برنامه‌های خود را اعلام کردند اما می‌دانیم براساس آخرین تقسیمات کشوری یکهزار و ۳۰۰ شهر داریم؛ بنابراین کمی بیشتر از یک‌دهم در این رویداد مشارکت کرده اند که باید در دوره‌های بعدی این میزان افزایش یابد.
عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین با بیان این که تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی را با هدف توسعه کتابخوانی در جهت افزایش سرانه مطالعه برنامه ریزی و هدفگذاری کرده‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه اهتمام دولت سیزدهم در مسائل فرهنگی بسیار بالاست به‌عنوان مثال در سفر اخیرم به سنندج مجموعه فرهنگی امام خامنه‌ای را افتتاح کردیم که دارای خدمات بسیار کم‌نظیری است. علاوه بر این کتابخانه پارک‌شهر نیز به مجموعه فرهنگی این شهر اضافه شد. 
اسماعیلی اضافه کرد: در سایر دستگاه‌ها نیز مانند ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد با ۲۶هزار کانون فرهنگی و هنری و ۱۰ هزار کتابخانه باید گسترش کمّی و کیفی این کتابخانه‌ها را مدنظر داشته باشیم.
به گفته وی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها نیز نگاه مشابهی در توسعه فرهنگ کتابخوانی دارند از این رو همه این استعدادها باید در کنار هم قرار بگیرند چراکه به توسعه کتاب و کتابخوانی نیاز داریم.
 وزیر فرهنگ همچنین با اشاره به اینکه در دو مقطع تاریخی قرون ۳ تا ۵ و همچنین ۱۰ و ۱۱ هجری قمری کتاب در اوج بود گفت: رهبران سراسر جهان با رهبر معظم انقلاب به‌عنوان چهره فرهنگی قابل مقایسه نیستند. ایشان تا ۲۰ سالگی هزار رمان خوانده بودند. از خدا می‌خواهیم برای انجام وظیفه در حوزه فرهنگ به ما قوت بدهد.
وی در ادامه با اشاره به فصل بررسی بودجه ۱۴۰۱، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست به بودجه فرهنگی توجه ویژه داشته باشند. 
به گفته اسماعیلی، در لایحه بودجه سال آینده دولت با هدف گسترش فضاهای فرهنگی پیش‌بینی‌های قابل توجهی صورت گرفته است که امیدوایم نمایندگان کمک کنند این نگاه تقویت شود و فرهنگ با جایگاه شایسته‌ای در طراز انقلاب اسلامی بدرخشد و زمینه‌های گسترش تحول ایرانی ـ اسلامی را فراهم کند.

آیین معرفی هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتابخوانی ایران طی آیینی روز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در این آیین سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه های سال های گذشته، راه اندازی پویش های مختلف در جهت ترویج کتاب خوانی، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و ایده های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتابخوانی و توسعه کتابفروشی ها عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

همچنین شهرهای اِوَز (استان فارس)، بم (کرمان)، سمنان (سمنان) و نجف آباد (اصفهان) به دلیل ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران، فعالیت مستمر در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان در طراحی و اجرای برنامه‌ها از جمله کتابخانه کودک، به‌عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha