۷ دی ۱۴۰۰، ۷:۴۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84592729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرش دویدوخ خراسان شمالی ثبت بین المللی می شود

بجنورد-ایرنا- رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: پیگیری ها برای ثبت بین المللی فرش دویدوخ خراسان شمالی انجام شده و این امر بزودی محقق می شود.

فرح ناز رافع روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این ۲ نشان از فرش های این استان ثبت جهانی شده بود.

وی افزود: خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و البته فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه است.

رافع با اشاره به اینکه این استان ۶۰ هزار قالیباف دارد که ۲۶ هزار نفر آن فعال هستند افزود: البته در کنار ظرفیت های خوب در تولید فرش دستباف، ضعف هایی هم در این زمینه وجود دارد که یکی از آنان بافت تابلو فرش است که در طولانی مدت می تواند به این صنعت صدمه وارد  کند.

وی گفت: فرش دستباف خراسان شمالی با کیفیت بالا تولید می شود اما متاسفانه با قیمت پایین عرضه می شود، امید می رود با آموزش و ارتقای مهارت ها در زمینه های مختلف بتوانیم ارزش افزوده این محصول را افزایش دهیم و بافندگان به سود بیشتری دست یابند. 

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره تاثیر  تحریم ها در تولید و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: فرش دستباف، دومین گروه کالایی پس از نفت بود که تحریم شد، البته تحریم فرش نه به دلیل میزان و اززش دلاری بلکه به واسطه زنجیره منابع انسانی و کارآفرینی در این حوزه مورد توجه قرار گرفت و تحریم شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: فرش دستباف به علت گستردگی و کارآفرینی در کشور، تحریم شد، اکنون تولید فرش دستباف در تمامی نقاط کشور انجام می شود و گستردگی زیادی دارد.

وی با اشاره به کاهش صادرات فرش دستباف بدون ذکر آمار از صادرات آن گفت: در این زمینه تعهدات ارزی هم صدمه بسیار سنگین به صادرات این محصول وارد کرده است، درخواست ما این است تعهدات ارزی برای صادرات فرش برداشه شود و یا مدت زمان آن طولانی تر شود.

رافع گفت: درخواست ما این است تعهدات ارزی دست کم برای کشورهایی که خانه های فرش در آن دایر شده و یا خواهد شد، حذف شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: ایجاد خانه فرش در کشورهای امارات، فرانسه، روسیه، چین و ایتالیا در دست پیگیری است.

به گزارش ایرنا، دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha